اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان:

مرمت حمام تاریخی خوئین با تخصیص اعتبار تکمیل می‌شود

معاون مرمت و احیای آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در صورت تخصیص اعتبارات مرمت حمام تاریخی روستای خوئین در سال‎جاری به پایان می‌رسد.

مرمت حمام تاریخی خوئین با تخصیص اعتبار تکمیل می‌شود

مهرداد عسگریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: روستای تاریخی خوئین که هدف گردشگری است در جنوب غرب زنجان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه روستای خوئین در 6 کیلومتری جاده بیجار - زنجان قرار دارد، تصریح کرد: این روستا از آثار ارزشمند و تاریخی همچون میل خوئین، غار دژمنده، مساجد، آسیاب و حمام تاریخی برخوردار است.

معاون مرمت و احیای آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه میل خوئین مربوط به سده ششم و هفتم هجری است، خاطرنشان کرد: مساجد تاریخی این روستا از جمله مسجد دوره صفویه نیز از ارزش بالایی برخوردار است.

وی در زمینه غار دژمنده نیز با اشاره به اینکه پناهگاهی زیرزمینی دارای تعدادی دالان و درب سنگی است، اضافه کرد: در مواقع ضروری مردم برای دفاع از آن استفاده می‌کردند. 

عسگریان با بیان اینکه حمام تاریخی خوئین در دوران صفوی احداث شده است، ادامه داد: این حمام طی چند سال متوالی مورد مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری استان زنجان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در صورت تکمیل اعتبارات در سال‎جاری، مرمت حمام تاریخی خوئین نیز به پایان می‌رسد، یادآور شد: در سال‎جاری اعتباری بالغ بر 30 میلیون تومان برای مرمت این حمام اختصاص یافته است.

معاون مرمت و احیای آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری استان زنجان در زمینه دیگر آثار تاریخی و معنوی روستای خوئین با بیان اینکه گویش این روستا در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است، اظهار کرد: این گویش به عنوان صد و شصتمین اثر در فهرست میراث معنوی ثبت شده است.

وی گفت: بر اساس کتب تاریخی علامه‌های زیادی نیز در روستای خوئین پرورش یافته و به بغداد رفته‌اند که این امر بیانگر ارزش این روستا است.

انتهای پیام/73006/ز30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول