اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خدمات عمرانی دولت در شهرستان محروم ریگان

ساخت 16 هزار و 500 واحد مسکونی در ریگان ‌مهاجرت معکوس از شهر به روستاها را فراهم کرده که از جمله خدمات عمرانی دولت‌های نهم و دهم در شهرستان محروم ریگان است.

خدمات عمرانی دولت در شهرستان محروم ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، این روزها هوا در شهرستان ریگان گرم شده‌ و این منطقه کویری گرمای خاصی به خود گرفته است، عبور از روستاهای این شهرستان طراوت و شادابی ویژه‌ای به انسان می‌بخشد که حاصل تلاش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

روستاهای محروم ریگان در گذشته از توفان‌های شدید شن آزار می‌دیدند و ساکنان خود را به اطراف مرکز شهرستان سوق می‌داد‌ند ولی در حال حاضر با تلاش‌های صورت گرفته آبادانی خود را به دست آورد‌ه‌اند‌.

مهاجرت معکوس به روستاها

قبل از فعالیت‌های عمرانی و در زمان بارندگی در خیابان‌ها و کوچه‌های خاکی و پر از آب و گل و لای تردد به سختی صورت می‌گرفت و اهالی را با مشکلاتی مواجه می‌کرد، اما تلاش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی‌ آبادانی را به این روستاها بازگردانده و اکنون شاهد پیشرفت‌هایی در‌ روستاهای کویری ریگان هستیم‌.

روستاهایی که ساکنان آن به دلیل مشکلات زادگاه خود را رها و به حاشیه مرکز شهرستان رفتند، اما اکنون سکونت در روستاها را بر شهر ترجیح می‌دهند‌.

‌اجرای طرح‌های هادی روستایی، آسفالت معابر، ساخت و ساز منازل مسکونی‌ مقاوم، راه‌اندازی دفاتر خدمات دولت، ساخت واحدهای آموزشی مقاوم، ساخت خانه‌های بهداشت، اجرای طرح‌های کشاورزی، ایجاد روشنایی معابر، ساخت مسجد و منازل عالم، ایجاد پارک و بوستان‌ها در روستاهای پرجمعیت،‌ آسفالت راه‌های روستایی، ایجاد اشتغال در روستاهای شهرستان‌ ریگان از جمله این فعالیت‌ها است.

مقابله با هجوم شن‌های روان

علی ابراهیم‌پور دهیار روستای علی‌آباد پشت‌ریگ‌ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ریگان اذعان کرد: این روستا در گذشته مورد هجوم شن‌های روان قرار می‌گرفت، اما با تلاش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد طرح هادی روستائی، آسفالت معابر، ایجاد پارک و بوستان و روشنایی معابر ‌اکنون تردد در این روستا به خوبی انجام می‌شود‌.

وی افزود: وجود توفان‌های شدید در این روستا موجب مشکلاتی برای اهالی می‌شد که با کاشت نهال در اطراف‌ روستا از هجوم شن‌های روان در امان هستیم.

ابراهیمی‌پور خاطر نشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در این روستا از جمله راه‌اندازی دفاتر پیشخوان دولت، ایجاد پارک و بوستان و وجود بلند‌ترین تپه‌های شنی، این روستا‌ به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری معرفی شده است‌.

خوبیار فرامرزی دهیار‌ روستای رستم‌آباد ریگان گفت:‌ رستم‌آباد چاه‌ملک یکی از روستاهائی است که به دلیل وجود شن‌های روان تردد در آن به سختی انجام می‌شد، اما با اجرای طرح‌های هادی روستائی‌ اکنون تردد در این روستاها به خوبی انجام می‌شود‌.

وی افزود: ایجاد جنگل دست کاشت توسط منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان و استان کرمان در قالب طرح بزرگ کشوری جف این روستا از هجوم شن‌های روان در امان می‌ماند.

اجرای 60 طرح هادی روستائی در شهرستان ریگان

فرامرزی تصریح کرد: وجود پرآب‌ترین قنات شرق استان کرمان در این روستای سلطان‌آباد موجب شده که تا جلوه‌ای تاریخی و گردشگری به خود بگیرد‌.

عباس محمدآبادی دهیار روستای سلطان‌آباد ریگان به خبرنگار فارس گفت: در گذشته منازل این روستا از خشت و گل بودند، اما با تلاش‌های ‌نظام مقدس جمهوری اسلامی اکنون تمام‌ اهالی روستا منازلی مستحکم و مقاوم دارند.

وی خاطر نشان کرد: در این روستا روشنایی معابر، ایجاد طرح هادی و آسفالت، پوشش تلفن خانگی، مسجد و خانه عالم، کانون فرهنگی هنری مسجد، خانه بهداشت واحدهای آموزشی از جمله اقداماتی است که ‌انجام شده است‌.

محمد‌صادق داد‌الله‌پور معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اقدامات مناسبی در روستاهای شهرستان ریگان‌ انجام شده‌ و ما شاهد زدوده شدن گرد و غبار محرومیت از چهره این روستاها هستیم‌.

وی افزود: اجرای طرح هادی روستایی در بیش از 60 روستای شهرستان ریگان و ساخت و ساز منازل مسکونی مقاوم در این روستاها از جمله اقداماتی است که توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ‌انجام شده است‌.

داد‌الله‌پور خاطر‌ نشان کرد: ساخت واحدهای آموزشی، ساخت خانه‌های بهداشت، ایجاد بوستان‌ها و پارک در روستاهای شهرستان از دیگر فعالیت‌ها است.

اجرای بزرگترین پروژه آبخیزداری کشور در شهرستان ریگان

این مقام مسئول ابراز داشت: اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبخیزداری کشور در ریگان برای جلوگیری از هجوم شن‌های روان و همچنین جلوگیری از تخریب جنگل‌ها در روستاهای محروم‌ با اعتبار 11 میلیارد تومان به مدت پنج سال که بیش از 80 روستا را زیر پوشش نهال‌کاری قرار می‌دهد‌ از دیگر فعالیت‌ها است.

داد‌الله‌پور بیان کرد: با توجه به اینکه بافت خاک شهرستان ریگان شنی است و در بخش کشاورزی باعث هدر رفت آب زیادی از آن می‌شد با تلاش‌های صورت گرفته 90 درصد موتور‌پمپ‌های کشاورزی لوله‌گذاری شدند که در این زمینه بیش از 400 کیلومتر لوله‌گذاری با اعتبار بیش از 10 میلیارد تومان و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و ایجاد کانال آبرسانی از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.

احداث 16500 واحد مسکونی مقاوم در شهرستان ریگان

معاون عمرانی فرماندار شهرستان ریگان با اشاره به اینکه تاکنون در این شهرستان 16 هزار و 500 واحد مسکونی مقاوم ساخته شده است، افزود از این تعداد 669 واحد مسکونی در مناطق کوهستانی ساخته شده است.

داد‌الله‌پور از آبرسانی به 65 درصد روستاهای این شهرستان خبر داد و افزود: سال گذشته با اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی شهرستان ریگان با عنوان پروژه آبرسانی کهور خشک با اعتبار 4 میلیارد و 500 میلیون تومان بیش از 25 روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند‌.

وی از اجرای طرح‌های اشتغالزایی در روستاها از جمله اشتغال خانگی، پرورش ماهی، پرورش گاو شیری و گوسفند و ... خبر داد.

به گزارش فارس، شهرستان ریگان با جمعیت بیش از 70 هزار نفر و 269 روستا در شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

--------------------------

گزارش:موسی ملائیان

-------------------------

انتهای پیام/80014/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول