اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرایان خبر داد

احیای هنر تولید شانه قالی (دستوک‌سازی) در سرایان

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری سرایان با بیان اینکه صنایع دستی سرایان تاثیر بسزایی در رونق گردشگری دارد از احیای هنر تولید شانه‌قالی (دستوک‌سازی) در سرایان خبر داد.

احیای هنر تولید شانه قالی (دستوک‌سازی) در سرایان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان جنوبی، محمد عرب اظهار داشت: آنچه مقولهٔ صنایع دستی را از هنر کاردستی متمایز می‌سازد، هدف از ساخت آن‌ها است.

وی اذعان داشت: صنایع دستی لوازمی هستند که قرار است مورد استفاده قرار گرفته و کهنه، پوسیده و غیره شوند که مورد استفاده آن‌ها بیش از یک تزئین ساده ‌است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان تصریح کرد: مرمت و احیای بازارچه صنایع دستی میثم(آهنگران) سرایان، توسعه و رونق اقتصادی و احیای رشته‌های صنایع دستی فراموش شده را در پی ‌دارد.

عرب گفت: با توجه به اینکه شهرستان سرایان یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان است، استفاده از ظرفیت‌های موجود در این شهرستان به ویژه صنایع دستی آن تاثیر بسزایی در رونق گردشگری دارد.

وی خاطر نشان کرد: هدف از بازارچه توسعه و عرضه صنایع دستی، افزایش میزان فروش این تولیدات و حمایت از هنرمندان صنایع دستی در شهرستان است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان یادآور شد: در سال‌های گذشته بام‌سازی و مرمت نمای بازار انجام شده و با توجه به کمبود اعتبارات میراث فرهنگی، مرمت تعدادی از غرفه‌های این بازار با کمک صنعتگران و مالکان صورت گرفته و مرمت کامل آن نیازمند اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال است.

عرب افزود: در راستای حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی و کمک به هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی، کارگاه تولید شانه قالی(دستوک) در کنار کارگاه‌های آهنگری و زنگوله‌سازی بازار قدیمی میثم سرایان راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: با شناسایی تنها هنرمند این رشته، مقدمات راه‌اندازی این کارگاه شامل مرمت یکی از غرفه‌های بازار توسط میراث فرهنگی انجام شد و هنرمند دستوک‌ساز فعالیت خود را آغاز کرد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرایان یادآور شد: مواد اولیه هنر دستوک شامل چوب که از درختان گردو، توت، زردآلو و سیب، بری‌های زیری و رویی، سر اسب، طوق روی شانه (دستوک) و دندانه‌ها و میخ‌ها که به طور کامل از ورق آهن ساخته می‌شوند، است.

عرب اظهار داشت: طی انجام مراحل مختلف کار دستوک از ابزار‌آلاتی نظیر سوهان تخت 20 اینچ، چوب ساب، سوهان سه پهلو، اره سوهان، دریل دستی، سنگ برقی، چکش (خسک)، چکش کوچک، اره، سنبه و زیر سنبه، سنگدان، گیره، سنبه‌های کوبیدن طوق دستوک، قیچی بزرگ آهن بری، قیچی کوچک و تیشه استفاده شده که به ساخت شانه قالی منجر می‌شود.

انتهای پیام/69017/ر/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول