اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فاجعه بزرگ اقتصادی در ریگان

ریزش خوشه‌های خشک خرما در برابر چشمان خیس نخل‌داران

فاجعه بزرگ اقتصادی در شرق استان کرمان در ریگان رخ داد و 60 درصد محصول نخل‌داران ریگانی خشک شد و اشک کشاورزان را درآورد.

ریزش خوشه‌های خشک خرما در برابر چشمان خیس نخل‌داران

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، با توجه به اینکه چند روزی هوا در شهرستان ریگان بسیار گرم شد در ابتدا این امر موجب ریزش محصول خرمای کشاورزان ریگانی شد و سپس با تداوم گرما کم‌کم خوشه‌های خرما خشک و محصول این باغات خشکیده شدند.

اکنون که به فصل برداشت محصول خرما در شهرستان ریگان نزدیک می‌شویم، کشاورزان با مراجعه به باغات خود با فاجعه‌ای روبه‌رو می‌شوند که به جز اشک و حسرت هیچ کاری را نمی‌توانند، انجام دهند.

اقتصاد تک محصولی ریگان

با توجه به اینکه شهرستان ریگان شهرستانی تک محصولی است و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی از جمله خرما است، کشاورزان با فاجعه بزرگ اقتصادی روبه‌رو هستند.

حسین رمضان‌زاده یکی از نخلداران ریگانی به خبرنگار فارس گفت: با مراجعه به باغم که نزدیک به برداشت محصول خرما بود، تمام خوشه‌های نخیلات دچار خسارت شدید شده و کاملا خشکیده‌اند.

وی افزود: 3 هزار خوشه خرما را در فصل درخت‌بندان به نخیلات خود بستم، اما از این تعداد فقط 200 خوشه سالم دارم که این مقدار هزینه گرده‌افشانی آنها نمی‌شود.

فاجعه‌ای بزرگ در ریگان

رمضان‌زاده خواستار حمایت صندوق حمایت از کشاورزان خسارت دیده ریگانی شد و بیان داشت: امسال گرمای هوا در ریگان چنان شدت داشت که محصول خرما را دچار خسارت شدید کرد و به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شد.

حسین نیک‌اندام یکی دیگر از کشاورزان ریگانی که اشک در چشمانش حلقه زده بود به خبرنگار فارس گفت: بیش از 10 فرزند دارم که از این طریق امرار معاش می‌کنند و تنها درآمد ما خرما است که آن هم امسال خشک شد و بر زمین ریخت و اکنون هیچ درآمدی ندارم.

وی تصریح کرد: تمام محصول خرما جلوی چشمانم دچار خسارت شدید شد و گرما آنها را خشک کرد و با توجه به اینکه هزینه‌ای برای بیمه آنها نداشتم، محصولم را بیمه نکردم.

خسارت تا 100 درصدی به باغ‌های خرما

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی ریگان به خبرنگار فارس گفت: امسال گرمای بالای 50 درجه در شهرستان ریگان تاب تحمل نخل‌ها را برید و در ابتدا دچار ریزش و سپس تمام خوشه‌های خرما در 60 درصد از باغات نخیلات و در بعضی از باغات 90 تا 100 درصد کاملا خشکیده و بادزده شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه تمام کشاورزان توصیه‌های مرکز تحقیقات را جامه عمل پوشاندند، اما گرمای بیش از حد در ریگان خوشه‌های خرما را دچار خسارت و خشک کرد.

جلالی عنوان کرد: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته آب و هوا در ریگان خوب بود، کشاورزان امسال نیمی از محصول خود را بیمه نکرده‌اند و مابقی که بیمه کرده‌اند، غرامت اصلی را با توجه به این فاجعه بزرگ اقتصادی نمی‌توانند، پرداخت کنند.

خسارت به 4500 هکتار باغ خرما

مدیر جهاد کشاورزی ریگان افزود: اکنون این امر به یک بحران اقتصادی در شرق استان کرمان تبدیل شده است و یکی از عوامل طبیعی قهری طبیعت سبب بروز این بحران شد.

جلالی افزود: بیش از 4 هزار و 500 هکتار از نخلستان‌های ریگان 60 درصد و در بعضی از باغات 90 درصد محصول کاملا خشکیده است.

وی بیان داشت: سال گذشته بیش از 30 هزار تن محصول خرما در شهرستان ریگان برداشت شد که امسال با توجه به این خسارت شدید به 12 هزار تن کاهش یافته است.

خسارت 30 میلیارد تومانی به نخل‌داران ریگان

مدیر جهاد کشاورزی ریگان خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از 30 میلیارد تومان خسارت به نخل‌داران ریگانی خسارت وارد شده که با تداوم گرما این خسارت افزایش می‌یابد.

وی از ستاد بحران استان کرمان و مسئولان ذیربط خواست از کشاورزان ریگانی حمایت کنند.

به گزارش فارس در شهرستان ریگان 10 هزار بهره‌بردار نخیلات وجود دارد که از این طریق امرار و معاش می‌کنند.

===============

گزارش از موسی مولائیان

===============

انتهای پیام/80013/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول