اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نوروز در سرزمین طلای سرخ

2500 نفر از ارگ ‌کلاه فرنگی بیرجند بازدید کردند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سفرهای نوروزی تاکنون تعداد 2 هزار و 750 نفر از ارگ کلاه فرنگی و مدرسه شوکتیه بازدید کرده‌اند.

2500 نفر از ارگ ‌کلاه فرنگی بیرجند بازدید کردند

محمدرضا رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: از ابتدای سفرهای نوروزی تاکنون تعداد 2 هزار و 110 نفر از ارگ کلاه فرنگی بیرجند بازدید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه مدرسه شوکتیه بیرجند نیز از مکان‌هایی است که در این ایام بیشترین بازدیدکننده را داشته است، تصریح کرد: مدرسه شوکتیه نیز از ابتدای سفرهای نوروزی تاکنون بیش از 640 بازدیدکننده داشته است.

ارگ کلاه فرنگی بنایی منحصر در خراسان جنوبی

ارگ کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی بیرجند است که در دوره قاجار به شکل شش ضلعى که در رأس به شکل مخروط و سفید رنگ ساخته شده است و چشم هر بیننده‌ای را از لحاظ زیبائى و طراحى به خود جلب می‌کند.

مصالح به کار رفته در این ساختمان گل، آجر، آهک و ساروچ است.

مدرسه شوکتیه بنایی تک ایوانی است

مدرسه شوکتیه در ابتدا به عنوان حسینیه شوکتیه توسط محمد ابراهیم خان علم(شوکت‌الملک دوم) ساخته شد که بعدها به مدرسه تبدیل شده است.

این بنا در داخل بافت تاریخی بیرجند قرار دارد که به سبک معماری کویری ایران و به صورت چهار فصل ساخته شده است.

این بنا از یک فضای مرکزی به ‌صورت حیاط و بخشی پیوسته دور تا دور آن تشکیل شده که حیاط، بخش عمده این بنا را تشکیل می‌دهد و با آجر فرش شده که در وسط حیاط حوضی قرار دارد و در وسط حوض سکویی به ارتفاع 30 سانتی‌متر قرار دارد.

مدرسه شوکتیه بنایی تک ایوانی است که ایوانی بلند و باشکوه دارد و همچنین دارای دو ورودی است که یکی در ضلع جنوبی و دیگری در ضلع غربی بنا قرار دارد.

انتهای پیام/69008/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول