اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد‌

‌زنجره خرما تهدیدی جدی برای نخلستان‌ها‌/ بی‌اثر بودن روش‌های مبارزه با زنجره خرما

آفت زنجره از راه انتقال نهال خرما از استان‌های مجاور به نخلستان‌های شرق استان کرمان سرایت‌ و طی سال‌های گذشته خسارت فراوانی به محصول‌ این منطقه وارد کرده است.

‌زنجره خرما تهدیدی جدی برای نخلستان‌ها‌/ بی‌اثر بودن روش‌های مبارزه با زنجره خرما

به گزارش خبرگزاری فارس از نرماشیر، خرما مهم‌ترین منبع درآمد کشاورزان شرق استان کرمان محسوب می‌شود و اغلب مردم شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر به باغداری و تولید این محصول اشتغال دارند.

حدود شش سال است حشره‌ای که موجب آفت زنجره می‌شود از طریق باد و گرده‌های نر و پاجوش در سطح نخلستان‌های شرق استان کرمان انتقال یافته و شیره برگ‌ها و مواد سبزینه را می‌مکد و فضولات شیرین و چسبنده‌ای‌ از خود روی سطح‌ برگ ترشح می‌کند که موجب عدم رشد کافی میوه‌ها شده است.

آفت زنجره از طریق انتقال نهال خرما از استان‌های مجاور به نخلستان‌های شرق استان کرمان سرایت‌ و طی سال‌های گذشته خسارت فراوانی را به محصول خرمای این منطقه وارد کرده است‌.

بی‌ثمر ماندن 12 سال زحمت

رضا ولندیاری یکی از کشاورزان شهرستان نرماشیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت‌: بعد از 12 سال تلاش و زحمت تعدادی درخت خرما را به ثمر رسانده‌ایم، اما امروز که وقت ثمردهی و برداشت‌ رسیده، آفت زنجره باعث نابودی درختان شده است‌.

وی افزود‌: با مراجعه به جهاد کشاورزی و کارشناسان، آنها تنها مبارزه بیولوژیکی را به ما توصیه می‌کنند که چندان کارساز نبوده است.

این کشاورز تصریح کرد: در راستای مبارزه با‌ آفت زنجره خرما طرح‌های تحقیقاتی مختلفی در حال انجام است، اما تا‌کنون هیچ راه حل مؤثری که بتواند موجب از بین رفتن این آفت شود، به کشاورزان ارائه نشده است.

کشاورزان با ‌برنامه‌های جهاد کشاورزی همکاری کنند

محمود سام‌نژاد فرماندار نرماشیر‌ به خبرنگار فارس گفت‌: برای مبارزه با این آفت باید همه کشاورزان با طرح و برنامه‌های جهاد کشاورزی همکاری کنند، زیرا در صورتی که بعضی از نخلستان‌ها به توصیه‌ها و مراقبت‌های لازم توجه نکنند، ریشه‌کنی این آفت دشوار است.

وی افزود‌: با توجه به اینکه این آفت فراگیر شده و مختص شهرستان نرماشیر‌ نیست، باید به صورت کلی برنامه‌ریزی و اعتبارات خاصی نیز در نظر گرفته شود.

فرماندار نرماشیر عنوان کرد: از آن جا که مبارزه شیمیایی و استفاده از سم نیز سبب آلودگی محیط زیست می‌شود، سال جاری برای سم‌پاشی هوایی نخلستان‌ها مجوزی صادر نشده و سم‌پاشی هوایی نیز ممنوع است‌.

تنها مبارزه بیولوژیکی‌ را در دستور کار داریم

رضا آبسالان مدیر مرکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان نرماشیر‌ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در حال حاضر تنها مبارزه بیولوژیکی با این آفت را در دستور کار داریم و کشاورزان باید با نصب ‌نوارهای زرد به تنه درخت‌، هرس به موقع‌، آبیاری منظم از پیشروی این آفت جلوگیری کنند.

وی بیان داشت: بارندگی نیز از جمله عواملی است که می‌تواند در فصل تخم‌گذاری این حشره موجب از بین رفتن آن شود، اما میزان بارش در منطقه نرماشیر به دلیل خشکسالی اندک است.

آبسالان عنوان کرد: بارندگی‌های اخیر نیز به دلیل اینکه در فصل بیرون آمدن لارو حشره از تخم بوده، تاثیر چندانی‌ نداشته است.

‌به گزارش فارس، آلوده شدن نخلستان‌های نرماشیر به آفت غیر بومی زنجره خرما کشاورزان این شهرستان را با نگرانی مواجه کرده است.

این آفت هر سال در حال گسترش است و‌ هیچ برنامه کارسازی در مبارزه با این آفت صورت نمی‌گیرد و درختان خرما به دلیل ضعیف شدن هر سال نسبت به سال قبل محصول کمتری می‌دهند.

--------------------------

گزارش از شاهرخ دهقان

--------------------------

انتهای پیام/80026/ب40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول