اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت بسیج ورزشکاران استان زنجان

آیین گرامیداشت فرهنگ پهلوانی در زنجان برگزار شد

آیین گرامیداشت فرهنگ پهلوانی به همت بسیج ورزشکاران در زنجان و با حضور مسئولان برگزار شد.

آیین گرامیداشت فرهنگ پهلوانی در زنجان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شامگاه یکشنبه با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی آئین گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و بسیج ورزشکاران در سالن ذوالفقاری زنجان برگزار شد.

این مراسم با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان، فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج)، مدیرکل ورزش و جوانان استان، رئیس مجمع امور صنفی، مداح اهل بیت حاج ولی‌الله کلامی و جمعی از مسئولین و ورزشکاران استان انجام شد.

آیین گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و بسیج ورزشکاران با حرکات ورزشی پهلوانان ورزش زورخانه‌ای آغاز شد و با مدیحه‌سرایی شاعر اهل بیت ادامه یافت.

این مراسم به همت اداره‌کل ورزش و جوانان و بسیج اصناف استان برگزار شد و با حضور جمعی از مسئولین با برنامه‌های فرهنگی، دینی و مذهبی همراه بود.

گفتنی است، ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است و جامعه آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکارانی قائل می‌شد که برای قدرت بدنی و شجاعت روحی که در اختیار داشتند، شکرگزار بوده‌اند.

جایگاه زورخانه پس از اسلام در زنده‌کردن جنبش ملی ایران و ستیز با بیگانگان و فرهنگ و آیین افتادگی و برادری که از عهد باستان در ایران رواج داشته ‌است، اهمیت ویژه دارد.

ورزش زورخانه‌ای آداب و سنن خاص دارد. آداب و سننی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دوره باستانی و تاسی از پیشوای نخست شیعیان و جوانمردان، خُلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزشکاران برمی‌انگیزد یا نیرو می‌بخشد.

اصلی‌ترین حرکات در ورزش‌های زورخانه‌ای شنا رفتن و نرمش، میل گرفتن و پا زدن است. از دیگر حرکات این ورزش می‌توان به سنگ گرفتن، چرخ زدن، میل‌بازی، شیرین‌کاری بین پا و حرکات نمایشی اشاره کرد.

اگرچه شاید امروز ورزش باستانی دارای رونق کم‌تری باشد اما هنوز هم برای کسانی که در گودهای زورخانه پیر شده‌اند، خاطره‌انگیز است.

انتهای پیام/73007/غ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول