اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جامعة المصطفی العالمیه:

ریشه انقلاب اسلامی در بدر و خیبر است نه ملی شدن نفت

خبرگزاری فارس: رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: انقلاب اسلامی هر چند ارتباطی با نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت دارد اما بیش از آنکه در آنها ریشه داشته باشد، از بدر، خیبر، عاشورا و غدیر ریشه گرفته است.

ریشه انقلاب اسلامی در بدر و خیبر است نه ملی شدن نفت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی ظهر امروز در جمع طلاب جامعة المصطفی العالمیه در حسینیه قدس مجتمع امین با اشاره به شاخص‌های انقلاب اسلامی اظهار کرد: بیشتر انقلاب‌های جهان از لحاظ اثرگذاری یا محلی هستند و یا منطقه‌ای اما تعداد اندکی از انقلاب‌ها بر تمام بشریت اثر می‌گذارند.

وی ادامه داد: نخستین ویژگی انقلاب اسلامی که در قم درخشید و پایه‌های آن در حوزه‌های علمیه بنا شد، جهان شمول بودن و اثرگذاری بر تمام دنیا است. 

رئیس جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی هر چند ارتباطی با نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت دارد اما بیش از آنکه در آنها ریشه داشته باشد، از بدر، خیبر، عاشورا و غدیر ریشه گرفته است.

وی گفت: تحولات این سه دهه نشان می‌دهد انقلاب اسلامی توانسته تمام جهان را متحول کند تا جایی که حتی اتفاقاتی مانند فروپاشی شوروی از این انقلاب تأثیر گرفته است. 

اعرافی با اشاره به اینکه انقلا‌ب‌ها از نظر دامنه تأثیرگذاری‌ها متفاوت هستند، ابراز داشت: برخی انقلاب‌ها تنها در حوزه سیاسی وارد می‌شوند اما برخی دیگر در عرصه فرهنگی و اجتماعی اثرگذار هستند.

 *تحولات انقلاب به عمیق‌ترین لایه‌های جامعه رسوخ کرد

وی افزود: انقلاب اسلامی نه تنها موجب تغییر در مدیریت سیاسی کشور شد بلکه در عرصه فرهنگ، اجتماع، علم و حتی در لایه‌های فلسفی و معرفتی جامعه تحول ایجاد کرد که این موضوع ظرفیت بزرگ انقلاب اسلامی را که بهره گرفته از ظرفیت اسلام است، نشان می‌دهد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه فرادینی بودن را یکی از ویژگی‌های مهم انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: این انقلاب در شرایطی به پیروزی رسید که ملحدان جهان در حال جشن گرفتن برای به پایان رسیدن دوران دینداری بودند اما این انقلاب توانست نه تنها اسلام بلکه تمام ادیان را به نوعی وارد صحنه تحولات کند.

وی ادامه داد: البته ارتباط انقلاب اسلامی با مکتب اهل بیت(ع) قابل انکار نیست اما این انقلاب توانسته به دیگر ادیان نیز جان تازه‌ای بدهد از این رو می‌گوییم انقلاب اسلامی فرامذهبی است.

 *انقلاب اسلامی نهضتی تمدن‌ساز است

اعرافی ضمن جمع‌بندی سه بعد فراملی، فراساحتی و فرامذهبی بودن انقلاب اسلامی ابراز داشت: مجموع این عوامل نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی یک رویداد تمدنی است که می‌تواند تحولات دراز مدت و مؤثر در جهان به وجود بیاورد.

وی با اشاره به چالش‌های انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به وضعیت کشورهای مسلمان بیندازیم متوجه می‌شویم این کشورها با در اختیار داشتن یک و نیم میلیارد جمعیت، 55 کشور مستقل، اقلیت جمعیتی در تمام کشورها، جمعیت جوان مستعد، تاریخ تمدنی قوی و برخوردار بودن از بیش از 60 درصد منابع انرژی در جهان هیچگاه نتوانسته‌اند به جایگاه حقیقی خود در مدیریت تحولات جهانی دست پیدا کنند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه هر مسلمانی باید برای وضعیت امروز دنیای اسلام اشک بریزد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی نیز در واقع بر اساس همین تفکر عدالت‌خواهانه شکل گرفت و در عمق حرکت‌های بیداری اسلامی همین موضوع دیده می‌شود.

 *دشمن به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی است

وی گفت: امروز انقلاب اسلامی با چالش‌های بزرگی مانند تحریف مبانی دینی اسلام توسط جریان‌های استکباری، ترویج اسلام روشنفکرانه و سکولاریستی در کشورهای اسلامی، ترویج اسلام‌هراسی در خارج از جهان اسلام، تحریف بنیان‌های اخلاقی مسلمانان و سبک زندگی آنها روبه‌رو است.

اعرافی ایجاد اختلاف میان سران کشورهای اسلامی، مصادره بیداری اسلامی و موج‌سواری بر این جریانات و ترویج یک نوع اسلام خشن و تکفیری در میان کشورهای اسلامی را از دیگر توطئه‌های استکبار در راه بالندگی اسلام دانست.

وی با اشاره به اینکه دشمن به شدت به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی است، ادامه داد: غربی‌ها به دنبال این هستند که 55 کشور اسلامی را به 80 کشور کوچک‌تر تجزیه کنند تا نقشه‌های خود را بهتر در این کشورها دنبال کنند.

انتهای پیام/78006/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول