اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته دفاع مقدس منتشر شد

عکس‌های کمتر دیده شده از غواصان خط‌شکن زنجان

غواصان زنجانی در طول 8 سال دفاع مقدس در بسیاری از عملیات‌های آب و خاکی خط‌شکن بودند که به همین دلیل شهر زنجان به نام آنها به شهر غوصان دریادل و خط‌شکنان دلاور مشهور شده است.

عکس‌های کمتر دیده شده از غواصان خط‌شکن زنجان

 به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، وقتی که رژیم بعثی عراق به سرکردگی صدام و با پشتیبانی همه قدرت‌های شرق و غرب ناجوانمردانه به کشورمان حمله‌ور شدند، اقشار مختلف دست از همه مشاغل و حرفه‌های خود برداشتند و برای دفاع از کشور راهی جبهه‌های حق علیه باطل شدند.

مردم ایران با هر قومیتی به جبهه‌ها اعزام شدند تا اجازه دهند دشمن به پیشروی خود ادامه دهد که در این راه بسیاری از هموطنانمان جان خود را از دست داده و به فیض شهادت رسیدند.

ملت ایران با غیرت و رشادتی کم‌نظیر اجازه ندادند دشمن که تلاش می‌کرد در چند روز تهران را به تصرف دربیاورد به خواسته خود برسد و علاوه بر آن 8 سال در پشت مرزهای کشورمان زمین‌گیر و حتی برخی شهرهای خود را نیز از دست داد.

اما در میان مردم استان زنجان نیز با رشادتی کم‌نظیر در کنار سایر مردم ایران وارد عرصه‌های نبرد با دشمن شدند و در این راه بیش از 3 هزار شهید را تقدیم نظام و انقلاب کردند.

اما در این میان مردم زنجان به شهر غواصان دریادل و خط‌شکنان دلاور مشهور است، چراکه در بسیاری از عملیات‌ها رزمندگان زنجانی خط‌شکن بودند.

جوانان زنجانی که به شجاعت در جبهه‌ها مشهور بودند در بسیاری از عملیات‌ها به عنوان خط‌شکن خط دشمن را می‌شکستند تا نیروهای ایرانی بتوانند به عملیات خود ادامه دهند.

اما استان زنجان به شهر غواصان دریادل نیز مشهور است چراکه بسیاری از جوانان آن به عنوان غواص در بسیاری از عملیات‌های آبی و خاکی حضور داشتند.

غواصان در جنگ نقش مهمی بر عهده داشتند چراکه پیروزی و موفقیت یک عملیات به رشادت و خط‌شکنی آنها بستگی داشت و اگر غواصان موفق نمی‌شدند قطعاً عملیات نمی‌توانست به اهداف خود برسد.

غواصان در جنگ مظلومانه به شهادت می‌رسیدند و پیکر پاک بسیاری از آنها هرگز پیدا نمی‌شد.

شما وقتی حتی با یک کارد میوه‌خوری دستتان را می‌برید صدای آه و ناله شما ساعت‌ها به گوش می‌رسد و یا وقتی خار کوچکی به نقطه‌ای از بدن شما وارد می‌شود، ساعت‌ها ناله می‌کنید، اما فقط تصور کنید که یک غواص وقتی در داخل آب است تیر می‌خورد مجبور بود دم بر نیاورد چراکه با کوچکترین فریاد و یا ناله وی دشمن متوجه می‌شد و عملیات لو می‌رفت.

علاوه بر این رزمنده‌ای اگر در روی زمین باشد وقتی تیر می‌خورد، می‌تواند کناری بخوابد، اما تصور کنید غواصانی را که در داخل آب تیر می‌خوردند، هر رودخانه‌ای مثل کارون با آن وضعیت متلاطم، شنیده‌ام جریان اروند، جریان صاف و آرام است اما در عمق آن غوغایی به پاست و خروش و طغیان واقعی رودخانه زیر آب است. به طوری که اگر لنگر کشتی که در اروند لنگر می‌اندازد ضعیف باشد جریان رود، کشتی یا یدک‌کش را از لنگر جدا می‌کند و با خود می‌برد، چه برسد به پیکر زخمی شهدای غواص.

شهیدان رضا چمنی، ابوالفضل خدامرادی، سعید حسنی تنها، محمود سهرابی، ابراهیم اصغری، یوسف قربانی و بسیاری دیگر از شهدای غواص زنجانی در همین عملیات‌ها به شهادت رسیدند. 

 

 یادشان گرامی و راهشان پر رهرو.

انتهای پیام/2308/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول