اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از وضعیت سرویس دانش‌آموزان خوزستانی تا سلامت بوفه‌های مدارس

با آغاز سال تحصیلی جدید همچنان بحث‌هایی از وضعیت سرویس دانش آموزان خوزستانی تا سلامت در بوفه‌های مدارس مطرح است که در سلامت فکری و جسمی آنها تاثیر به‌سزایی دارد.

از وضعیت سرویس دانش‌آموزان خوزستانی تا سلامت بوفه‌های مدارس

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید مدارس در تکاپو برای حضور دانش آموزان هستند، از یک طرف مسئولان اقدامات لازم را فراهم می‌آورند تا مشکلات پیش روی تحصیل دانش آموزان برداشته شود و از طرفی دیگر خانواده‌ها مشغول خرید و تدارک دیدن مایحتاج اولیه فرزندانشان برای ورود به مدرسه هستند.

مسئولان با برپایی نمایشگاه‌های مختلف اقلام مصرفی و اولیه دانش آموزان چون لوازم تحریر، کیف، کفش، روپوش و مواردی این چنینی شرایط را برای آسان تر دانش آموزان فراهم می‌کنند و خانواده‌ها نیز با تلاش برای بهترین انتخاب در خرید وسایل و از نوع مرغوب و خوش آب و رنگ فرزندانشان را برای سال تحصیلی جدید تشویق می‌کنند.

در این میان آموزش و پرورش که نقش اصلی در تعلیم و تربیت را دارد با ارائه برنامه‌های ویژه سال تحصیلی جدید به دانش آموزان در مقاطع سنی مختلف ابتدای، راهنمایی و دبیرستان خوشامد می‌گوید و در این زمینه برنامه‌های ویژه‌ای را با برگزاری جلسات در دستور کار دارد. از جمله این برنامه‌ها آماده سازی مدارس برای سال تحصیلی جدید، تعمیرات کلاس‌ها و میز و نیمکت‌ها، تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای تدریس و تعلیم و تربیت دانش آموزان، برنامه ریزی برای فرم و لباس محصلان، وضعیت بهداشت محیط مدارس و سرویس برای تردد دانش آموزان گوشه‌ای از این اقدامات است که همه ساله صورت می‌پذیرد و البته با شدت و ضعف‌هایی نیز همراه خواهد بود.

در استان خوزستان نیز وضعیت بازگشایی مدارس با فراز و نشیب‌هایی همراه است که بخشی از آنان به عدم برنامه ریزی به موقع و صحیح از سوی مسئولان و بخشی دیگر به نبود زیرساخت‌های لازم و فرهنگ سازی شهروندان باز می‌گردد. به عنوان مثال هنوز در روستاهای این استان برای تردد برخی دانش آموزان به مدارس مشکلاتی وجود دارد که عدم وجود مدرسه در مقطع مربوطه در محل همان روستا از عمده دلایل آن است. با این روند اختصاص وسیله نقلیه برای رفت و برگشت دانش آموزان به مدرسه‌ای دورتر از محل تحصیل، دانش آموزان را برای ادامه تحصیل کم انگیزه و دلسرد می‌کند و بسیاری موارد این چنینی...

و اما در این گزارش قصد داریم به اقدامات صورت گرفته در خصوص آخرین وضعیت سرویس مدارس و بوفه تغذیه دانش آموزان در واحدهای آموزشگاهی شهرهای مختلف استان اشاره داشته باشیم و در این زمینه نظر مسئولان امر را جویا شویم.

*تامین سرویس دانش آموزی با همکاری شهرداری هندیجان

رئیس اداره آموزش و پرورش هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: با برگزاری دو جلسه در خصوص تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی به نتیجه رسیدیم و در این زمینه از شهرداری کمک گرفتیم.

خسرو حیاتی تصریح کرد: در همین راستا فرماندار هندیجان دستورات خوبی ارائه دادند و مقرر شد مسئولان نیز نسبت به اجرای آن اقدام کنند تا دانش آموزان برای تردد در سال تحصیلی جدید با مشکلی مواجه نباشند.

وی اضافه کرد: از مصوبات این جلسات این بوده است که شهرداری هندیجان با در اختیار قرار دادن تعدادی مینی بوس، تردد دانش آموزان را بر عهده گیرد و تمام مسئولیت در این زمینه به عهده آنان سپرده می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش هندیجان با اشاره به تامین هزینه‌های سرویس مدارس گفت: هزینه‌های این وسایل نقلیه با حمایت اداره کل آموزش و پرورش استان صورت می‌گیرد البته در این زمینه استانداری خوزستان نیز همکاری‌هایی خواهد داشت.

وی افزود: سال گذشته با رایزنی‌هایی که با سازمان تاکسیرانی صورت گرفت بحث سرویس مدارس به خوبی اجرایی نشد و ما امسال روند اجرای این کار را به شهرداری سپرده‌ایم زیرا سال گذشته وضعیت چندان رضایت بخش نبود.

حیاتی در ادامه به ساماندهی بوفه مدارس شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به حساسیتی که بوفه مدارس در بحث سلامت دانش آموزان ایفا می‌کند ما نیز تدابیر ویژه‌ای را در این زمینه در نظر گرفته‌ایم.

وی بیان کرد: از ابتدای مهرماه سال جاری و همزمان با بازگشایی مدارس کار نظارت بر بوفه‌ها انجام می‌شود و بازرسی‌های بهداشتی با همکاری ماموران بهداشتی مرکز بهداشت و همچنین مدیران مدارس صورت خواهد گرفت.

رئیس اداره آموزش و پرورش هندیجان با اشاره به اینکه بوفه مدارس مجاز به فروش اقلام مجاز هستند خاطرنشان کرد: این اقلام مجاز، ساندویچ‌ها را دربر نمی‌گیرد و در صورت فروش این قلم جنس با فروشندگان بوفه برخوردی قاطع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این زمینه هماهنگی‌ها با کارشناسان بهداشتی شهرستان صورت گرفته است تصریح کرد: از فروشندگان بوفه‌ها و مدیران مدارس انتظار داریم در راستای تامین سلامت مضاعف دانش آموزان همکاری بیشتری با اداره آموزش و پرورش داشته باشند تا خانواده‌ها نیز با امنیت خاطر فرزندان خود را راهی مدرسه کنند.

حیاتی همچنین در ادامه به اجرای پروژه مهر در این شهرستان اشاره کرد و افزود: بحث آمادگی مدارس را از خردادماه سال جاری در دستور کار قرار دادیم و تاکنون نیز همه پیگیری‌های لازم برای بازگشایی مدارس به بهترین شکل ممکن انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: تمام فضاهای آموزشی مهیاست و تعدادی نیز که نیاز به تعمیرات داشتند تعمیر و بهسازی شده‌اند تا مشکلی در خلال سال تحصیلی دانش آموزان را درگیر خود نکند.

رئیس اداره آموزش و پرورش هندیجان اظهار کرد: بانشاط سازی مدارس صورت گرفته است و با اجرای آخرین طرح هجرت در سال جاری که هجرت سه نام داشت مشکلات کلی و اساسی مدارس رفع شده است شایان ذکر است در این طرح ناحیه مقاومت بسیج و بسیج سازندگی شهرستان بسیار به آموزش و پرورش یاری رساندند.

*سازماندهی نیروی انسانی انجام شده است

وی اضافه کرد: در خصوص نیروی انسانی نیز با مشکل خاصی مواجه نیستیم و سازماندهی نیروها نیز انجام شده است فقط برای تدریس چند مقطع تحصیلی و رشته درسی با کمبود معلم و دبیر روبه رو هستیم که آن را نیز با اضافه کاری حل خواهیم کرد.

حیاتی گفت: تجهیزات مورد نیاز مدارس نیز آماده و مهیا شده است و نیمکت و میز دانش آموزان و دبیران نیز فراهم است تا انگیزه دانش آموزان در ابتدای راه سال تحصیلی جدید دوچندان شود.

وی با بیان اینکه از 25 شهریورماه سال جاری نیز مانور بازگشایی مدارس در شهرستان انجام شده است ادامه داد: در این مانور بازرسانی از اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در مدارس حضور پیدا می‌کنند تا مشکلات را ارزیابی کنند و تا ابتدای مهرماه در راستای آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش هندیجان اشاره کرد: حدود 80 واحد آموزشی در این شهرستان از ابتدای سال تحصیلی جدید فعالیت خود را آغاز می‌کنند و با تلاش‌های صورت گرفته امسال دو واحد آموزشی جدید تاسیس نیز مشغول به کار خواهند شد تا در راستای تعلیم و تربیت دانش آموزان گام بردارند.

وی تصریح کرد: این اقدام در راستای سیاست‌های تحولاتی آموزش و پرورش صورت گرفته است و در این زمینه ما نیز همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا این روند را به بهترین نحو ممکن به سرانجام برسانیم.

حیاتی با اشاره به این واحد آموزشی جدید گفت: مدرسه امام علی(ع) و دیگری دبیرستان پسرانه نمونه شهید رجایی که برای نخستین بار است در شهرستان راه اندازی می‌شود این مدارس هستند که از مهرماه و همزمان با سایر واحدهای آموزشی شهرستان فعالیت خود را برای خدمت رسانی به دانش آموزان آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به هوشمندسازی مدارس این شهرستان عنوان کرد: مدارس شهرستان نیز در حال هوشمندسازی هستند و در این زمینه هوشمندسازی مدارس روستایی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس اداره آموزش و پرورش هندیجان در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان هندیجان یکی از گسترده‌ترین مناطق استان خوزستان است خاطرنشان کرد: مساحت این شهرستان 4 هزار و یکصد متر مربع است و امسال حدود 7 هزار دانش آموزان را برای سال تحصیلی جدید میزبانی می‌کند.

وی در ادامه از همکاری همه مدیران و مسئولان اجرایی برای رفع مشکلات مدارس این شهرستان و آماده سازی برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید تقدیر و تشکر کرد و گفت: از نیروی انتظامی، پلیس راهور، شورای اسلامی شهر، فرماندار محترم شهرستان و همه ارگان‌های اجرایی که بخشی از بار مشکلات آموزش و پرورش را کاستند نیز سپاسگذاریم.

*راه‌اندازی بوفه مدارس آبادان تحت ضوابط خاص

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: برای راه اندازی بوفه مدارس طرح‌های کلی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به میزان مساحت و شرایط بهداشتی آن اشاره کرد.

مرتضی جعفری با بیان اینکه بوفه مدارس نیز چون سایر مغازه‌های عرضه مواد غذایی در بازار باید قانون و ضوابط را رعایت کنند گفت: این فروشندگان باید دارای کارت سلامت بهداشت باشند و آن را از طریق دانشکده دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این راستا هماهنگی‌های لازم به اداره آموزش و پرورش صورت می‌گیرد و این فروشندگان به دانشکده علوم پزشکی ارجاع داده می‌شوند تا از فیلترهای خاصی عبور داده شوند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان اضافه کرد: این ضوابط اجرایی در جلسات شورای سلامت شهرستان تصمیم گیری می‌شود و به اقلامی که بوفه‌ها باید عرضه کنند نیز پرداخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه فروش ساندویچ در بوفه مدارس ممنوع است اظهار کرد: مواد غذایی باید مورد تائید بهداشت باشد در غیر این صورت با فروشندگان طبق قوانین و چون سایر عرضه کنندگان موادغذایی در بازار برخوردی قاطع می‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: پیش از بازگشایی مدارس، نیروهای بهداشت محیط به مدارس سر می‌زنند تا اگر مواردی مغایر با موازین بهداشتی این بوفه ها وجود دارد برطرف شود.

وی همچنین گفت: به هر حال برخی از بوفه‌ها اقدام به اقلام غیرمجاز هم می‌کنند که نظارت آن از دست ماموران بهداشتی ما خارج خواهد بود و در این زمینه لازم است خود دانش آموزان دقت کافی را داشته باشند و اینگونه اقلام را خریداری نکنند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: مدیران مدارس نیز باید با همکاری مضاعف در راستای نظارت‌های بهداشتی بر بوفه‌ها اقدام کنند زیرا بازرسان بهداشتی نمی‌توانند تمام مدت روز بر کار بوفه‌های مدارس نظارت کنند و به هر حال ممکن است تخلفاتی صورت گیرد.

 

*تعامل تاکسیرانی برای راه اندازی سرویس مدارس در بهبهان

رئیس اداره آموزش و پرورش بهبهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: برای کار سرویس مدارس این شهرستان برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است و در این زمینه با سازمان تاکسیرانی وارد مذاکره شده‌ایم.

علی فاکر تصریح کرد: در این خصوص جلسه شورای سیاستگذاری صورت گرفته است و با انجمن‌های مدارس شهرستان نیز هماهنگی شده است تا تردد دانش آموزان به بهترین شکل ممکن و بدون دغدغه صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته متولی سرویس مدارس چند شرکت خصوصی بودند که چون به خوبی از عهده کار برنیامدند و ما را با مشکلاتی مواجه ساختند دیگر امسال با آنها کار نمی‌کنیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش بهبهان افزود: برای تردد دانش آموزان شهری و روستایی امسال مشکلی نخواهیم داشت و خانواده‌ها نیز می‌توانند بدون دغدغه فرزندان خود را راهی مدارس کنند.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص وضعیت نظارت بر بوفه‌های مدارس نیز عنوان کرد: با هماهنگی‌هایی که در این خصوص صورت گرفته است در نظر داریم امسال بوفه‌های مدارس را به تعاونی‌های متشکل از دانش آموزان و مدارس دهیم.

فاکر اضافه کرد: در همین راستا مقرر شده است با تشکیل تعاونی که با همکاری کانون‌های سازمان دانش آموزی و مدارس تشکیل می‌شود سود حاصل از فروش دکه‌ها را به هر دو مجموعه واگذار کنیم و کار بوفه‌ها را نیز به خود آنها بسپاریم.

وی همچنین عنوان کرد: با شبکه بهداشت و درمان نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است تا به طور مرتب بر کار بوفه‌ها نظارت داشته باشند و مشکلی در زمینه بهداشت و سلامت دانش آموزان صورت نگیرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش بهبهان در ادامه گفت: البته در سال‌های گذشته کار بوفه‌های مدارس زیر نظر آموزش و پرورش اداره می‌شده است و از امسال وضعیت زیر تعاونی ها قرار خواهد گرفت.

 

*اتصال مدارس به اینترانت ملی

وی با اشاره به اینکه کمیته پروژه مهر از اردیبهشت ماه سال جاری کار بازگشایی مدارس شهرستان را دنبال می‌کرده است افزود: همه کارها برای آغاز سال تحصیلی جدید انجام شده است و 95 درصد ثبت نام‌های دانش آموزان صورت گرفته است.

فاکر با بیان اینکه میز و نیمکت‌های مدارس نیز تعمیر و بهسازی شده‌اند اظهار کرد: خوشبختانه در بخش نیروی انسانی جز مواردی خاص مثلا در رشته‌هایی چون زیست شناسی آن هم معلم آقا در دیگر موارد با کمبود مواجه نیستیم.

وی ادامه داد: البته با نیروی انسانی مازاد نیز روبه رو هستیم مثلا در رشته هایی معلم مرد و در مواردی دیگر معلم خانم کم داریم که البته این مشکل را با اضافه کاری و جابه جایی و انتقال مدرسان حل و فصل خواهیم کرد تا خللی در تعلیم و تربیت دانش آموزان ایجاد نشود.

رئیس اداره آموزش و پرورش بهبهان همچنین تصریح کرد: کار بسیار مطلوبی که از ابتدای امسال در مدارس شهرستان صورت می گیرد اتصال همه مدارس به شبکه اینترانت ملی است.

وی می افزاید: با این اقدام دیگر هیچ کاغذی بین مدارس شهرستان رد و بدل نمی‌شود و مکاتبات همه از طریق اینترانت صورت خواهد گرفت.

رئیس اداره آموزش و پرورش بهبهان اشاره کرد: این برای نخستین بار است که در استان خوزستان چنینی امری در مدارس محقق می‌شود که برای ما بسی افتخار است.

فاکر در ادامه به بحث هوشمندسازی مدارس شهرستان اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی مدارس شهری و روستایی نیز در حال انجام است و در این خصوص برنامه ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به تعداد دانش آموزان در حال تحصیلی در این شهرستان خاطرنشان کرد: پیش بینی کرده‌ایم در سال تحصیلی جدید بین 25 تا 26 هزار دانش آموز در مدارس شهرستان بهبهان مشغول تحصیلی شوند که در این خصوص اداره آموزش و پرورش آمادگی کامل خود را برای خدمت رسانی به دانش آموزان اعلام می‌کند.

رئیس اداره آموزش و پرورش بهبهان ادامه داد: همچنین حدود 230 تا 240 آموزشگاه برای مهرماه امسال دانش آموزان را پذیرای خود می‌کنند و به تعلیم و تربیت دانش آموزان مشغول خواهند شد.

وی در پایان از تلاش همه مسئولان و مدیران اجرایی شهرستان برای همراهی در پروژه مهر مدارس تشکر و قدردانی کرد و از خانواده صمیمانه خواست بیش از پیش مدارس را برای تعلیم و تربیت فرزندانشان همراهی کنند.

 

*بوفه‌ها باید مجوز بهداشت دریافت کنند

رئیس اداره آموزش و پرورش شوش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: در حال حاضر مدارس شوش برای آغاز سال تحصیلی جدید تجهیز و آماده شده‌‌اند.

سید عباس سید نور افزود: ثبت‌نام در مدارس اکثراً حضوری بوده است و کار ثبت ‌نام به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: تمام مدارس سازماندهی شده‌‌اند و مدارسی که نیاز به تعمیر و بازسازی داشتند نیز کار آن‌ها به اتمام رسیده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش شوش با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی تصریح کرد: ساماندهی نیروهای مدارس در سه منطقه تحصیلی به صورت کامل انجام شده است و تمام نیروها ابلاغ‌‌های خود را دریافت کرده‌‌اند.

رئیس آموزش و پرورش شوش تصریح کرد: همه مدارس برنامه کلاس آن‌ها آماده شده است و امسال سطح کیفی مدارس ارتقا یافته اند.

وی در ادامه گفت: طبق بخشنامه‌‌ای که خردادماه سال جاری صادره شد همه بوفه‌های مدارس شهرستان شوش ساماندهی شده‌‌اند.

سید نور اضافه کرد: امسال بوفه‌‌هایی که مجوز گرفته‌‌اند می‌‌توانند کار خود را از اول مهرماه شروع کنند و مدارسی که مجوز بوفه نگرفته‌اند حق دایر کردن بوفه را نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که متصدی بوفه مدارس هستند باید کارت سلامت دریافت کنند و آموزش‌های لازم بهداشتی را ببیند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شوش بیان کرد: در حال حاضر درخواست‌هایی که برای راه‌اندازی بوفه در مدارس داریم که در حال رسیدگی به آن‌ها هستیم.

وی در رابطه با تعداد بوفه‌‌های مدارس عنوان کرد: تمام مدارس شهر شوش بوفه دارند و با شروع سال تحصیلی جدید می‌توانند کار خود را آغاز کنند.

سید نور در رابطه با نظارت بر بوفه‌‌ها گفت: نظارت بر روی بوفه‌‌ها توسط یک ناظر از طرف بهداشت و همچنین کارشناس بهداشتی آموزش و پرورش شوش نظارت دقیقی بر روی این بوفه صورت خواهد گرفت.

با وجود همه تلاش‌هایی که در بحث بازگشایی مدارس صورت می‌گیرد اما در مواردی مدارس همچنان با کم و کاستی مواجه هستند که امید می‌رود مسئولان آنها را نیز مدنظر قرار دهند مواردی همچون مشکلات فاضلاب مدارس، با نزدیک شدن به فصل بارندگی‌ها آبگرفتگی مدارس و مواردی چون کمبود معلم همچنان سد راه تحصیل دانش آموزان است که متاسفانه گاهی جمله «هیچ مشکلی برای بازگشایی مدارس وجود ندارد» خود لبریز از مشکلات ریز و درشت است که در طول سال تحصیلی دانش آموزان، معلمان، والدین و مجموعه مدارس را درگیر خود می‌کند.

مریم خبازی

انتهای پیام/72001/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول