اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

فرهنگ تذکر لسانی زنده نگه داشته شود

فرهنگ تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر باید همواره زنده نگه داشته شود.

فرهنگ تذکر لسانی زنده نگه داشته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، تذکر لسانی یا به عبارت دیگر امر به معروف و نهی از منکر یکی از توصیه‌های مؤکد ائمه معصوم (ع) در صدر اسلام بوده است؛ تذکر لسانی یکی از سنن متعالی و از توصیه اولیای الهی است که با وجود سپری شدن 14 قرن از بنیانگذاری این دین آسمانی، همواره زنده و پویا باقی مانده است.

به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر این سنت حسنه و این رفتار نیکو رنگی از کهنگی را به خود گرفته و در حال به فراموشی سپرده شدن است و رسانه‌‌‌های جمعی باید با عنایت به اهمیت مسئله و تأثیر آن در رشد اخلاقی جامعه و از بین رفتن کژروی‌ها برای احیای این تفکر گام بردارند.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی کشور بوده و با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق مرز طولانی مشترکی دارد، بنابراین این مقوله در استان آذربایجان غربی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، چراکه مردم آن علاوه بر مرزبانان جغرافیایی، مرزبانان فرهنگی کشور نیز هستند.

آذربایجان غربی دروازه ایران به اروپا نیز هست، به همین دلیل مردم این خطه برای جلوگیری از تهاجم‌های فرهنگی و ممانعت از ورود سبک زندگی غربی به کشورمان نقش زیادی دارند، اما زمانی در این جایگاه به بهترین شکل ممکن ظاهر می‌شوند که خود مقابل این قبیل تهدیدات به همت معنای کلمه و به همت نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها بیمه شوند.

در شرایطی که دشمنان دین مبین اسلام و مستکبران عالم به کار بستن انواع ابزارهای ضدارزشی و ضدفرهنگی از جمله برنامه‌های فاسد ماهواره‌ای و فیلم سینمایی‌های مبتذل به دنبال تاختن بر فرهنگ مرز و بوم ما و کم‌رنگ جلوه دادن اخلاقیات، معنویات هستند، لازم است که سنت حسنه امر به معروف‌ و نهی از منکر را زنده نگه داشته و تذکر لسانی را در مناطق مختلف کشور به ویژه استان‌های مرزی در پیش گیریم.

غفلت و سکوت ما مقابل گناه، کژروی و رفتارهای نادرست دیگران راه را برای متجاوزان به مرزهای فرهنگ بیش از پیش گشوده و بستر را برای جولان دادن آنها به مراتب بیشتر از گذشته فراهم می‌کند، بنابراین به عنوان یک مسلمان باید در این مسیر گام برداشته و برای عمل به وظیفه شرعی و انسانی خود به ارشاد و راهنمایی دیگران دست زده و خود نیز راهنمایی و معاضدت دیگران را پذیرا شویم.

غفلت در این زمینه از سوی هیچ‌کس به ویژه در نقاط حساس مرزی پذیرفته نخواهد بود؛ به خصوص در شرایط کنونی که با مصادیق و سمبل‌هایی از تفکر غربی در جامعه پیرامون خود به وفور مواجه بوده‌ایم.

به طور قطع در سایه عمل کردن به این فریضه، فریضه‌های دینی و الهی دیگر نیز در جامعه امکان حیات و فرصت رشد و نمو پیدا کرده، گناه و نادرستی و رفتارهای سوء در هر زمینه از بین مردم رخت بسته و جای خود را به صفا، نیکی، حق، عدالت و دیانت می‌دهند.

بر همگان روشن و مبرهن است فطرت آدمی پاک بوده و سرشت او را خداوند زیبا و آموزش‌پذیر خلق کرده است، بنابراین هیچ کس از ابتدا جنایتکار، قاچاقچی، سارق و متجاوز به عنف متولد نشده است، بلکه ذره ذره دل‌شان سیاه و سیاه‌تر شده است، چه بسا در صورت یک تذکر یا هشدار یک انسان وظیفه‌‌شناس مسیر زندگی‌شان تغییر کرده و عده دیگری به مسیر سعادت ابدی و دنیوی رهنمون می‌شدند.

با عنایت به اهمیت مسئله تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر هر‌کس ولو معلم، کسبه، دانشجو و فرهنگی باید به منزله یک امرکننده به معروف و نهی‌کننده از منکر قدم برداشته و در راستای زنده کردن این سبک از تعلیم و تربیت در مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های مرزی اقدامات مؤثر هر چند کوچک و ناچیز را ترتیب دهد، در این مبحث به آذربایجان غربی باید توجه ویژه‌ای شود، چراکه علاوه بر مرزی بودن، محل سکونت اقوام و پیروان ادیان مختلف نیز قلمداد می‌شود.

انتهای پیام/61002/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول