اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مطبوعات و خبرنگاران ابزار نظارت مسئولان

مطبوعات و خبرنگاران ابزار نظارت مسئولان هستند و باید به این نقش خود به خوبی عمل کنند.

مطبوعات و خبرنگاران ابزار نظارت مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از خوی، 17 مرداد ماه هر سال، همزمان با سالروز شهادت محمود صارمی، بهانه‌ای برای بزرگداشت فعالان حوزه رسانه و خبر در ایران است. این قشر به عنوان رابط بین مردم و مسئولان برای بیان و رساندن مشکلات به گوش مسئولان هستند تا بتوان مشکلات امور را به نحو احسن برطرف کرد.

بی‌شک خبرنگار در نهادینه کردن فرهنگ در سطوح مختلف جامعه داشته و رسالت بس خطیری در عرصه اطلاع‌رسانی، پیشرفت و توسعه هر منطقه داشته و دارد.

نبود امنیت شغلی و معیشتی مشکل اصلی خبرنگاران

امام جمعه خوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خوی، دارا‌ بودن تقوای سیاسی و پرهیز از افراط و تفریط را از رسالت‌های خبرنگاران عنوان کرد و اظهار داشت: خبرنگاران و اصحاب رسانه با پایبندی به مکارم اخلاقی، تعهد در بیان واقعیت‌ها، رعایت انصاف، پایبندی به منافع عمومی، رعایت بی‌طرفی در انعکاس اخبار و امانت‌داری می‌توانند نقش بسزایی در تلطیف فضای عمومی جامعه ایفا کنند.

حجت‌الاسلام سیدرضی شکوری، معیار سنجش موفقیت خبرنگار را تحلیل صحیح او از واقعیات جامعه ارزیابی کرد و ادامه داد: داشتن تخصص لازم در حرفه خبرنگاری، شناخت عمیق از جریان‌ها و مسائل سیاسی حاکم بر جامعه، قدرت تحلیل حوادث و رویدادها از معیارهای سنجش و رموز موفقیت خبرنگاران به شمار می‌رود.

امام جمعه خوی با تأکید بر رعایت خطوط قرمز و مصالح عمومی جامعه در مطبوعات، خاطر‌نشان کرد: خبرنگاران و صاحبان جراید باید با استقلال فکر و اندیشه، صداقت در گفتار و مواضع، اجتناب از افراط و تفریط، بالا بردن سطح مطالعات علمی، دارا بودن بر روحیه تعاون و اعتقاد به مشاوره و همچنین تحمل بی‌مهری‌ها در جهت تلطیف فضای عمومی جامعه گام بردارند.

رئیس حوزه علمیه خوی، اجتناب از تحریف اخبار، احترام گذاشتن به حریم شخصی افراد، توجه به شرافت‌ حرفه‌ای خبرنگاری را از مسائلی دانست که باید مورد توجه همیشگی خبرنگاران باشد و تصریح کرد: نبود امنیت شغلی، مسکن، معیشت، نبود صندوق قرض‌الحسنه و بیمه خبرنگاران از عمده مشکلات خبرنگاران است.

خبرنگار یکی از ارکان مهم دموکراسی هر جامعه

نماینده مردم خوی در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خوی، میزان توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای را در سایه توجه جدی به خبرنگار در آن جامعه دانست و بیان داشت: رکن اصلی هر جامعه مدنی و دموکراتیک، خبرنگار است.

مؤید حسینی‌صدر افزود: نقش خبرنگاران در توسعه فکری و دانشی و حتی عمرانی جوامع بسیار مهم است و آنان یکی از ارکان مهم دموکراسی هر جامعه‌ای به شمار می‌روند.

مدیر مسئول هفته‌نامه اقتصاد آذربایجان تیزبینی‌های خبرنگاران را در احقاق حقوق مردم و دادن انگیزه به مردم یک جامعه مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: فعالیت خبرنگاران جامعه با آزادی بیان و قانون گرایی در هر جامعه‌ای ارتباط مستقیم دارد.

خبرنگاران با تیزبینی‌های خود در احقاق حقوق مردم و دادن انگیزه به کسانی که در راستای تعالی جامعه تلاش می‌کنند و دفاع از حقوق مسلم ولی پایمال‌شده محرومان، بسیار مؤثر هستند.

مطبوعات و خبرنگاران ابزار نظارت مسئولان

میرفتاح کبیری، عضو شورای شهر خوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خوی با اشاره به فعالیت صادقانه خبرنگاران در عرصه تولید خبر و اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق گفت: خبرنگار کسی است که خبر را به صورت شفاف، دقیق و به دور از شائبه و تخریب انعکاس دهد.

صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته‌نامه دارالصفا، اهمیت و جایگاه خبرنگاران و نقش مطبوعات در سطح جامعه را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: مطبوعات به عنوان عامل رشد و توسعه، ابزار نظارت و بازوی مدیران و مسئولان در انعکاس دقیق مشکلات و مسائل مردمی نقش به سزایی دارند.

کبیری با بیان اینکه اگرچه خبرنگاری جاذبه‌های خاص خود را دارد، اما فراتر از آن مشکلات ویژه‌ای هم پیش‌روی اهالی این عرصه به ویژه در شهرستان‌ها وجود دارد، افزود: قشر خبرنگار از مشکلات معیشتی و کمبودهای مالی فراوانی رنج می‌برد که باید رفع شود.

عضو منتخب شورای چهارم شهر خوی افزود: رفتار مسئولانی که با مطالب تعریفی و تبلیغات کاذب شیفته خبرنگارند و با انتقادها و بیان نارسایی‌های دستگاه مربوطه این قشر را مزاحمان خود می‌پندارند، باید اصلاح شود.

وی اظهار امیدواری کرد که روزی بیاید تا این روز به معنای واقعی خود زیبنده خبرنگاران باشد.

خبرنگاران درآمد بسیار کمی دارند

خسرو کرمانشاهی، خبرنگار باسابقه خوی و سردبیر هفته‌نامه اقتصاد آذربایجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اذعان داشت: خبرنگاری یکی از مشاغل سخت و در عین حال حرفه‌ای است و فعالیت در این عرصه از حساسیت بالایی برخوردار است.

وی بر لزوم تحمل انتقادات توسط مسئولین تأکید و خاطرنشان کرد: اگر در زمینه‌ای از مسئولی انتقاد داریم باید انتقادات خود را در فضای حرفه‌ای بیان کنیم و مراقبت کنیم انتقادات ما منجر به تخریب مسئولان نشود.

کرمانشاهی متذکر شد: باید توجه داشته باشیم که انتقاد و تخریب معانی کاملاً متفاوتی دارند و با توجه به این اختلافات و با ریزبینی حرفه‌ای به انتقاد بپردازیم.

سردبیر هفته‌نامه اقتصاد آذربایجان با برشمردن مشکلات خبرنگاران گفت: حقوق بسیار کم روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بزرگترین مشکل این قشر است و در عین حال مشکل مسکن، نبود امنیت شغلی و کاری همیشه گریبان گیر این قشر فعال جامعه است.

سردبیر دو هفته‌نامه فرهنگ شمس نیز گفت: شهرستان خوی از نظر سابقه روزنامه‌نگاری و ژورنالیستی در کشور سرآمد است و سابقه روزنامه‌نگاری خویی‌ها به سال‌های مشروطیت برمی‌گردد. خویی‌ها در شهرهای تهران، تبریز و استانبول روزنامه منتشر می‌کرده‌اند.

سعید فرجی توجه به مقوله فرهنگ در خوی را لازمه توجه مسئولان و در عین حال مردم مصفای خوی دانسته و افزود: بحث فرهنگ و مسایل فرهنگی از دیرباز و در طول تاریخ خوی مورد توجه خویی‌ها بوده است اما متاسفانه امروزه این بحث کمرنگ شده است.

این فعال رسانه‌ای شهرستان خوی، فعالیت‌های رسانه‌ای جوانان خوی را در حوزه سایبر قابل تقدیر دانست و ادامه داد: امروز می‌بینیم جوانان علاقمند به توسعه فرهنگ و اندیشه و خبررسانی خوی در فضای مجازی و سایبری بسیار فعال هستند و این آینده خوبی را نوید می‌دهد.

مدیر سایت خبری خوی‌نیوز، نبود روحیه انتقادپذیری در بین مسئولین خوی را غیرقابل قبول عنوان کرد و ادامه داد: کمتر مسئولی از انتقاد خبرنگاری استقبال می‌کند همه انتظار تعریف و تمجید دارند و هر وقت نشریه‌ای یا سایتی از عملکرد رئیس اداره‌ای منتقدانه مطلبی می‌نویسد، شروع به تخریب خبرنگار و ایجاد محدودیت‌هایی برای وی می‌کند.

گزارش از سعید فرجی‌خویی

انتهای پیام/61001/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول