اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با سفرهای نوروزی

گردشگران نوروزی به اتاق فکر مشروطه‌خواهان می‌روند

خبرگزاری فارس: درب‌های خانه تاریخی "علی مسیو" از رهبران انقلاب مشروطه با عنوان "اتاق فکر مشروطه‌خواهان تبریز" پس از مرمت و بازسازی نهایی برای بازدید گردشگران و میهمانان ورودی به تبریز گشوده شد.

گردشگران نوروزی به اتاق فکر مشروطه‌خواهان می‌روند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، درهای خانه علی مسیو از برجسته‌ترین رهبران انقلاب مشروطه تبریز پس از قریب به یکصد سال در حالی به روی مردم و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ آذربایجان گشوده شد که این خانه به دلیل قدمت و کهنگی در معرض تخریب کامل قرار داشت که با اقدام به موقع شهرداری تبریز در خرید و تملک آن، این خانه به طور کامل مرمت و بازسازی شد و تحت نام "اتاق فکر مشروطه‌خواهان تبریز" در آستانه سال نو به روی شهروندان تبریزی گشوده شد.

در مراسم بهره‌برداری از این خانه، کریم میمنت‌نژاد، کارشناس فرهنگی و تاریخ مشروطه ایران در سخنانی با اشاره به زندگی و مبارزات "علی مسیو" گفت: کربلایی "علی مسیو"، فرزند حاج محمد باقر تبریزی است که در شهر تبریز به دنیا آمد و رشد کرد.

وی افزود: وی در محله نوبر تبریز زندگی می‌کرد و یکی از برجسته‌ترین انقلابیون ایران در یکصد سال گذشته ‌است که مبارز و متفکری خردمند و فداکار بود و به حق پیشوای گمنام انقلاب مشروطه به شمار می‌آید.

میمنت‌نژاد تاکید کرد: در باره زندگی "علی مسیو" که بنیانگذار مرکز غیبی مشروطه به شمار می‌رود، کمترین اطلاعات نسبت به دیگر چهره‌های تاریخی وجود دارد، در خانواده وی، علی تنها فرزند آن بود، خانواده‌ای با فرهنگ بودند و پدرش به شغل بازرگانی اشتغال داشت.

وی تصریح کرد: علی مسیو نیز مانند پدر بازرگان بود و در شهر تبریز مورد اعتماد شدید مردم بوده و از احترام برخوردار بود.

میمنت‌نژاد گفت: "علی مسیو" در عین حال روشنفکری مبارز و مطلع بود. به اروپا و عثمانی سفر کرده بود و به زبان فرانسه تسلط داشت، مسافرت‌های متعدد وی به اتریش، قفقاز و استانبول، تماس با جهان نوین را برایش به ارمغان آورده بود.

این کارشناس فرهنگی که خود از نوادگان رهبران شهید مشروطه به شمار می‌رود در ادامه با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات شهردار تبریز در تملک و مرمت خانه "علی مسیو" خاطرنشان کرد: بسیاری از بازماندگان و نوادگان مبارزان و رهبران مشروطه قدردان این اقدام شایسته شهردار تبریز در توجه به هویت تاریخی تبریز هستند.

خانه "علی مسیو" یا همان "اتاق فکر مشروطه‌خواهان تبریز" به همت شهرداری منطقه هشت تملک و مرمت شده است. 

انتهای پیام/60001/ع/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول