اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کرمان تأکید کرد

تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی/ رونق بخشیدن به ستاد عالی پسته

استاندار کرمان با تأکید بر تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه کشاورزی گفت: اگر کشاورزی با علم و دانش همراه شود، مشکلات کمتری برای کشاورزان به وجود می‌آید.

تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی/ رونق بخشیدن به ستاد عالی پسته

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، اسماعیل نجار پنجشنبه شب در همایش تخصصی پسته در رفسنجان با تاکید بر مدیریت آب برای محصولات کشاورزی به ویژه پسته اظهار داشت: وظیفه دولت تامین آب شرب و مدیریت آب وظیفه همه مردم است.

وی تصریح کرد: امروز 105 هزار هکتار باغات استان با آبیاری تحت فشار آبیاری می‌شوند در حالی که در گذشته 48 هزار هکتار بوده که این مهم در شهرهای جنوبی ما سه برابر شده است.

نجار افزود: اشتغالزایی و مسائل اقتصادی بیش از هر مسئله دیگری مطرح است و کشاورزی در کنار خود اشتغالزایی دارد.

استاندار کرمان خاطر نشان کرد: در کشور 584 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته داریم که از این میزان 296 هزار هکتار در استان کرمان است و ما حرف اول را در کشور از نظر سطح زیر کشت پسته می‌زنیم.

این مسئول اضافه کرد: درآمد بالای پسته در گذشته موجب شد، کشاورزان به توسعه باغات بپردازند، اما غافل از اینکه این توسعه آب می‌خواهد و منابع آبی محدود هستند.

وی افزود: در استان کرمان 1.1 میلیارد متر مکعب برداشت منفی آب داریم به طوری که اگر تا پنج سال آینده همین طور پیش رود و نزولات کم شود، این اندازه هم از دست می‌رود.

استاندار کرمان بیان داشت: سال گذشته پسته‌کار نمونه در واحد سطح، 13 تن پسته برداشت کرد، اما دیگر کشاورزان به طور میانگین 400 کیلو پسته برداشت کردند.

نجار علم و دانش را در کشاورزی مهم دانست و گفت: سموم مصرف شده در سال گذشته در رفسنجان 104 تن بوده در حالی که تنها 12 تا 15 تن سم برای رفسنجان کافی بود، زیرا کشاورز حتی حاضر نیست به گیاه‌پزشک مراجعه کند و از سموم قاچاق و تقلبی استفاده می‌کند.

وی به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و ادامه داد: اگر کشاورزی با علم و دانش همراه شود، مشکلات کمتری برای کشاورزان به وجود می‌آید.

استاندار کرمان خاطر نشان کرد: هر کس از خواب بیدار می‌شود، ادعای تجارت می‌کند و بازار محصولات را خراب می‌کند و نباید اینگونه باشد.

این مسئول به توسعه پوشش بیمه‌ای در سال گذشته اشاره کرد و متذکر شد: سال گذشته درآمد بیمه باغ و زراعت 16 میلیارد تومان بوده و پرداختی 168 میلیارد تومان یعنی 10 برابر پرداخت شده است.

وی با تاکید بر توجه بیشتر به محصول پسته خواستار رونق بخشیدن به ستاد عالی پسته شد.

انتهای پیام/80016/ن40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول