اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از مناسب‌سازی گذرگاه‌ها تا حمایت از زنان بی‌سرپرست و سالمندان

وسعت عملکرد بهزیستی فارس 150 هزار نفر را در بر می‌گیرد

هفته بهزیستی فرصت مناسبی برای بررسی عملکرد مجموعه‌ای با 150 هزار فرد زیر پوشش است که فعالیت‌هایی اعم از مناسب‌سازی معابر برای معلولان، حمایت از زنان بی‌سرپرست، آسیب‌دیدگان اجتماعی و سالمندان و... را پیگیری می‌کند.

وسعت عملکرد بهزیستی فارس 150 هزار نفر را در بر می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تیر ماه سال گذشته بود که فرماندار این شهرستان در جلسه شورای اداری از اینکه تنها 20 درصد از فضاهای شیراز برای معلولان مناسب‌سازی شده به شدت انتقاد کرد و اکنون پس از گذشت یک سال و در جلسه شورای اداری دیگری که باز در تیر ماه امسال برگزار شد اگر چه بیان می‌شود که شیراز از نظر مناسب‌سازی با نقطه مطلوب فاصله دارد اما از چند اداره و دستگاه به سبب فعالیت مناسب در بحث معلولان تجلیل شد.

جالب است که در میان لیستی که امسال برای تقدیر از مناسب‌سازی اعلام شد نام چند مسئول وجود دارد که در برنامه هفته بهزیستی سال گذشته مسیر کوتاهی را به صورت نمادین با ویلچر طی طریق کردند و معلوم می‌شود که آن ایده نتیجه‌بخش بوده است.

مرداد ماه سال گذشته اما این رئیس بهزیستی شهرستان شیراز بود که از تشکیل شورایی برای پیگیری مناسب‌سازی معابر خبر داد.

در آن مقطع محمد باقر صفوت گفت که شورای توان‌بخشی مبتنی بر جامعه یا (سی بی آر) به ریاست فرماندار و دبیری اداره بهزیستی شهرستان شیراز در فرمانداری تشکیل شده و دستور کار این شورا مناسب‌سازی شهری برای معلولان است.

وی از برگزاری جلساتی در دفتر شهردار شیراز با حضور مناطق 9 گانه و معاونان شهرداری خبر داد و تاکید کرد که بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان، شهرداری‌ها موظف هستند در مراحل صدور پروانه ساخت و دادن پایان کار نظر بهزیستی را لحاظ کنند.

اکنون صفوت پس از گذشت یک سال در ماه جاری بیان کرد که وضعیت در مناطق2، 4، 5،6 و 7 شیراز کمی بهتر شده اما به وضعیت مورد نظر نرسیده است.

میانگین رشد مناسب‌سازی معابر در فارس، 10 درصد

مدیرکل بهزیستی فارس نیز با تقریب رقم جدید مناسب‌سازی در سال جاری را 30 درصد اعلام کرد.

عبدالحمید کشاورز تصریح کرد: میانگین عملکرد دستگاه‌ها در بحث مناسب‌سازی حداقل 10 درصد رشد داشته است.

فرماندار شیراز نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در بعضی از مناطق تا 70 درصد مناسب‌سازی انجام شده و برخی دیگر روی همان 20 درصد مانده‌اند.

15 شهریور آخرین مهلت مناسب‌سازی

جواد زرین‌کلاه علت این امر را عدم ورود برخی دستگاه‌ها به بحث مناسب‌سازی معابر دانست و افزود: نامه‌ای به تمام دستگاه‌ها ارسال کرده‌ایم که تا 15 شهریور ماه مهلت دارند این کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد: منظور ما از مناسب‌سازی این است که معلولان برای ورود به ادارات و مجموعه‌های زیر نظر دستگاه‌ها نباید با هیچ مانعی مواجه شوند.

فرماندار شیراز عنوان کرد: یک معلول یا جانباز اگر بخواهد وارد یک ساختمان شود باید به راحتی بتواند به هر جایی که مایل است تردد کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: فرم ارزشیابی تهیه و نکاتی که باید مورد توجه باشد در آن ذکر شده است.

به گفته فرماندار شیراز، حتی در آسانسورها باید دکمه طبقات به گونه‌ای برجسته باشد که نابینا بتواند تشخیص دهد کجا باید پیاده شود.

وی اضافه کرد: بر اساس این مهلت اعلام شده تمام ادارات، دستگاه‌ها، بیمارستان‌ها، اتوبوس‌ها، پارک‌ها و... باید مناسب‌سازی شوند و 15 شهریور پس از ارزیابی نتیجه را منتشر می‌کنیم که دستگاه‌های ضعیف و قوی مشخص شوند.

154 خدمت در حوزه کودکان، زنان، آسیب‌دیدگان و معلولان

اقدامات بهزیستی تنها به مناسب‌سازی ختم نمی‌شود، آمارها حاکی از آن است که 86 هزار معلول در بانک اطلاعاتی فارس زیر پوشش بهزیستی است و با احتساب زنان سرپرست خانوار و افراد آسیب‌دیده در مجموع جمعیتی حدود 140 هزار نفر را شامل می‌شود که این تنها بخشی از فعالیت‌های بهزیستی فارس است.

سازمان بهزیستی با 154 فعالیت در حوزه کودکان، زنان، آسیب‌دیدگان اجتماعی و معلولان و سالمندان ارائه خدمت می‌کند.

از سویی به دلیل همجواری جمهوری اسلامی ایران با حوزه ترانزیت مواد مخدر و جوان بودن کشور، پیشگیری دارای نتایجی بهتر و هزینه کمتر از اقدامات مقابله‌ای داشته و واضح است که این مسئولیت در بعد غیر حقوقی آن باید بر عهده بهزیستی باشد.

توانمندسازی گروه‌های هدف و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی نیز از جمله  وظایف بهزیستی است.

بهره‌مندی مددجویان بهزیستی از مسکن مهر

فهرست خدمات بهزیستی به این موارد ختم نشده و این مجموعه مسائل دیگری را نیز پیگیری می‌کند چنانکه رئیس بهزیستی شهرستان شیراز شهریور ماه سال گذشته وعده داد که تا پایان سال 92 تمام مددجویان زیر‌ پوشش بهزیستی از مسکن مهر بهره‌مند ‌شوند که در سال 91 چند هزار واحدی از این قول محقق شد.

عبدالحمید کشاورز مدیرکل بهزیستی استان فارس، اما چند ماه بعد از سخنان صفوت بیان کرد که بسیاری از گروه‌های هدف بهزیستی فاقد مسکن هستند.

وی با بیان اینکه تامین سهم آورده برای خانواده نیازمند مشکل است، خواستار همکاری خیران در این زمینه شد، امری که البته در برنامه‌های بسیاری از دستگاه‌ها و از جمله بهزیستی باید به صورت جدی‌تری پیگیری شود.

مدیرکل بهزیستی استان فارس در همان مصاحبه تامین وسایل کمک‌ توان‌بخشی را یکی از مشکلات بزرگ مددجویان بهزیستی ذکر کرد و چند برابر شدن هزینه‌های درمان را خطر‌زا دانست.

کشاورز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در مورد قیمت‌ها و یا شرایطی که برای تسهیل خرید وسایل کمک توان‌بخشی اتخاذ شده اظهار نظری نکرده است.

شهرهای دوستدار سالمند و اشتغال خانگی

مهر ماه سال گذشته مراسمی در سالن صدرا و سینای شیراز با حضور تشکل‌های غیردولتی سالمندان برگزار و در همان جلسه آباده و جهرم به سبب مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی، ایجاد مسکن مناسب، حمل و نقل آسان، جلب مشارکت‌های اجتماعی و تکریم سالمندان به عنوان شهرهای دوستدار سالمند معرفی شدند.

آبان ماه سال گذشته نیز بحث تسهیلات اشتغال خانگی پیش آمد و اعلام شد هر یک از مددجویان بهزیستی که مدرک فنی و حرفه‌ای داشته باشند می‌توانند پرونده خود را کامل کرده و از اعتبار مشاغل خانگی استفاده کنند.

همان زمان بود که اعلام شد کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را به‌کارگیری کنند از تسهیلات تشویقی برخوردار می‌شوند چرا که مسئولان بهزیستی به درستی پی برده بودند که مشاغل دولتی موجود کفاف اشتغال مددجویان بهزیستی را نمی‌دهد که به عنوان مثال تنها جمعیت 4 هزار و 400 نفره نابینایان شیراز از تعداد کل مشاغل موجود جدید این استان در یک سال بیشتر است.

امسال در این زمینه باید منتظر بمانیم و گزارشات جدید بهزیستی در مورد اشتغال مددجویان را بشنویم و صد البته واضح است که موفقیت در این مسئله وابسته به عملکرد مناسب دستگاه‌های دیگر در بخش‌های اشتعال، تعاون، صنعت و تجارت نیز هست.

برگزاری سومین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولان خلیج فارس در ابتدای سال جاری نویدبخش آغاز سالی پربار‌تر برای بهزیستی بود و اینکه مددجویان معلول، ناشنوا و نابینا بتوانند مجال بازتری برای بروز استعدادهای هنری خود در زمینه‌های مختلف پیدا کنند.

امسال اتفاقات خوشایند دیگری نیز در حوزه بهزیستی فارس رخ داد که افتتاح مرکز آینده‌پژوهی اجتماعی در شیراز، مرکز سالمندان، مرکز ژنتیک، مراکز بستری با متادون برای معتادان و کارگاه خیاطی زنان بهبود یافته از اعتیاد، سرآمد آن بود و نشان داد که بهزیستی تا جایی که توانسته دغدغه‌ها و انتظارات سال گذشته را پیگیری کرده است.

شاید از همین رو در ارزیابی که از بهزیستی استان‌ها به عمل آمد، فارس در حوزه اشتغال، مشارکت‌های مردمی، مسکن، مراکز غیر‌دولتی، امور کودکان، زنان و فعالیت‌های اجتماعی مرتبط با حوزه اورژانس اجتماعی به عنوان دستگاه برتر در سطح کشور انتخاب شد و از آن سو خبر رسید که مدیر شهرستانی بهزیستی نیز به سبب دو سال مدیر نمونه شناخته شدن مورد تجلیل فرماندار قرار گرفت.

مشکلات هنوز بسیار است...

با این همه اما مشکلات هنوز بسیار است، چنانکه در خیابان‌های شیراز همچنان آسیب‌دیدگان اجتماعی را می‌بینیم که در مقابل چشم عابران کوله بار بدبختی خویش را از این سو به آن سو می‌کشند و یا می‌شنویم از دختران نابینایی که برای کار به شیراز آمده‌اند و به دلیل نیافتن کار مناسب به صورت حق‌التدریس با حقوقی ناچیز قرآن تدریس می‌کنند و به سبب نبود خوابگاهی استاندارد هر از چندگاهی یکی از آنان در هنگام آشپزی دچار سوختگی با روغن داغ می‌شود.

خوب است که خودروی اورژانس اجتماعی گاهی در خیابان‌ها تردد می‌کند و جمعه‌ها در مقابل مصلی حضور دارد، اما مبتلایان به سندرم دان و افرادی با اختلالات شدید ذهنی در هر کوی و برزن حضور دارند و گاه البته آسیب‌هایی را متوجه همسایگان می‌کنند.

به هر روی مسلم است که موفقیت بهزیستی در بازگرداندن کودکان اسکاچ‌فروش و گل فروش سر چهار راه به درس و مدرسه مستلزم عملکرد مسئولان سایر دستگاه‌ها نیز هست و اعتبارات و نیروی انسانی محدود گاهی دست مسئولان این سازمان را می‌بندد.

دو مرکز برای نگهداری کودکان خیابانی

سخنان معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس موید حجم کارهای انجام شده و گستردگی اقدامات لازم است.

محسن یوسف‌زاده در این زمینه ابراز داشت: در حال حاضر دو مرکز هیئت امنایی برای رسیدگی به کودکان خیابانی توسط بهزیستی دائر شده است.

حوزه امور اجتماعی سه گروه هدف زنان، کودکان و آسیب‌دیدگان اجتماعی را پوشش می‌دهد.

به گفته وی، پرداخت کمک هزینه ماهانه، کمک هزینه دانش‌آموزی و دانشجویی، بیمه‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار زنان شهری و روستایی، بیمه‌های خدمات درمانی و تشکیل گروه‌های همیار برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی از جمله اقدامات بهزیستی در حوزه امور زنان و خانواده است.

نظارت بهزیستی بر 1198 مهد کودک با 53 هزار کودک

یوسف‌زاده اضافه کرد: در حال حاضر یک‌هزار و 198 مهدکودک از گروه سنی شیرخوار تا پیش از دبستان با بیش از 53 هزار کودک از طریق بهزیستی ارائه خدمات تربیتی آموزشی و نظارت می‌شود.

وی بیان داشت: کودکانی که به نوعی از خانواده‌های سببی و نسبی سلب حضانت می‌شوند در 24 خانه کودکان، نوجوانان و نوباوگان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

این مسئول افزود: در مواردی که خانواده‌های سببی و نسبی این کودکان شرایط نگهداری را داشته باشند با کمک هزینه ماهانه 120 هزار تومان کودک به خانه عودت داده می‌شود که 400 کودک نیز به این صورت زیر پوشش بهزیستی هستند.

خدمات اجتماعی سیار در 10 شهرستان فارس

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس خاطرنشان کرد: در بخش آسیب‌دیدگان اجتماعی کسانی که به نوعی دچار بحران اجتماعی می‌شوند به صورت تخصصی از اورژانس اجتماعی در شش شهرستان خدمات می‌گیرند که در چهار شهرستان نیز به زودی این خدمات دائر می‌شود.

اسکان موقت زنان خشونت‌دیده، رسیدگی به بیماران اختلال هویت جنسی، راه‌اندازی شش پایگاه اجتماعی در مناطق آسیب‌خیز شیراز، خانه سلامت برای دختران رانده شده از خانه و مرکز بازپروری زنان آسیب‌دیده دیگر مواردی بود که وی در این گفت‌و‌گو برشمرد.

انتهای پیام/‌2448/ن30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول