اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس:

15 هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز کشاورزی مرند از بی‌آبی می‌سوزند

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس گفت: در حال حاضر بیش از 15 هزار هکتار از زمین‌های تشنه در دشت‌های حاصلخیز «هرزندات» و «یکانات» مرند به علت کمبود آب کشاورزی و شرب، کشاورزان و اهالی را با مشکلات عظیم اقتصادی و اجتماعی مواجه ساخته است.

15 هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز کشاورزی مرند از بی‌آبی می‌سوزند

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، محمد حسن‌نژاد صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در زمین‌های مستعد کشت، علاوه بر پیشگیری از هدر رفت آب، موجب افزایش بازده آبیاری از 30 درصد به تقریبا 75 درصد و همچنین بهبود کیفی و کمی محصول به میزان چشمگیر می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، بیش از 15 هزار هکتار از زمین‌های تشنه در دشت‌های حاصلخیز «هرزندات» و «یکانات» مرند به علت کمبود آب کشاورزی و شرب، کشاورزان و اهالی را با مشکلات عظیم اقتصادی و اجتماعی مواجه ساخته، اما با تلاش‌های انجام یافته در اجرای طرح انتقال آب از ارس به هرزندات و یکانات علاوه بر حل مشکل آب این مناطق، برای هشت شهر و 81 روستا نیز تامین آب شرب امکانپذیر خواهد بود.

حسن‌نژاد اضافه کرد: در حال حاضر کشت آبی در تامین مواد غذایی جمعیت رو به رشد نقش کلیدی داشته و در کشور با توجه به میزان تبخیر سالیانه آب و متوسط بارندگی سالیانه به ناچار باید رطوبت مورد نیاز جهت رشد گیاهان و تولید محصولات کشاورزی از طریق آبیاری مدرن تامین شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت آبیاری با انتخاب و اجرای درست روش آبیاری و توجه به بهره‌برداری و استفاده بهینه از آن اهمیت بسیار دارد گفت: به دلیل محدودیت منابع آب قابل استحصال در کشور افزایش سطح زیر کشت با الگوی مصرف فعلی آب مقدور نبوده و باید با تحقیق و درایت به سمت روش‌هایی گام برداشت که ضمن حفظ پایدار منابع آب، خاک و محیط زیست، بتوان اراضی مستعد موجود را با بهره‌وری بالا در مصرف آن، در اختیار بخش تولید قرار داد.

طرح آبرسانی به 25 هزار هکتار از اراضی بالادست رودخانه ارس در محدوده جلفا، از طریق پمپاژ آب از رودخانه ارس از سال 82 شروع شد و طی سال‌های اخیر به صورت تدریجی در اختیار کشاورزان و متقاضیان بومی قرار گرفته و با الگوی کشت 55 درصدی باغ با درختان زردآلو، آلبالو، انگور، سیب و هلو و 45 درصدی زراعت یونجه، ذرت و گیاهان، در میان مدت خواهد توانست چهره‌ای متفاوت و پیشرفته از توسعه اقتصاد کشاورزی این شهرستان را به تصویر در آورد.

انتهای پیام/60001/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول