اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره‌ میراث فرهنگی قاینات خبر داد

آغاز مرمت آرامگاه بوذرجمهر قاینی

سرپرست اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قاینات از آغاز مرمت آرامگاه بوذرجمهر قاینی خبر داد.

آغاز مرمت آرامگاه بوذرجمهر قاینی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، علی صرافیان اظهار داشت: بنای زیبای مقبره بزرگمهر قاینی بر اساس شواهد موجود از بناهای ساخته شده در قرن شش و هفت هجری قمری است.

وی اذعان داشت: در سال جاری به ترتیب اولویت و در ادامه مرمت‌های قبل از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای‌(اعتبارات استانی) سال گذشته، محوطه‌سازی بخشی از دامنه ضلع جنوب غرب بنای بوذرجمهر قاینی از جمله این اقدامات است.

سرپرست اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قاینات با بیان اینکه بنای بوذرجمهر قاینی به شکل چهارطاقی با گنبدی بر فراز ایوان‌ها ساخته شده است، افزود: طاق ایوان‌ها به شکل کلیل اجرا شده، اما جرز اصلی طاق‌ها به صورت نیمه‌ بیضی باز کار شده و با استفاده از پوشش کاذب به شکل کلیل درآمده‌ است.

صرافیان ادامه داد: در تزیین داخلی بنا از گچ استفاده شده و نوع کاربندی پیشانی ایوان‌ها به شکل طاق جناقی اجرا شده و تزیینات گچ‌کاری زیر گنبد یکی از زیباترین بخش‌های بنا محسوب می‌شود که لچکی‌های چهار به هشت آن دارای مقرنس‌ها و گچ‌بری‌های بسیار هنرمندانه است.

وی اضافه کرد: در صفه شرقی مقبره، اتاق‌های بسیار جالبی وجود دارد که یکی از آنها دارای گنبد زیبای سنگی بوده و از مصالح سنگ، گچ و آجر برای ساخت این بنای تاریخی استفاده شده است.

سرپرست اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قاینات خاطر نشان کرد: در کنار مقبره بزرگمهر قاینی درخت کهنسال بنه‌ای وجود دارد که زیبایی این بنا را به عنوان یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های دیدنی شهر قاین دوچندان کرده است.

صرافیان متذکر شد: بنای مقبره بزرگمهر قاینی با شماره 2759 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری حفاظت می‌شود.

گفتنی است مقبره بوذرجمهر قاینی در حاشیه جنوب شهر قاین و بر دامنه‌ی رشته‌کوه قهستان قرار دارد که متعلق به یکی از عرفای نام‌دار،‌ سیاستمدار و شاعر قرن چهارم و پنجم هجری قمری است.

انتهای پیام/69017/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول