اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر‌ حزب مؤتلفه اسلامی خراسان جنوبی:

مردم‌سالاری دینی در ایران را مرهون امام و مقام معظم رهبری هستیم

دبیر‌حزب موتلفه خراسان جنوبی با بیان اینکه مشروطه مشروعه امروزه الگوی مردم‌سالاری دینی در دنیا و جهان است، گفت: مردم‌سالاری دینی در ایران را مرهون امام و مقام معظم رهبری هستیم.

مردم‌سالاری دینی در ایران را مرهون امام و مقام معظم رهبری هستیم

حجت‌الاسلام محمد‌علی تابعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند در ارتباط با 14 مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت اظهار داشت: فرمان مشروطیت در سال 1258 توسط مظفرالدین شاه قاجار صادر شده است.

وی اذعان داشت: فرمان مشروطه دستور تشکیل مجلس شورا در ایران و ثمره تلاش‌های آزادی‌خواهان وطن برای رهایی از استبداد مطلق شاهنشاهی است.

دبیر ‌حزب مؤتلفه اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: فرمان مشروطیت تجربه بسیار مهم تاریخی هم برای سیاستمداران و هم برای تمامی مسئولان به شمار می‌رود.

تابعی یادآور شد: 14 مرداد ماه 1285 شمسی، مظفرالدین شاه با خواست چهارگانه متحصنان در قم و شهر ری که شمار آنها به بیش از ده هزار تن رسیده بود موافقت کرده و دستور داد کالسکه‌های سلطنتی و درشکه‌های موجود در تهران برای بازگرداندن متحصنان به شهر ری فرستاده شده و در تهران با عین‌الدوله رئیس‌الوزراء برای اجرای خواست‌های خود مذاکره کنند.

 وی ادامه داد: این مذاکرات یک ماه بعد‌ به صدور فرمان تاسیس عدالتخانه‌(مجلس شورا) انجامید.

دبیر‌حزب مؤتلفه اسلامی خراسان جنوبی در ارتباط با مفهوم مشروطه خاطر نشان کرد: مشروطه‌ به معنای قانونی‌ است که برای‌ شاه‌، مجلس، وزرا، اعیان‌ و وکلاء وضع‌ شده که‌ شاه‌ و مجلس‌ و تمام‌ وزارتخانه‌ را محدود می‌کند.

تابعی ادامه داد: مشروطه نظامی مبتنی بر قانون و قاعده است که به حاکمان اجازه نمی‌دهد خود‌رأی بوده و آزاد و مطلق باشند.

وی اظهار داشت: انقلاب مشروطیت با گران شدن قند و شکر به علت جنگ ژاپن و روسیه در خاور دور آغاز شده بود و روی بهای سایر اجناس تاثیر گذاشته بود به همین دلیل بازاریان به روحانیان متوسل شده و سبب آغاز اعتراض، اعتصاب و تحصن شدند.

قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی کشور

دبیر‌حزب مؤتلفه اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: ادامه داشتن دامنه اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها منجر به تاسیس مجلس ملی شد.

 تابعی با بیان اینکه قانون اساسی در مجلس اول اضافه شده است، گفت: قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است و هیچ قانون و مقرراتی نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد.

وی ادامه داد: قانون اساسی مضامینی مانند پرچم، سرود ملی، نشان ملی، پایتخت کشور، اصول حاکم بر سیاست‌های اقتصادی، برنامه‌های فرهنگی و روابط خارجی کشور را مورد توجه قرار می‌دهد.

دبیر‌ حزب مؤتلفه اسلامی خراسان جنوبی افزود: روحانیان شیعه نقش مهمی در تحولات معاصر ایران ایفا کرده‌اند.

تابعی افزود: شیخ فضل‌الله نوری در طلوع مشروطیت و جنبش عدالتخواهی با دو زعیم مشروطه آیت‌الله سید عبدالله بهبهانی و آیت‌الله سیدمحمد طباطبایی همراه و همگام بود.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه نوری مشروطه را با شریعت سازگار ندانست پس از مدتی از مشروطه‌طلبان جدا شده و خواستار حکومت مشروطه مشروعه شد.

مردم‌سالاری دینی خواب را از چشمان جریان روشنفکر غرب‌گرا ربوده است

دبیر ‌حزب مؤتلفه اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: منظور شیخ فضل‌الله نوری از مشروطه مشروعه این بود که حکومت به اهلش واگذار شود.

تابعی با بیان اینکه مشروطه مشروعه امروزه الگوی مردم سالاری دینی در دنیا و جهان است گفت: مردم‌سالاری دینی در ایران را مرهون امام و مقام معظم رهبری هستیم.

وی متذکر شد: با پیروزی انقلاب اسلامی، مردم راه ناتمام مشروطه مشروعه را پی گرفتند.

 دبیر‌حزب مؤتلفه اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: از همان نخستین روزهای برپایی مردم‌سالاری دینی، برخی نهادها و جایگاه‌ها در جمهوری اسلامی، خواب از چشمان جریان روشنفکر غرب‌گرا ربوده و برای مخالفان دین‌داری مردم‌، تبدیل به کابوس شدند که بی‌شک مهمترین آن‌ها را باید مقام رهبری و شورای نگهبان دانست.

تابعی اظهار داشت: قدرت گفتمان‌سازی و بصیرت‌بخشی مقام معظم رهبری در جمهوری اسلامی ضامن عدم انحراف جدی از خط اصیل اسلام و انقلاب است که مهمترین مانع بر سر راه انحراف دوباره نهضت اسلامی و مردمی از مسیر اصلی و تکرار تجربه تلخ مشروطه می‌شود.

انتهای پیام/69017/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول