اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نوروز در سرزمین طلای سرخ

رضایی: بیش از 17 هزار نفر از باغ اکبریه بیرجند بازدید کردند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: از روز نخست تعطیلات نوروزی تاکنون بیش 17 هزار و 480 نفر از باغ اکبریه بیرجند بازدید کرده‌اند.

رضایی: بیش از 17 هزار نفر از باغ اکبریه بیرجند بازدید کردند

محمدرضا رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیار زیادی است، اظهار کرد: باغ و عمارت اکبریه بیرجند از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری پربازدید شهرستان بیرجند در این ایام بوده است.

وی تعداد بازدیدکنندگان از باغ اکبریه بیرجند را 17 هزار و 480 نفر اعلام کرد و گفت: این باغ از ابتدای سفرهای نوروزی تاکنون بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است.

باغ اکبریه بیرجند در روستای اکبریه، واقع در خیابان معلم قرار دارد که در حدود 45 هزار و 69 متر مربع وسعت دارد و در سال 78 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

این باغ از دو بنا تشکیل شده که قدیمی‎ترین ساختمان آن متعلق به حشمت‌ا‎لدوله پدر ابراهیم شوکت‎الملک است که احداث آن در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه بوده است.

بنای دیگر این مجموعه ساختمان تشریفات است که توسط شوکت‌الملک بنا شده است؛ در مجموع این باغ به عنوان محل سکونت، پذیرایی و انجام امور دیوانی مورد استفاده قرار می‌گرفته؛ به طوری که در لهجه محلی به کلاته سرکار امیر، شهرت داشته است.

وجود درختان بلند قامت کاج بر‌ زیبایی و طراوت باغ و نمای آن افزوده است و انواع درختان موجود در این باغ شامل کاج، انار و توت است و در گوشه‎هایی از باغ، گل‌های تاج خروس نیز به چشم می‎خورد.

در این باغ استخر نسبتاً بزرگی با طرح مربع قرار دارد که بخش عمده فضای باغ را به خود اختصاص داده و در وسط سکویی مربعی شکل وجود دارد.

انتهای پیام/69008/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول