اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی چهارمحال و بختیاری خبر داد

استقبال چشمگیر زندانیان چهارمحال و بختیاری از خدمات مشاوره در زندان‌ها

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی چهارمحال و بختیاری گفت: زندانیان این استان از خدمات مشاوره‌ای ارائه شده در زندان استقبال قابل توجهی نشان می‌دهند.

استقبال چشمگیر زندانیان چهارمحال و بختیاری از خدمات مشاوره در زندان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، امروزه با افزایش فناوری‌های نوین و حرکت زندگی به سمت ماشینی شدن و افزایش فشار روانی در تمامی امور زندگی صبحت کردن و بررسی و واکاوی مسائل شخصی و کاری به  کمک متخصصان و اهل فن ضرورت یافته است و با گذر زمان آشنایی مردم با زمینه‌هایی مختلف خدمات مشاوره و راهنمایی بیشتر می‌شود.

افزایش نرخ بیکاری در جهان، بالارفتن سن ازدواج و نبود شغل‌های مناسب و درآمدزا باعث شده برخی از افراد دست به ارتکاب جرم و تخلف از قانون بزنند و یا به افسردگی و سایر بیماری‌های روانی شایع مبتلا شوند.

ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی تنها به کلینیک‌ها و مراکز مشاوره ختم نمی‌شود و در اماکنی مانند زندان‌ها که با جمعیت حساس و در معرض آسیب قرار دارند نیز ارائه می‌شود.

در همین راستا با مدیرکل زندان‎ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری  پیرامون خدمات مشاوره‌‌‌‌‌‌‌‌ای و راهنمایی در زندان‌های استان گفت‌و‌گوی کوتاهی صورت پذیرفته که به شرح ذیل است:

علی نظری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: اشتغال زندانیان در حال تحمل کیفر و پس از آزادی یکی از موضوعات مهم، اساسی و از اولویت‌های سازمان زندان‌ها در سال های اخیر است که هم می‌تواند در کاهش آسیب‌های درون و بیرون زندان و در کاهش جمعیت کیفری نقش مؤثری داشته باشد و رسیدن به این موضوع در کنار سایر موضوعات خانوادگی و تحصیلی نیاز به خدمات مشاوره و روان درمانی  در زندان‌ها دارد.

فارس: در سازمان زندان‌های استان چند مشاور و راهنمای شغلی و تحصیلی فعالیت دارد؟

نظری: در زندان‌های استان در حال حاضر تعداد 11 نفر مشاور در زمینه های مختلف شغلی، تحصیلی، خانوادگی، قضایی، فردی  فعالیت می کنند که از این تعداد 2 نفر دکتر و 4 نفر کارشناس ارشد فعال هستند.

فارس: حوزه فعالیت مشاوره در این سازمان چقدر است؟

نظری: طیف وسیعی از خدمات در مرکز مشاوره زندان‌های استان ارائه می‌شوند که ارائه خدمات مشاوره‌ای به مددجویان و خانواده‌های تحت تکفل آنها، ارائه خدمات مشاوره‌ای به پرسنل وظیفه و پرسنل اداری و خانواده‌های تحت تکفلشان، ارائه خدمات مشاوره‌ای به مددجویان آزاد شده‌ای که تحت پوشش خدمات مرکز مراقبت بعد از خروج قرار دارند از جمله اهم خدمات قابل ارائه است.

فارس:  زندانیان بیشتر به چه دلایلی تقاضای انجام مشاوره را دارند و موضوعاتی که بیشترین تقاضا را دارد کدامند؟

نظری: با نگاه کلی به مشاوره و فرایند آن در زندان به نظر میرسد مشاوره حقوقی (قضایی) و مشاوره خانواده و سپس مشاوره شغلی، ترک اعتیاد در اولویت های درخواست مددجویان برای مشاوره است.

فارس: درمیان زندانیان آقا و خانم کدام گروه بیشترین خدمات مشاوره را دریافت می‌کنند و خدمات مشاوره ای شما شامل چیست؟

نظری: هر دو گروه آقا و خانم به یکسان خدمات مشاوره دریافت می کنند و در ایام هفته امکان دسترسی به خدمات مشاوره ای برای مددجویان مهیاست. لیکن با توجه به اینکه زندانیان زن درصد کمی از کل زندانیان را تشکیل می دهند به نظر میرسد استقبال بیشتری به نسبت جمعیت از مشاوره و خدمات روان درمانی دارند. وخدمات درمانی در زندان ها شامل تمامی حیطه های مشاوره درست مانند سایر مراکز است.

بعلاوه مشاوره در زندان‌های استان علاوه بر مشاوره فردی و حضوری با مددجویان و خانواده‌های ایشان بر تشکیل دوره های آموزشی مهارتهای اساسی زندگی برای هر یک از گروه‌های مذکور نیز تأکید دارد و در تمامی طول سال دوره های آموزشی برگزار گردیده و برای شرکت کنندگان گواهی پایان دوره صادر می‌شود.

فارس: در خصوص ارائه خدمات مشاوره‌ای در تمام حوزه‌ها، تا چه حد خانواده های زندانیان نیز از این خدمات بهره مند می‌شوند؟

نظری: خانواده زندانیان با دریافت معرفینامه از زندان یا انجمن حمایت از زندانیان یا مرکز مراقبت بعد از خروج می توانند از خدمات مشاوره ای بهره ببرند. همچنین در ایام ملاقات نیز در زندان برای خانواده‌ها در حد فاصل حضور تا اعطای ملاقات جلسات آموزشی برگزار می‌شود.

فارس: آیا خدمات مشاوره و راهنمایی تنها مختص زندانیان است یا زندانبانان و کارمندان زندان‌های استان نیز زیر پوشش چتر حمایت مشاوران قرار دارند؟

نظری: خدمات مشاوره ای در زندان‌های استان علاوه بر زندانیان و خانواده ایشان به پرسنل و خانواده های محترم ایشان نیز اختصاص دارد. بدین ترتیب که پرسنل می‌توانند با ارائه یک برگ کپی از دفترچه بیمه خود (صفحه اول) به مرکز مشاوره، طرف قرارداد زندان مراجعه و از خدمات مشاوره ای بهره‌مند شوند.

شغل زندانبانی از جمله مشاغل سخت با فرسودگی شغلی بالاست در نتیجه ارائه خدمات در زمینه های متعدد از جمله مشاوره برای پرسنل امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

...........................

گفت‌و‌گو از: مریم پوراعتمادی

...........................

انتهای پیام/68006/س40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول