اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گو با فارس عنوان شد

راه‌اندازی مجتمع نگهداری متکدیان حرفه‌ای در ارومیه

راه‌اندازی مجتمع نگهداری متکدیان حرفه‌ای در ارومیه یکی از مصوباتی است که اجرای آن به صورت جدی توسط مسئولان این استان دنبال می‌شود.

راه‌اندازی مجتمع نگهداری متکدیان حرفه‌ای در ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، راه‌اندازی مجتمع نگهداری متکدیان حرفه‌ای در ارومیه یکی از مصوباتی است که اجرای آن به صورت جدی توسط مسئولان این استان دنبال می‌شود، تا شهر از لوث وجود چهره‌های مشمئز‌کننده گدایان پاک شود.

تکدی و تکدی‌گری یکی از معضلات جامعه کنونی قلمداد می‌شود، که در همه شهرستان‌ها اعم از توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته با آن روبه‌رو هستیم، ولی این مشکل در شهرهای مهاجرپذیر مانند ارومیه جدی‌تر و حادتر از سایر نقاط استان و کشور است.

با توجه به وفور تعداد متکدیان در سطح شهر، و با عنایت به اینکه مقامات اجرایی استان برای جمع کردن بساط آنها گهگاه اقداماتی را انجام می‌دهند، برای اطلاع یافتن از جزئیات برنامه ناجا جهت ریشه‌کن شدن این موضوع با رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

* برای جمع‌آوری متکدیان از شهر چه برنامه‌ای دارید؟

در جلسه اخیر که با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی تشکیل شد، راه‌اندازی مجتمع برای نگهداری متکدیان حرفه‌ای به تصویب رسید، که برای عملیاتی شدن این موضوع دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، بهزیستی، فرمانداری و .. وارد عمل می‌شوند.

این مجموعه در مرکز آذربایجان غربی یعنی ارومیه با همت جمعی مسئولان استانی و شهرداری در آینده خیلی نزدیک راه‌اندازی می‌شود، لیکن برای پاکسازی شهر از وجود چنین اشخاصی پیرو اجرای مصوبه مذکور امیدوار هستیم.

در طول حداکثر یک ماه آینده محل مناسبی برای ساماندهی و نگهداری این قبیل افراد تعیین می‌شود، لیکن تا زمان عملیاتی شدن این مصوبه برخورد با متکدیان همچنان در دستور کار کلانتری‌ها قرار دارد.

متکدیان در حال حاضر در صورت مشاهده توسط ماموران نیروی انتظامی یا شهرداری جمع‌آوری شده و برای نگهداری در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند، یا اینکه برای برخورد قضایی به مراجع ذی‌صلاح استان تحویل داده می‌شوند.

*در ارتباط با چگونگی راه‌اندازی این مجموعه توضیح دهید.

مجتمع مورد نظر در زمین بایر احداث نمی‌شود، بلکه با مسئولان چندین سازمان، متولیان این امر رایزنی‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند، تا یکی از اداره‌های خارج از شهر و بلاءاستفاده برای تغییر کاربری تعیین شود، که تاکنون هیچ یک از اداره‌های طرف مذاکره در ارتباط با این پیشنهاد پاسخی نداده‌اند.

این کار با مسئولیت و هماهنگی شهرداری صورت گرفته و دستگاه‌های مختلف مانند بهداشت و درمان، سازمان بهزیستی، شهرداری ارومیه، فرماندهی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی و فرمانداری انجام می‌شود.

برای عملیاتی شدن این موضوع با هیچ‌گونه محدودیت در منابع مالی روبه‌رو نیستیم، و شهرداری راه‌اندازی این مجموعه، تجهیز آن و به طور کلی سرمایه‌گذاری در این مقوله را تقبل کرده است، سایر نهادها و سازمان‌ها نیز با توجه به اهمیت مسئله همکاری چشمگیری دارند.

*متکدیان در صورت دستگیری چه سرنوشتی دارند؟

در قوانین مختلف مجازات‌های مقتضی توسط قانون‌گذاران برای این موضوع پیش‌بینی شده است، بنابراین افرادی که به صورت حرفه‌ای به تکدی‌گری مشغول هستند در صورت دستگیری و بعد از تحویل به مراجع قضایی به سه ماه تا شش ماه حبس محکوم می‌شوند.

در صورت تکرار جرم تکدی‌گری به طور قطع فرد خطاکار با تشدید مجازات رو‌به‌رو می‌‌شود، همچنین کسانی که از اطفال برای ارتکاب این عمل شنیع استفاده می‌کنند، محکومیت آن‌ها تا دو سال تشدید می‌شود، بنابراین خلاء قانونی برای برخورد با متخلفان وجود ندارد.

کسانی که به انحای مختلف اعم از فروختن فال، ترازوی سنجش وزن در معابر عمومی با سد معبر موجب رنجش خاطر مردم می‌شوند، توسط واحد سد معبر ناجا و واحد خدمات شهری فرماندهی انتظامی جمع‌آوری می‌شوند.

در این راستا برای دستفروشان آبرومند و متکدیان وجه تمیز قائل شده و برای شناسنامه‌دار کردن دستفروشان نسبت به راه‌اندازی بازارچه اقدام می‌شود، تا در محیط آبرومندانه و در شرایط مناسبی رزق خانواده را تامین کنند.

*با وجود تلاش‌ ناجا، بهزیستی و ... چرا در شهر متکدیان جولان می‌دهند؟

برای یافتن پاسخ این سئوال ابتدا باید با نگاه واقع‌بینانه‌ای، وضعیت فعلی ارومیه و چند سال پیش را بررسی و یک مقایسه دقیق و مطابق با واقعیت انجام داد، در این صورت به موفقیت‌ها در پاکسازی شهر ایمان قاطع می‌آوریم.

این موضوع در ارتباط با جمع‌آوری متکدیان متجاهر نیز قابل بررسی و تامل است، به طوری که در سال‌های گذشته در مناطق مختلف شهر با صحنه‌های زیادی به این شکل روبه‌رو بودیم، که معتادان با ظاهر نامناسب در وسط شهر بساط پهن کرده و به دنبال جلب توجه و تحریک احساسات بودند.

در نتیجه راه‌اندازی مرکز نگهداری معتادان متجاهر استان و با همت مسئولان، اکنون چنین شرایطی را شاهد نیستیم، چرا که این مرکز با ظرفیت 150 نفر همواره پاسخگوی نیاز موجود است.

در حال حاضر متکدیان زیر 10 سال و بانوان متکدی توسط ناجا و شهرداری جمع‌آوری شده و به بهزیستی برای نگهداری تحویل داده می‌شوند، لیکن با راه‌اندازی این مجموعه به طور قطع تحولات زیادی را شاهد می‌شویم.

*مردم در ریشه‌کنی این معضل چه جایگاهی دارند؟

برای اینکه به وضعیت ایده‌آل به عبارتی نبود حتی یک متکدی در ارومیه برسیم، شهروندان باید ضمن تغییر تفکر خود کمک‌های نقدی و غیرنقدی را به سازمان‌های شناخته شده مانند بهزیستی، کمیته امداد و سازمان‌های مردم‌نهاد بپردازند تا این وجوه به دست مستمندان واقعی برسد.

اقشار مختلف مردم در ترویج تکدی‌گری در جامعه نقش شایان توجهی دارند و با این تصور باطل که در صورت کمک نکردن به افراد سائل دچار حادثه بدی می‌شوند، موجب رونق گرفتن فعالیت مذموم این قبیل اشخاص می‌شوند.

یک عده قلیل سود‌جو از اعتقادات مذهبی مردم ما سو‌ءاستفاده کرده و با تحریک عواطف و روحیه پاک زنان و مردان برای خود کیسه زراندوزی دوخته‌اند، به طوری که ما مهاجرت یک عده از سایر شهرستان‌های استان به ارومیه برای تکدی‌گری را شاهد هستیم.

و اینکه گفته می‌شود افراد بیگانه و مهاجران عراقی در شهر ما به تکدی‌گری مشغول هستند، با واقعیت انطباق ندارد، زیرا با متجاوزان مرزی به طور جدی برخورد می‌شود، پس چگونه یک فرد بیگانه در خاک کشور ما به این قبیل حرکات شنیع می‌پردازد؟

تکدی‌گری در حال حاضر به یک معضل حاد اجتماعی تبدیل شده است، که رفع این مشکل نیز مانند سایر موارد فقط و فقط بر عهده دولتمردان قرار ندارد، بلکه باید از طریق جلب همکاری مردم و اصلاح دیدگاه آن‌ها و نهی زنان و مردان برای کمک به این افراد در راستای به حداقل رساندن دامنه این معضل گام برداشت.

انتهای پیام/61002/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول