اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از آغاز فصل مدرسه گزارش می‌دهد

هم‌شاگردی سلام / نکته‌هایی درباره خواب و خوراک دانش‌آموزان

باز بوی ماه مهر، بوی ماه مدرسه از کوچه و پس‌کوچه‌ها به مشام می‌رسد، باز اول مهر شد و کلاس‌های مدرسه از خواب تابستانه بیدار شده‌اند و به رویِ گُلِ دانش‌آموزان لبخند می‌زنند.

هم‌شاگردی سلام / نکته‌هایی درباره خواب و خوراک دانش‌آموزان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اول مهر ماه فرا رسید و درهای مدارس به روی دانش‌آموزان گشوده شد، دانش‌آموزان با کیف و کفش و لباس نو روانه مدرسه شده‌اند تا به هم‌شاگردی‌های خود سلام دوباره‌ای کنند.

پاییز که از راه می‌رسد، بوی مدرسه را با خود می‌آورد، بوی کلاس درس، بوی خوش هم‌شاگردی‌های مهربان، بوی معلم‌های صبور، بوی دل‌واپسی شب‌های امتحان هر برگی از درختان خزان زده فرو می‌ریزد، یک خاطره سبز در مدرسه جان می‌گیرد.

باز هم روز اول مهر، روز هیاهوی دانش‌آموزان شاد و روز معلم‌های صبور و مهربان از راه رسید و بچه مدرسه‌ای‌ها وارد مدارس شدند و باز دغدغه و دل‌نگرانی‌های والدین برای دانش‌آموزان آغاز شد، اینکه چه بخورند و کی بخوابند؟

خوراک مورد نیاز دانش‌آموزان در خانه و مدرسه

تغذیه یکی از مسائلی است که کمک شایانی در یادگیری بهتر به دانش‌آموزان می‌کند، البته تغذیه در منزل و همین طور میان وعده‌هایی که در مدرسه صرف می‌شوند هر دو در یک سو عمل می‌کنند و نمی‌توان از تغذیه میان وعده‌هایی که در زنگ‌های تفریح استفاده می‌شود، چشم‌پوشی کرد، زیرا این تغذیه بسیار اهمیت دارد.

تغذیه با توجه به نوع فعالیت کودکان و دانش‌آموزان متفاوت است، بنابراین هر چه میزان فعالیت بدنی دانش‌آموز بیشتر باشد به انرژی بیشتری نیاز دارد و این انرژی توسط کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود که عمدتا در نان و غلات وجود دارند، البته چربی‌ها هم منابع تامین‌کننده انرژی هستند.

بهتر است، برای تامین انرژی مورد نیاز کودکان سن مدرسه گروه نان و غلاتی مثل برنج، ماکارونی ... را در برنامه غذایی آنها بگنجانیم.

در سال‌های اولیه مدرسه دانش‌آموزان تغذیه‌هایی را که خانواده‌ها به آنها می‌دهند با خود می‌برند، اما در سال‌های بعد و با رشد دانش‌آموزان و ورود به مقاطع بالاتر تحصیلی آنها دیگر تمایلی به حمل خوراکی به مدرسه ندارند.

صبحانه فراموش نشود

ثابت شده است، بچه‌هایی که صبحانه می‌خورند در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و قدرت یادگیری آنها بالاتر است.

باید به این نکته توجه داشت که دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، حافظه کوتاه مدت‌شان صدمه می‌بیند و تمرکزشان در کلاس کم است.

صبحانه باید شامل قندهایی که به صورت فوری جذب می‌شوند مانند آب میوه‌ها، عسل و مربا و همچنین مواد قندی که دیرتر جذب می‌شوند مانند نان و کیک باشد.

توصیه‌هایی برای یک صبحانه خوب و خوشمزه

یک لیوان یا یک دوم لیوان آب میوه به اضافه نان به مقداری که دانش‌آموز اشتها دارد، همراه با پنیر یا شیر و یکی دوبار در هفته استفاده از خامه، کره و مربا صبحانه مناسبی است.

ارزش غذایی پنیر از خامه و کره بیشتر است و گاهی استفاده از غلات صبحانه همراه با یک لیوان شیر هم می‌تواند مفید باشد.

بچه‌هایی که نسبت به شیر حساس هستند، بهتر است حتما پنیر مصرف کنند، حتی می‌توان از ماست چکیده و سفت هم به عنوان صبحانه استفاده کرد.

بچه‌ها در روزهایی که ورزش دارند باید صبحانه بیشتری بخورند و یا یک میان وعده مانند نان و پنیر و گردو همراه داشته باشند، حتی می‌توانند از بعضی کیک‌ها و کلوچه‌ها به ویژه از آنهایی استفاده کنند که مغز گردو دارند.

چیپس و پفک ممنوع

پزشکان توصیه می‌کنند، بچه‌ها هنگام صرف صبحانه یا میان‌وعده به هیچ وجه از چیپس یا پفک و لواشک استفاده نکنند.

مادران باید برای بچه‌ها یک برنامه متنوع صبحانه داشته باشند و از نظر دانش‌آموز هم کمک بگیرند تا صبحانه خوردن برایشان جذاب شود.

بهترین خوراکی‌ها برای زنگ تفریح

برای تهیه میان وعده‌ای که دانش‌آموزان در مدرسه همراه می‌برند از پیش برنامه‌ریزی کنید، میوه‌ها را هم در این میان وعده در نظر بگیرید و تنوع غذایی را رعایت کنید.

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که بهترین میان وعده یک لقمه نان، پنیر و سبزی یا گردو یا نان و کتلت و کوکوی خانگی است در هر حالت بهتر است از کالباس یا سوسیس برای تغذیه کودکان استفاده نشود.

راهکارهای ساده برای تنظیم خواب

خواب و استراحت کافی و در نتیجه شاداب بودن دانش‌آموز، فراگیری بیشتری را در پی دارد.

روی زمان خوابی که برای فرزندتان در نظر گرفته‌اید تاکید داشته باشید، حتی اگر با مخالفت وی روبه‌رو شدید، اما تاکید شما نباید به صورت محکم و دعوا بیان شود.

در مقابل لجبازی فرزندتان صبر داشته باشید، دعوا و مجادله راه صحیحی نیست و از والدین موفقی که برنامه منطقی برای فرزندانشان در نظر گرفته و در اجرای آن نیز موفق بوده‌اند، کمک بگیرید.

برای مدتی همراه فرزندتان بخوابید و بعد از خواب رفتن وی از کنارش بلند شوید در واقع مقدمات خواب مثل مسواک زدن، پوشیدن لباس خواب و ... را همراه او انجام دهید تا به گمان اینکه همراه شما می‌خوابد، لجبازی نکند.

عادت به ساعت خواب و بیدار شدن طی سه تا پنج روز طول می‌کشد پس از همین امشب آغاز کنید.

اگر دانش‌آموزان وعده شام را مختصر بخورند، خواب سبک و راحتی را می‌توانند داشته باشند و صبح هم شاداب بیدار می‌شوند.

=============

گزارش از: مهسا حقانیت

=============

انتهای پیام/80019/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول