اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بعد از پیگیری‌های مداوم

محوطه تاریخی کله‌کوب به تملک سازمان میراث فرهنگی درآمد

محوطه باستانی کله‌کوب در خراسان جنوبی جنوب شهر آیسک در جریان یک حفاری قاچاق در سال 86 کشف شد و بعد از پیگیری‌های مداوم سند ثبتی این محوطه تاریخی ارزشمند به نام سازمان میراث فرهنگی صادر شده است.

محوطه تاریخی کله‌کوب به تملک سازمان میراث فرهنگی درآمد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، کله‌کوب محوطه کوچکی است که شواهدی حاکی از پیچیدگی اجتماعی را در اواخر دوره کلکولیتیک شامل می‌شود.

با نگاهی به نقشه ماهواره‌ای منطقه استقرار این سایت بر روی یک مخروط افکنه و در مسیر رودخانه‌ها بستر مناسبی را برای جوامع پیش از تاریخ نشان می‌دهد.

تاکنون دو فصل گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم و یک فصل لایه‌نگاری در این محوطه انجام گرفته است که به دنبال انجام عملیات لایه‌نگاری، این محوطه به عنوان کهن‌ترین محوطه تاریخی خراسان جنوبی مشخص شد که پیشینه آن به عصر نوسنگی تا عصر آهن مربوط می‌شود.

در جریان لایه‌نگاری لایه‌های زیرین محوطه حاوی مقداری استخوان، ابزار سنگی و استخوانی روی سطح‌های استقراری متوالی در دوران نوسنگی بود که یافتن این داده‌ها اطلاعات خوبی در مورد شیوه‌های معیشتی ساکنان به دنبال خواهد داشت.

کشف نشانه‌هایی از مالکیت با به دست آمدن مهری مفرغی و تجارت مناطق فرامنطقه‌ای همانند فرآوری سنگ لاجورد و یشم و تنوع جنس ابزارهای سنگی نشان از ورود به مرحله آغازین شهرنشینی در این محوطه دارد.

داده‌های مادی - فرهنگی همانند ظروف سفال خاکستری در عصر آهن به همراه قطعات اشیای آهنی نیز در آخرین لایه فرهنگی این محوطه به دست آمده است.

همچنین در این کاوش‌ها مقادیری زغال و نمونه سفال جمع‌آوری شد تا برای تاریخ‌گذاری و کاوش آتی مورد ارجاع قرار گیرد.

یکی از اقداماتی که در این گونه محوطه‌ها اعمال می‌شود برآوردهای آماری است که با توجه به آن از میزان تاثیر و تاثرات موجود و بافت قومی محوطه اطلاعاتی حاصل می‌شود.

داده‌های مورد استفاده شامل گزارش کاوش‌های موجود و مطالعات کتابخانه‌ای است.

سفال‌های لبه واریخته به دست آمده در این محوطه در کنار سفال‌های شاخص اواخر کلکولیتیک در فلات بر اهمیت این منطقه می‌افزاید و ارتباطات گسترده و نقش آن به عنوان محل تلاقی فرهنگ‌های مختلف است.

این بنای تاریخی با شماره 23005 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بعد از پیگیری‌های مداوم سند ثبتی این محوطه تاریخی ارزشمند به نام سازمان میراث فرهنگی صادر شده است.

انتهای پیام/69017/ز/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول