اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد روانشناسی:

احساس غم و اندوه مهم‌ترین خطری که سالمند را تهدید می‌کند

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: احساس غم و اندوه یکی از مهم‌ترین خطراتی است که افراد سالمند را تهدید کرده و ارتباط مستقیمی با در انزوا قرار گرفتن آنها از سوی اطرافیان دارد.

احساس غم و اندوه مهم‌ترین خطری که سالمند را تهدید می‌کند

حسین امینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند در ارتباط با گرامیداشت هفته سالمند اظهار داشت: جهان در سایه پیشرفت‌های علمی به ویژه پزشکی شاهد افزایش جمعیت سالمندان است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که تا سال 2030 میلادی جمعیت سالمندان در دنیا از 9 درصد به 16 درصد و در ایران از 5.6 درصد به 17.5 درصد افزایش می‌یابد.

کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: افزایش این گروه سنی در کشورمان علاوه بر این‌که نوید دهنده بهبود شرایط زندگی است، توجه مسئولان مربوط به سلامت و امنیت سالمندان را الزامی می‌کند.

امینی اذعان داشت: نیازهای اساسی جمعیت سالمند در چهار مقوله نیازهای مالی و اقتصادی، نیازهای درمانی و بهداشتی، نیازهای رسانه‌ای و نیازهای روانی و توجه به بهداشت روانی آنها طبقه‌بندی شده است.

توجه به نیازهای روانی سالمند

وی یادآور شد: در این میان بهداشت روانی و توجه به نیازهای روانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چنانچه این اقشار از سلامت روانی خوبی برخوردار باشند، این امر تا حد زیادی بر سلامت جسمی و بهبود مناسبات اجتماعی آنها نیز تاثیرگذار بوده و سبب جلوگیری از هدر رفتن هزینه‌های جامعه برای درمان آنها می‌شود.

کارشناس ارشد روانشناسی، کاهش نسبی قوای جسمی، تنهایی یا احساس تنهایی، دور شدن از موقعیت‌های شغلی گذشته، منزوی شدن، احساس پوچی و نادیده گرفته شدن، طرد شدن بین اعضای خانواده و غیره را از ویژگی‌های شاخص دوران سالمندی برشمرد.

احساس مفید نبودن سالمندان

امینی خاطر نشان کرد: قشر سالمند به دلیل عدم توجه فرزندان و اطرافیان که عمری برای رفاه آنها تلاش کرده‌اند، احساس غم و اندوه کرده و این یکی از مهمترین خطراتی است که افراد سالمند را تهدید کرده و ارتباط مستقیمی با در انزوا قرار گرفتن وی از سوی اطرافیان دارد.

وی اضافه کرد: سالمندان با دنیایی از تجربیات و معلومات منبع بسیار مفید و ارزشمندی در خانواده‌ها هستند که اگر در یک فضای عاطفی، صمیمی و ارزشی برنامه‌ریزی صحیح و مؤثری برای انتقال این همه دانش، تجربه و جوانان تازه‌کار فراهم شود، هم احساس تنهایی و بی‌ارزشی از جامعه سالمندان رخت برخواهد بست و هم منبع بسیار قوی برای کمک به جوانان است.

تنها امید سالمندان فرزندان هستند

کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: به هر حال سالمندان، این قشر بسیار ارزشمند و گرانبها نیازهای گسترده و انتظارات فراوانی نداشته، بلکه تنها امیدوارند فرزندان و بستگان آنها قدردان زحمات و رنج‌های آنها باشند.

امینی متذکر شد: سالمندان نیازمند محبت و احترام بوده و دوست دارند از سوی فرزندان و نوه‌های خود مورد مشورت قرار گرفته و از رأی و نظر آنها به عنوان فردی با تجربه در تمامی مسائل زندگی استفاده شود.

انتهای پیام/69017/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول