اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی بر عملکرد دولت نهم و دهم

نقاط قوت دولت نهم و دهم توجه به ارزش‌ها بود

نماینده مردم نهبندان و سربیشه گفت: نقاط قوت دولت توجه به ارزش‌ها و اصول در چهار ساله نخست بود که در دوران دولت دهم خیلی کم‌رنگ‌تر شد.

نقاط قوت دولت نهم و دهم توجه به ارزش‌ها بود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، با توجه به اینکه دولت‌های نهم و دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد به پایان رسید و دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرده، در ارتباط با عملکرد دولت نهم و دهم با مرداد هاشم‌زهی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی مصاحبه‌ای اختصاصی انجام گرفت که شرح آن در زیر آمده است:

عملکرد اقتصادی دولت نهم و دهم را چطور می‌بینید؟

- عملکرد کلی دولت به ویژه در بحث توجه به ارزش‌ها و اصول انقلاب در دولت نهم خیلی موفق بود، ولی در چهار ساله دوم دخالت‌هایی از طرف بعضی از افراد دولت دیده می‌شد و سبب شد از حرف‌های اولیه در ارتباط با حفظ ارزش‌های انقلاب و عدالت محوری فاصله گیرد و مشکلات زیادی در بحث کاهش ارزش ریالی پول ایران و تورم پیش آید همچنین سبب شد مردم به تفکری که داشتند بی‌اعتماد بشوند و در انتخابات یازدهم به آن تفکر رأی ندهند. در این بین بودند افرادی که بیشتر کارهای سلیقه‌ای و فردی را در بحث اقتصاد پیش بردند و به حرف‌های مخالفان به ویژه مجلس توجه نکردند.

عملکرد اقتصادی دولت در در حوزه انتخابی شما چگونه بوده است؟

- دولت نهم و دهم برخلاف دستور رهبری در ارتباط با محرومیت‌زدایی عمل کرد و به مناطق محروم، به ویژه نهبندان و سربیشه توجهی نشد و قریب به اتفاق مصوبات دولت از جمله گازرسانی به نهبندان و تکمیل خط راه آهن انجام نشد. کسانی می‌گفتند اعتبار لازم برای انجام این پروژه‌ها وجود نداشت، ولی این حرف‌ها مربوط به سال‌های قبل است و در سال‌های اخیر می‌توانستند، اعتبار لازم را برای آن در نظر بگیرند. در ارتباط با گازرسانی به نهبندان قول‌های زیادی داده شد و ما نیز خیلی پیگیری کردیم حتی چند بار به وزارت نفت رفتیم آن‌ها نیز قول دادند ولی در عمل کاری انجام نداند، حتی دیروز در مراسم تحلیف ریاست جمهوری با وزیر نفت این موضوع را عنوان کردیم و آقای قاسمی گفتند: ما اعتبار لازم را برای آن در نظر گرفته‌ایم، هر چند قرار بود این پروژه‌ها تا آخر دولت دهم به پایان برسد، ولی انگار آقای قاسمی در جریان روند کارها نبودند.

چرا دولت در اقتصاد آنچنان که باید نتوانست موفق شود؟

- آفت هر کاری خودکامی و خودسری است و دولت نیز متاسفانه در حوزه اقتصاد این خودکامی و خودسری را داشت و همین مشورت نکردن و اینکه حتی شعارها با عمل توازن نداشت، سبب شد دشمنی‌ها زیاد بشود و مشکلاتی زیادی در این زمینه بوجود آمد. باید ابتدا مقدمات بعضی از خودکفایی‌ها انجام می‌شد بعد گفته می‌شد نگران مسائل نباشید.

تدابیر دولت در مورد تحریم‌‌ها چقدر مؤثر واقع شد؟

- با وجود این گرانی‌های اخیر با هزینه‌ای که مردم از جیب خودشان پرداخت کردند و با اراده آهنین مردم، تحریم‌ها هیچ اثری نخواهد داشت، ولی با یک مدیریت بهتر می‌شد تحریم‌ها را دور زد و کاری کرد که مردم زیاد تحت فشار قرار نگیرند.

عملکرد سیاسی دولت نهم و دهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- عملکرد سیاسی خیلی توأم با مصلحت و حکمت نبود البته نمی‌شود، این موضوع را نادیده گرفت که نمی‌‌توان به دشمنان اعتماد کرد که بر سر حرف‌ها و قول‌های خود باقی بمانند، ولی باید دولت با کمی میانه‌روی تمام جوانب را در نظر می‌گرفت.

همکاری دولت با مجلس چگونه بود؟

- مجلس همکاری لازم را با دولت داشت، ولی این همکاری از طرف دولت صفر بود.

نقاط قوت و ضعف دولت نهم و دهم چه بود؟

- نقاط قوت دولت توجه به ارزش‌ها و اصول در چهار ساله نخست بود که در دوران دولت دهم خیلی کم‌رنگ‌تر شد و نقاط ضعف آن مدیریت ناپایدار در بیشتر ارگان‌ها بود به طوریکه حتی در روز آخر شنیدیم یکی از معاونین بهداشت جابه‌جا شد.

پیشنهاد شما برای دولت جدید چیست؟

- از تجربیات تلخی که نصیب مردم شده، عبرت بگیرند و به شعار‌های خودشان جامه عمل بپوشانند. اگر دولت جدید به مبحث اعتدال و تدبیر در عمل توجه نکند و در پایان چهار سال مردم ببینند که دولت به وعده‌های خود عمل نکرده نسبت به این شعارها بی‌اعتماد می‌شوند.

انتهای پیام/69019/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول