اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اصحاب رسانه در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اعلام کردند

خبرنگاران قشر نجیبی که به درویشی قناعت کرده‌اند / ظرفیت نقد‌پذیری در اردبیل پایین است

جمعی از اصحاب رسانه و پیشکسوتان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی همزمان با روز خبرنگار برخی از نارسایی‌ها و مشکلات خبرنگاران را بیان کردند که در این بین اعلام شد خبرنگاران قشر نجیبی هستند که به درویشی قناعت کرده‌اند.

خبرنگاران قشر نجیبی که به درویشی قناعت کرده‌اند / ظرفیت نقد‌پذیری در اردبیل پایین است

سردبیر با سابقه نشریات اردبیل در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی در طول تاریخ به فراخور باور و اعتقاد حاکمان جامعه نسبت به مطبوعات، دستخوش فراز و فرودهایی بوده است که با مطالعه آرشیوهای موجود می‌توان به وضوح، نموداری فرضی از روند فراز و فرودها را در ذهنمان ترسیم کنیم.

اکبر جهانی خاطرنشان کرد: مطبوعات که از آن در بسیاری از تعاریف زبان گویای مردم نیز نام برده شده است، نقشی تاثیرگذار در اصلاح امور داشته و رسالتی خطیر را بر عهده دارد.

وی یادآور شد: رسانه‌های جمعی در دولت‌های گذشته انقلاب اسلامی ایران علیرغم مشکلات عدیده صنفی و غیره و قبول برخی بحران‌ها و چالش‌ها نشان داده‌اند که با به جان خریدن تمامی ناملایمات معیشتی، رفاهی، امنیت شغلی و ... به خوبی از عهده مسئولیت خویش برآمده و همچنان در رسیدن به ایده‌آل‌های مدنظر در تمامی عرصه‌ها برای کشورشان از تلاشی جهادگونه دست بر نداشته و نخواهند داشت.

این صحابه رسانه گفت: خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی، همواره در بسترسازی تحولات و همچنین آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه پیشرو بوده و فعالان عرصه اطلاع‌رسانی ثابت کرده‌اند که در عمل به وظیفه خطیر خویش حتی از جان شیرین خود نیز در می گذرند.

جهانی عنوان کرد: هر زمانی که نظام و دولت ایران اسلامی نیاز به همگرایی مردم داشته است، این رسانه‌ها بودند که موجبات وحدت جامعه را فراهم ساخته‌اند که از آن جمله می‌توان به بسترسازی حضور حداکثری مردم در انتخابات متعدد توسط مطبوعات اشاره کرد.

وی بیان داشت: عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی توسط رسانه‌ها به اطلاع همگان می‌رسد و این فعالان عرصه اطلاع‌رسانی هستند که با گوشزد کردن نارسایی‌ها، همچون فانوس دریایی کشتی تعالی جامعه را به سوی ساحل امن رهنمون می‌شوند.

سردبیر سابق نشریات محلی استان اردبیل افزود: خبرنگاران در انجام وظیفه خویش توسط افراد و یا گروه‌هایی که منافع نامشروع و غیر قانونی آنان به خطر می‌افتد، تحقیر می‌شوند، کتک می‌خورند، تهدید می‌شوند و خطرات زیادی را به جان می‌خرند اما به خاطر عشق به حرفه خود گله‌ای نکرده و از غوغا و خشونت خود را دور نگه می‌دارند.

جهانی با بیان اینکه خبرنگاران استان‌هایی محروم مانند اردبیل، علیرغم درآمد بسیار پایین و ناچیز، دم بر نیاورده و بدون هیچگونه حاشیه به ادامه خدمت پرداخته‌اند، تصریح کرد: هر صنفی جز صنف خبرنگاران زمانی که منافع مادیشان تامین نمی‌شود، لب به اعتراض می‌گشایند و غوغای اعتراضی برپا می‌کنند اما این قشر نجیب و فهیم که حتی بعضاً سطح درآمد ماهیانه آنان کمتر از 300 هزار تومان می‌باشد، به درویشی قناعت کرده‌اند.

وی ادامه داد: همه مسئولان ما با توقع حق به جانبی از قشر روزنامه‌نگار جامعه درخواست انعکاس عملکردشان را دارند اما از هر مسئولی انتقادی سازنده به عمل می‌آید راه دادگاه را در پیش می‌گیرند و به زعم خویش چنین می‌پندارند که رسالت خبرنگاران، صرفاً مداحی برای مسئولان می‌باشد. هر شخصی در ستاد روسای جمهوری در طول این مدت فعالیتی داشته است، مطبوعات را ابراز سهم‌خواهی خویش قرار داده و چنین پنداشته‌اند که استفاده مقطعی از این تریبون می‌تواند تامین کنده منافع آنان باشد.

این روزنامه‌نگار اردبیلی گفت: هر یک از خبرنگاران باید مثل قضات کشور از چنان تمکن مالی برخوردار باشند که در گزارش‌ها و تحلیل‌ها و خبرهای خود مجبور به خود سانسوری نشوند. مسئولان ما باید به این باور برسند که باید زمینه درآمدزدایی برای خبرنگاران استانی را فراهم سازند تا از این طریق، فعالان مطبوعاتی در استان‌ها بدون دغدغه معیشت خود و خانواده‌شان به نقش روشنگری خویش فارغ از آفت‌های مادی ادامه دهند.

جهانی تاکید کرد: همچنان که در خانواده‌ای اگر بچه‌ای مورد توجه و عطوفت والدینش قرار نگیرد، در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد دلسوزان نظام و کشور نیاز باید به این باور برسند که اگر وضع مادی و معیشتی خبرنگاران بدین منوال ادامه یابد قطعاً در معرض آسیب‌هایی قرار خواهند گرفت که کل جامعه از گزند آن مصون نخواهند ماند.

وی به کنایه از بی‌توجهی مسئولان یادآور شد: چرا سلام و دوستی ظاهری مسئولان باید مال روزنامه‌نگاران باشد و امتیاز و مناصب خرد و کلان نصیب نور چشمی‌ها و اطرافیان مسئولان؟!

این پیشکسوت رسانه‌ای اردبیل افزود: اگر به مطبوعات و رسانه‌ها به دیده ابزاری هم بنگریم، عقل سلیم حکم می‌کند که ابزاری محکم داشته باشیم. آنهایی که از توانمند شدن مطبوعات و رسانه‌ها بیم دارند به یقین نمی‌دانند که در عصر حاضر رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی در تحولات جامعه بشری دارند.

جهانی خاطرنشان کرد: فعالان مطبوعات و روزنامه‌نگاران استان ما علیرغم شایستگی‌های مدیریتی همواره به حاشیه رانده شده‌اند و هیچ سهمی در مسئولیت‌های مدیریتی نداشته‌اند. بنده بر این باورم که مسئولان ما، مدیران کل استان، فرمانداران، شهرداران و بخشداران می‌توانند زمینه ورود تمامی خبرنگاران استان به فعالیت‌های اقتصادی در کنار کار روزنامه‌نگاری در قالب شرکت‌های تعاونی و ... فراهم سازند اما چرایی عدم تحقق این امور، معمایی است که شاید در پس پرده‌ای نهفته است که نباید ما بدانیم.

کمبودها همچنان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را رنج می‌دهد

پیشکسوت و روزنامه‌نگار اردبیلی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: مطبوعات و رسانه‌های چاپی یکی از ارکان توسعه پایدار و متوازن محسوب می‌شوند که با روشنگری و شفاف کردن مسائل و مشکلات و ارائه آن به افکار عمومی به نقد سازنده و منصفانه می‌پردازند و با تبیین قوت‌ها و توانمندی‌ها از کاستی‌ها و نقص‌ها غافل نیستند و با راهکارهای ارتقا دهنده سهمی قابل توجه در فرایند توسعه و مهندسی افکار عمومی دارند.

زعفر احد‌زاده عنوان کرد: در عصر حاکمیت عقلانیت و خردورزی، یکی از محور‌های دانایی مطبوعات می‌باشد و به همین سبب است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در بسیاری از جوامع شأنی در حد نمایندگی پارلمان آن دارند.

وی با یادآوری اینکه استان اردبیل در عرصه های مختلف و به ویژه در حوزه فرهنگ و از جمله مطبوعات پیشینه تاریخی روشن و درخشانی دارد، افزود: از آغازین روزهای نشر روزنامه‌ها و مطبوعات در کشور تا به امروز شخصیت‌های برجسته‌ای از این استان در سطح ملی و منطقه‌ای به حرفه پرداخته‌اند و در سالیان اخیر نیز رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشته‌اند.

پیشکشوت عرصه مطبوعات ادامه داد: در کنار رشد کمی و کیفی نشریات در استان نمی‌شود از مشکلات و کاستی‌ها چشم پوشید با به فال نیک گرفتن و ارج نهادن به کوشش‌های انجام گرفته این نکته را نمی‌شود کتمان کرد که تا رسیدن به وضع مطلوب باید تلاش های فراوانی صورت گیرد.

احدزاده با برشمردن مهمترین مشکلات این حوزه تصریح کرد: نبود دفتر کار ثابت برای نشریات که غالباً به دلیل اجاره‌ای بودن متغییر است و مازاد بر این مشکل به جهت افزایش سرسام‌آور قیمت در حوزه مسکن و هزینه اجاره دفاتر، فعالان این حوزه را به شدت آزار می‌دهد.

وی یادآور شد: درآمد ناکافی، علاوه بر اینکه جذب و نگهداشت نیروی متخصص و زبده را با مشکل مواجه می‌کند در کیفیت کار روزنامه‌نگاران نیز تاثیر می‌گذارد و ناکافی بودن حمایت‌های موجود به ویژه در استانی مانند اردبیل که کمبود آگهی‌ها و رپورتاژ و سایر منابع درآمدزا نیز بر مشکلات افزوده است.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه مشکل مسکن روزنامه‌نگاران و خبرنگاران معضل دیگری است که بر کیفیت کار آنها تاثیر می گذارد، گفت: ظرفیت نقدپذیری حاکم در استان که بعضاً نشریات را با چالش‌هایی مواجه می‌کند و قلم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

احدزاده در بیان دیگر مشکلات خاطرنشان کرد: کمبود آموزش‌های حرفه‌ای برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیز از دیگر معضلاتی است که با آن روبرو هستیم هرچند که با بضاعت موجود با کیفیت خوبی نشریات خود را منتشر می‌کنند اما برای بهتر شدن و حرفه‌ای عمل کردن این آموزش‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود.

وی انتشار نامرتب و با تعداد صفحات کم و برخی مواقع بسنده کردن به چند صفحه گزارش آگهی را از دیگر چالش‌های مطبوعات اعلام کرد و افزود: نهایت کوشش دستگاه‌ها و سازمان‌های استان بر این است که روز به روز از میزان مشکلات استان در عرصه‌های مختلف کاسته شود و استان اردبیل، استانی درخور شأن تاریخی و فرهنگی و نیز مردم خود داشته باشد و متولیان امور مطبوعات استان نیز در همین راستا می‌کوشند تا به نوبه خود در حل قسمتی از مشکلات موجود داشته باشند.

پیشکسوت عرصه رسانه گفت:‌در همین راستا بایستی عمده برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها را بر مبنای محورهای حل مشکل دفتر کار برای نشریات، حل مشکل مسکن خبرنگاران، تعریف ساز و کارهای قانونی جهت ورود و خروج نیروی انسانی به حوزه مطبوعات، که گاهاً افرادی با مطامع مختلف و بدون کوچکترین تخصص و علاقمندی وارد حوزه مطبوعات می‌شوند و پس از چند صباحی بدون دستیابی به اهداف شان از این حرفه خارج می شوند، افزایش آموزش‌های حرفه‌ای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با برنامه‌های ارتقا دهنده در جهت بالا بردن کیفیت نشریات چاپی در نظر گرفت.

انتهای پیام/62001/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول