اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرایان:

خانه تاریخی حسام‌الدیوان سه قلعه آماده بهره‌برداری شد

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: خانه حسام‌الدیوان سه قلعه سرایان آماده بهره‌برداری است که به جزء مرمت تزئینات و نمای ایوان، سایر قسمت‌های آن مرمت شده است.

خانه تاریخی حسام‌الدیوان سه قلعه آماده بهره‌برداری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان جنوبی، محمد عرب اظهار داشت: خانه تاریخی حسام‌الدیوان سه قلعه از جمله خانه‌های تاریخی به سبک حیاط مرکزی واقع در بافت تاریخی شهر سه قلعه است.

وی بارزترین و مشخص‌ترین ویژگی بنای خانه تاریخی حسام‌الدیوان سه قلعه سرایان را تزیینات متنوع گچ‌بری، رسمی‌بندی در ایوان و اتاق‌های پشت هر دو ایوان، آجرکاری خفته راسته در ازاره دور حیاط و قرار گرفتن در مسیر قنات اصلی شهر برشمرد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سرایان یادآور شد: علاوه بر این بنای تاریخی خانه‌های تاریخی دیگری هم در شهر سه قلعه از جمله خانه هروی، پیروز و رمضانی وجود دارند که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده‌اند.

عرب گفت: همچنین این خانه‌های تاریخی جهانی نیز واجد شرایط ثبت هستند که در صورت موافقت مالکان اقدام لازم از طرف میراث فرهنگی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: خانه حسام‌الدیوان سه قلعه آماده بهره‌برداری است که به جزء مرمت تزئینات و نمای ایوان، سایر قسمت‌های آن مرمت شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سرایان یادآور شد: به دلیل اینکه بنای تاریخی خانه حسام‌الدیوان در تملک میراث فرهنگی است، آمادگی دارد تا با مشارکت مردم بومی و بخش خصوصی در ارتباط با احیاء و کاربری مناسب آن اقدام کند.

عرب اضافه کرد: در همین راستا پیشنهاد استفاده از آن به عنوان خانه و مرکز ترویج صنایع دستی شهر سه قلعه و واگذاری به بخش خصوصی داده شده و همچنین با توجه به وسعت خانه می‌توان قسمتی از آن را به عنوان موزه اشیاء مورد استفاده قرار داد.

وی ابراز داشت: خانه تاریخی حسام‌الدیوان با ایوان بلند و شکوهمند و به شیوه خانه‌سازی سنتی، دارای طاق‌ها و قوس‌های زیبایی است که در سال 86 با شماره 19164 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سرایان با بیان اینکه سبک معماری خانه تاریخی حسام‌الدیوان کاملا ایرانی است، اضافه کرد: این خانه به سبک حیاط مرکزی و درون‌گرایی ساخته شده است.

عرب در ارتباط با ظاهر فیزیکی خانه تاریخی حسام‌الدیوان سرایان یادآور شد: این بنا یک طبقه و مساحت آن 530 متر مربع است و مصالح بکار رفته شده در آن شامل خشت، گل، گچ و آجر است.

این مسئول اذعان داشت: این خانه تاریخی دارای هشت اتاق، یک مطبخ، یک ایوان بزرگ، یک ایوانچه و یک بادگیر چهار طرفه است.

لازم به ذکر است با توجه به سبک معماری و شواهد موجود، قدمت این بنای تاریخی به دوران قاجاریه می‌رسد.

انتهای پیام/69017/ن/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول