اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اندیشه قلم خبرنگاران مملو از دغدغه فردای ایران است

خبرنگار نه به قلم بلکه به اندیشه‌اش که قلم را می‌راند زنده است، اندیشه‌ای که مملو از دغدغه فردای این مرز و بوم و نگاه نگرانی که در پس آن، وقایع را تا رسیدن به سر منزل مقصود دنبال می‌کند.

اندیشه قلم خبرنگاران مملو از دغدغه فردای ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مردم همواره با وجود چالش‌هایی در سطح جامعه مواجه می‌شوند؛ در صورتی که این چالش‌ها مدیریت و مورد رسیدگی قرار نگیرند به یک بحران تبدیل می‌شوند، مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از جمله این چالش‌ها هستند که در بسیاری از موارد این چالش‌ها به دلیل بی‌توجهی مردم و مسئولان به بحران جبران‌نا‌پذیر تبدیل می‌شوند و با توجه به این موضوع ضرورت برنامه‌ریزی به منظور مدیریت این چالش‌ها و بحران‌ها و مقابله با تهدید‌های موجود در سطح کشور به میزان بسیاری احساس می‌شود؛ این وظیفه مهم به دوش مسئولان و مدیران جامعه قرار دارد و این قشر باید نقش خود را برای مدیریت بحران‌های حاکم در سطح شهر‌ها و روستا‌ها نشان بدهند، البته یکی دیگر از گروه‌هایی که نقش مهمی در جلوگیری از تبدیل چالش‌ها به بحران و مدیریت بحران‌ها دارند، خبرنگاران و اصحاب رسانه و مطبوعات هستند و این گروه باید مدیران و مسئولان را در راستای دست‌یابی به جامعه‌ای آرام و به دور از دغدغه یاری کنند و همیشه خبرنگاران خود با قلم خود برای مدیریت بحران‌ها نقش ایفا می‌کنند و امروز نقش خبرنگاران در راستای مدیریت بحران‌های موجود در سطح کشور به مردم و مسئولان ثابت شده است.

*ابزار‌های خبری خبرنگاران از بحرانی شدن چالش‌ها جلوگیری می‌کند

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه با استفاده از ابزار‌های در اختیار خود می‌توانند از تبدیل چالش‌ها به بحران جلوگیری کنند.

منصور شیشه‌فروش با اشاره به اینکه نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه برای اطلاع‌رسانی به منظور کاهش بحران‌ها و خسارات ناشی از این بحران‌ها در سطح جامعه ثابت شده است، اظهار کرد: مدیریت بحران دارای یک پهنه گسترده و وسیع است که پیش‌بینی، پیشگیری، آمادگی و مقابله از مراحل مدیریت بحران محسوب می‌شود.

*‌ کارگروه تخصصی اطلاع‌رسانی برای مدیریت بحران‌ها در اصفهان فعال است

وی با تأکید بر اینکه اطلاع‌رسانی برای مدیریت بحران در مراحل پیش‌بینی، پیشگیری و آمادگی از نقش ویژه و قابل توجهی برخوردار بوده و در سطح کشور به منظور اطلاع‌رسانی برای این مراحل کارگروهی به نام کارگروه اطلاع‌رسانی در مدیریت بحران ایجاد شده است، ادامه داد: به دنبال این موضوع کارگروه اطلاع‌رسانی در مدیریت بحران نیز در استان اصفهان راه‌اندازی شده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه این کارگروه با مسئولیت صدا و سیما و با همکاری رسانه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌ها مدیریت می‌شود، اضافه کرد: اطلاع‌رسانی در مدیریت بحران‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و خبرنگاران باید به این وظیفه و رسالت خود توجه داشته باشند.

*‌ ادبیات اطلاع‌رسانی برای مدیریت بحران‌ها به صورت مناسب استفاده شود

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران و اصحاب رسانه با استفاده از ابزار‌های در اختیار خود می‌توانند از تبدیل چالش‌ها به بحران جلوگیری کنند، اضافه کرد: در شرایط فعلی با کاهش منابع آبی و افزایش گرمای هوا مواجه هستیم و خبرنگاران و اصحاب رسانه باید در زمان اطلاع‌رسانی به جامعه از ادبیات اطلاع‌رسانی به صورت مطلوب استفاده کنند.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه صحت و سقم اخبار منتشر شده در جامعه باید مورد توجه این قشر قرار بگیرد، تصریح کرد: اخبار حوزه مدیریت بحران باید در زمان و مکان مناسب در سطح جامعه منتشر شود.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی برای جلوگیری از وقوع بحران‌هایی مانند سیل، زلزله، خشکسالی و گرد و غبار نقش مؤثری دارد و در شرایط خشکسالی و کمبود آب باید اطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز برای صرفه‌جویی در مصرف آب انجام شود، اذعان کرد: راه‌اندازی کارگروه تخصصی اطلاع‌رسانی در حوزه مدیریت بحران اهمیت و ضرورت اطلاع‌رسانی در زمان بحران‌ها را نشان می‌دهد.

*‌ خبرنگاران برای رسیدگی به دغدغه‌های مردم حرمت قلم را رعایت کنند

به گزارش فارس، خبرنگاران باید با فعالیت خود صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند و با اطلاع‌رسانی‌های خود گره‌ای از مشکلات جامعه باز کنند، مسئولان ارشد نظام نیز باید با دقت و توجه کافی به این اخبار توجه کنند و مو‌شکافی‌های لازم را به منظور رفع مشکلی از مشکلات جامعه انجام بدهند، امروز مردم به قلم خبرنگاران و اصحاب رسانه اعتماد دارند و خبرنگاران نباید با انتشار اخبار دروغ از اعتماد مردم سوء‌استفاده کنند و اعتماد عمومی را به زیر سؤال ببرند، مردم از خبرنگاران انتظار دارند که قلم آنها برای رفع چالش‌ها، مدیریت بحران‌ها و مقابله با تهدید‌های موجود در جامعه به حرکت در آید و جامعه خبری باید با  فعالیت خود قداست و حرمت قلم را حفظ کنند.

*‌ خبرنگاران از ارکان اصلی مدیریت بحران‌ها هستند

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خبرنگاران به عنوان یکی از ارکان اصلی برای مدیریت بحران‌ها و چالش‌های موجود در سطح جامعه هستند.

مجید منصوری بیدکانی با بیان اینکه خبرنگاران به عنوان بازو‌های مدیران در راستای مدیریت بحران‌های موجود در سطح کشور و جلوگیری از تبدیل چالش‌ها به بحران هستند، بیان کرد: نقش و جایگاه جامعه خبری در راستای مدیریت بحران‌ها بر هیچ شخصی پوشیده نیست.

وی با اشاره به اینکه زمانی که بحرانی اعم از بحران‌های طبیعی، انسانی و اجتماعی در سطح جامعه ایجاد می‌شود، برای مدیریت این بحران‌ها باید از موضوع مورد نظر یک شناخت کافی داشته باشیم، متذکر شد: مسئولان ارشد و تصمیم‌گیرنده نظام و خبرنگاران به عنوان نخستین افرادی هستند که در زمان بروز بحران‌ها وارد صحنه می‌شوند.

*‌ خبرنگاران برای مدیریت بحران‌ها هماهنگ با مدیران عمل کنند

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مسئولان و خبرنگاران باید در کنار یکدیگر و به صورت هماهنگ در راستای مدیریت این بحران‌ها تلاش کنند، ابراز کرد: اطلاع‌رسانی خبرنگاران در سطح جامعه در زمان بروز بحران‌ها باید به موقع باشد.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی مدیران و خبرنگاران در راستای رسیدگی به مشکلات جامعه سبب مدیریت بحران‌ها می‌شود، ادامه داد: خبرنگاران باید با اطلاع‌رسانی دقیق، به موقع، صحیح و براساس انصاف و عدالت در راستای مدیریت بحران‌های موجود در سطح کشور تلاش کنند.

*‌ فعالیت خبرنگاران برای مدیریت بحران‌ها حرکت‌دهنده و جهت‌دهنده باشد

منصوری‌بیدکانی با بیان اینکه خبرنگاران از ارکان اصلی برای مدیریت بحران‌ها و چالش‌های موجود در سطح جامعه هستند و فعالیت این افراد برای مدیریت بحران‌ها باید بیداری‌بخش، حرکت‌دهنده و جهت‌دهنده باشد و این قشر باید مردم را نسبت به چگونگی برخورد با چالش‌ها و بحران‌ها آگاه کنند، تأکید کرد: البته این افراد باید در انجام رسالت خود به منظور اطلاع‌رسانی برای مدیریت بحران‌ها نوع و پیام بحران‌ها را شناسایی کنند.

وی با تأکید بر اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون بحران‌های مختلفی در کشور وجود داشته است و مسئولان در کنار خبرنگاران و همراهی با مردم این بحران‌ها را پشت سر گذاشته‌اند، تصریح کرد: جهت‌گیری مطبوعات و مسئولان برای جلوگیری از تبدیل چالش‌ها به بحران و مدیریت بحران‌ها باید همسو باشد.

*‌ مسئولان برای مدیریت بحران‌ها به قلم خبرنگاران اعتماد کنند

به گزارش فارس، سوژه‌یابی‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه همیشه و در تمام شرایط حاکی از دغدغه‌های این افراد برای رفع مشکلات جامعه است، البته این افراد در برخی از زمان‌ها برای انجام رسالت واقعی خود با موانعی مواجه هستند و در این زمان‌ها مصلحت‌های کشور مجوزی برای فعالیت در حوزه مدیریت بحران‌ها به خبرنگاران نمی‌دهد، اما مسئولان باید برای مدیریت بحران‌های موجود در سطح کشور به قلم این قشر اعتماد کنند و با کمک‌های جامعه خبری برای دست‌یابی به یک جامعه آرمانی گام بردارند.

*‌ مدیریت بحران‌ها با فعالیت همسوی مدیران و خبرنگاران امکان‌پذیر است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت بحران‌ها با فعالیت همسوی مدیران و خبرنگاران امکان‌پذیر است، گفت: فعالیت مدیران و خبرنگاران در حوزه مدیریت بحران‌ها باید همسو با یکدیگر باشد.

حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه خبرنگاران در تمام شرایط بحرانی ایجاد شده در سطح کشور حضور پیدا می‌کنند و این افراد از نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت بحران‌ها برخوردار هستند، اظهار کرد: نقش بی‌بدیل خبرنگاران در تمام عرصه‌ها و صحنه‌ها برای رفع مشکلات جامعه احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه خبری از جمله رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و مطبوعات نقش مؤثری در راستای اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی‌های عمومی در بخش‌های مختلف دارند، افزود: خبرنگاران و اصحاب رسانه در تمام شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بحرانی ایجاد شده در سطح کشور نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند.

*‌ ابزار‌های خبری در راستای جهت‌دهی به افکار عمومی به کار گرفته شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جامعه خبری با استفاده از ابزار‌های کاری خود در راستای جهت‌دهی به افکار عمومی تلاش می‌کنند، تصریح کرد: خبرنگاران در تمام شرایط بحرانی ایجاد شده در سطح کشور حضور پیدا می‌کنند و این افراد از نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت بحران‌ها برخوردار هستند و درصد بالایی از مردم به رسانه‌ها و خبرنگاران اعتماد دارند.

*‌ اخبار خبرنگاران با نقد‌های جانبدارانه منصفانه منتشر شود

وی با بیان اینکه اخبار خبرنگاران باید دارای نقد منصفانه، آگاهانه، براساس انصاف، عدالت، تقوا و امانت‌داری باشد و خبرنگاران باید در انجام رسالت کاری خود اصل صحت اخبار را رعایت کنند، اضافه کرد: جامعه خبری باید اخبار خود را با نقد‌های جانبدارانه منصفانه در سطح جامعه منتشر کنند.

فولادگر با اشاره ره اینکه مردم و مسئولان باید از مسائل و بحران‌های روز جامعه مطلع باشند و خبرنگاران با اطلاع‌رسانی دقیق و مناسب از نتایج ناشی از بحران‌های جدی در سطح شور جلوگیری می‌کنند، بیان کرد: خبرنگاران استان در زمان بروز بحران‌هایی مانند کمبود آب، خشکسالی و سایر بحران‌ها با ایجاد روشنگری در میان مردم در کنار مدیران نسبت به مدیریت این بحران‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

*‌ ایجاد شهری ایمن در گروی فعالیت صحیح رسانه‌ها است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان یادآور شد: ایجاد شهری ایمن و پایدار در گروی فعالیت صحیح رسانه اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری است.

بهزاد بزرگزاد با اشاره به همکاری خبرنگاران با این سازمان در راستای ساماندهی حوادث آتش‌سوزی اضافه کرد نمی‌توان ادعا کرد که سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در راستای ترویج فرهنگ ایمنی توانسته است به تنهایی جامعه را از خطرات ناشی از استفاده نا‌درست از وسایل در منازل، فروشگاه‌ها و مراکز صنعتی و همچنین رخداد حوادث نا‌خواسته آگاه کند و راه مقابله با آن را به شهروندان بیاموزد.

وی با بیان اینکه رسانه به عنوان خروجی معتبر در سطح جامعه، همواره به کمک این سازمان شتافته و با نگاهی وجدان‌مدار به اطلاع‌رسانی پرداخته است، تاکید کرد: چه شخصی می‌داند که کجا، کی و چگونه؟ این حضور توانسته مال و جان انسانی را نجات بدهد و خانواده‌ای را از مصیبتی برهاند.

*‌ فعالیت خبرنگاران برای مدیریت بحران با حساسیت‌های بسیاری مواجه است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: فعالیت خبرنگاران در حوزه فعالیت‌های آتش‌نشانی و مدیریت بحران با حساسیت‌های بسیاری مواجه بوده است، به صورتی که بازتاب حادثه‌ای که می‌تواند سبب افزایش آگاهی جامعه و انجام تأثیرات آموزشی قابل توجهی شود در صورت انتشار صورت نادرست سبب ایجاد منشاء بحران‌های روحی و التهاب در جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسلم است که خبرنگاران به عنوان نخستین افرادی هستند که در صحنه یک بحران پس از تیم‌های امداد و نجات حضور پیدا می‌کنند، اذعان داشت: مهم‌ترین وظیفه خبرنگاران در همان ساعات اولیه جمع‌آوری، طبقه‌بندی و پردازش اطلاعات به صورتی  است که زمینه‌ساز تقویت شناخت مخاطب باشد و ماهیت و شدت بحران را به مخاطبان اطلاع بدهد.

*‌ خبرنگاران صحت خبر را فدای سرعت در مخابره آن نکنند

بزرگزاد با بیان اینکه خبرنگاران باید تمام این اطلاعات را باید از مبادی اصلی کسب کرده و صحت خبر را فدای سرعت در مخابره آن نکنند، تاکید کرد: در برخی از مواقع دامن زدن به شایعات شاید اثر تخریبی فزاینده‌ای نسبت به خود بحران داشته باشد.

*‌ دروازه‌بانی یکی از اصول خبرنگاری است

وی با تأکید بر اینکه براساس اصل موجود در رسانه‌ها مشهور به اصل دروازه‌بانی، اطلاعات همیشه در مجرا‌های موجود در منطقه دروازه‌ها قرار می‌گیرد، ادامه داد: در این منطقه دروازه‌بان تصمیم می‌گیرد که اطلاعات را وارد مجرا کند یا خیر و با توجه به قدرت دروازه‌بانی رسانه و نوع تعامل مدیران در شرایط بحرانی با رسانه‌ها در گزینش و جهت‌دهی به اخبار از سوی خبرنگاران بسیار موثر است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در این شرایط خبرنگاران نیز به وضعیت ذهنی و روحی روانی جامعه نسبت به بحران نگاه می‌کنند و قالب‌های ذهنی و نوع برخورد مدیران بحران را در شیوه  نگاه به موضوع بحران و روش‌های پرداختن به آن در نظر می‌گیرند، اذعان کرد: توسعه فرهنگ ایمنی و در نتیجه آن ایجاد شهری ایمن و پایدار در گروی فعالیت صحیح رسانه اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری است

وی اضافه کرد: امیدواریم که خبرنگاران اصفهانی بتوانند همان‌گونه که همواره پا به پای این سازمان در راستای اعتلای ایمنی در جامعه تلاش کرده‌اند، از این پس نیز با کنجکاوی به همراه درایت، هوشیاری و امانت‌داری همراه و یاور این سازمان باشند.

به گزارش فارس، خبرنگاران همواره دغدغه رسیدگی به مشکلات و بحران‌های جامعه را دارند و قلم این قشر همواره برای رفع دغدغه‌های مردم به حرکت در می‌آید، اراده خبرنگار در هیچ زمانی برای چاره‌جویی به منظور رسیدگی به مشکلات و بحران‌های جامعه از دست نمی‌رود، بله این اراده روز به روز قوت بیشتری به خود می‌گیرد، خبرنگار عزیز 17 مرداد روزت مبارک باد.

+++++++++++++

گزارش از: پروین احمدی

+++++++++++++

انتهای پیام/63004/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول