اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم ارومیه در مجلس خبر داد

اجرای طرح تحقیق و تفحص از استانداری آذربایجان غربی

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از امضای طرح تحقیق و تفحص از استانداری آذربایجان غربی و اجرای آن خبر داد.

اجرای طرح تحقیق و تفحص از استانداری آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، نادر قاضی‌پور صبح امروز خبرنگاران را در دفتر ارتباطات مردمی خود گرد هم آورده و در فضایی صمیمی و عاری از روابط خشک و جدی که وجه مشخصه این قبیل جلسات است، با اصحاب رسانه به گفت‌وگو نشست.

وی در این نشست از اجرای طرح تحقیق و تفحص از استانداری آذربایجان غربی خبر داد و گفت که اجرای این طرح با هدف نظارت بر عملکرد استاندارهای مناطق مختلف کشور به تصویب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رسیده است، که در استان ما نیز اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: انتقال امور دولت دهم به دولت یازدهم در اجرای این طرح و تحقق اهداف مورد نظر تاثیر منفی ندارد، رسیدگی به مسائل مالی در هر مکان و زمان باید همواره در اولویت قرار گیرد، هر چند که در آستانه پایان کار دولت کنونی قرار گرفته‌ایم.

قاضی‌پور بررسی نحوه توزیع اعتبارات، چگونگی اجرای قانون خدمات کشور و قانون برنامه توسعه، جذب و ساماندهی نیروی انسانی در سازمان‌های مختلف و ارزیابی میزان هزینه‌های غیرضروری را از مهمترین سرفصل‌های این طرح عنوان کرد.

وی بررسی عملکرد و چگونگی ایفای نقش استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها به عنوان نماینده عالی دولت، عملکرد ستاد مدیریت بحران، عملکرد استاندار به عنوان رئیس شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری، چگونگی نظارت فرمانداری‌ها و استانداری بر مصوبات شورای شهر و میزان تطبیق مصوبات با قانون را سرفصل‌های دیگر این طرح برشمرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: درآمد ناشی از دستگیری قاچاقچی‌ها باید به خزانه واریز می‌شد که ظاهرا این امر صورت نگرفته است، نحوه توزیع آن نیز معلوم نیست، از طرف دیگر چگونگی جذب و ساماندهی نیروی انسانی به ویژه نتایج آزمون استخدامی اخیر نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

*در مورد درآمد سالانه آذربایجان غربی سخن‌ها داریم

قاضی‌پور با اظهار به اینکه در ارتباط با درآمد سالانه و مالیات‌های ماخوذه از استان‌مان و چگونگی هزینه کرد این مبالغ سخن‌ها داریم، اضافه کرد: با در نظر گرفتن جمعیت استان باید چهار درصد اعتبارات کشور در آذربایجان غربی هزینه شود، ولی فقط 6 دهم یک درصد از اعتبارات به این استان اختصاص پیدا می‌کند.

وی از ذکر میزان درآمد سالانه آذربایجان غربی امتناع کرده و به بیان این نکته که درآمد این استان در شاخص مالیات نسبت به استان مجاور بالاتر است، اکتفا کرد و گفت: باید درآمد استان‌ها به خزانه واریز شود، ولی طبق قانون باید مبلغی از آن در استان هزینه شود، که این موضوع در آذربایجان غربی تحقق پیدا نمی‌کند، که نمونه بارز آن دانشگاه پیام‌نور و اداره ورزش و جوانان است که درآمد آن‌ها به استان عودت داده نمی‌شود.

وی بر لزوم فعال‌سازی هر چه بیشتر گمرکات استان تاکید کرد و بیان داشت: پل ارتباطی ایران اسلامی به کشورهای اروپایی آذربایجان غربی است، بنابراین برای فعال‌سازی هر چه بیشتر گمرکات با هدف توسعه ایران اسلامی به ویژه آذربایجان غربی باید گام برداشته شود.

قاضی‌پور به تلاش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای تصویب منطقه ویژه اقتصادی سرو اشاره کرد و افزود: این موضوع در کمیسیون امور اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است، لیکن امیدوار هستیم در صورت طرح در صحن علنی مجلس نیز به تصویب رسد، اما دولت در طول چهار سال اخیر بارها با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

*در صورت سهل‌انگاری، مسئله دریاچه ارومیه امنیتی می‌شود

قاضی‌پور در این جلسه به سراغ بحث داغ، به‌روز و البته غم‌انگیز دریاچه ارومیه رفت و از اینکه یک عده به دنبال تغییر ماهیت این دغدغه هستند، انتقاد کرد و گفت: بحران این دریاچه یک مسئله زیست محیطی بوده و سیاسی قلمداد کردن آن اشتباه محض است، ولی در صورت سهل‌انگاری به معضل اجتماعی، سیاسی و سپس به مشکل امنیتی تبدیل می‌شود.

طبق گفته وی عقل سلیم ایجاب می‌کند که مشکل امنیتی را به سیاسی، سیاسی را به اجتماعی و اجتماعی را به زیست محیطی تبدیل کنیم، نه اینکه با اتخاذ تدابیر نامناسب و تغییر ماهیت مسئله مشکلات عمیق در جامعه ایجاد کرد.

بنا به اظهارات وی در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، این منطقه به عنوان یک زه‌کش عمل کرده و فعالیت‌های کشاورزی و مناطق مسکونی اطراف خود را تا شعاع وسیعی در معرض آسیب قرار می‌دهد، تا جایی که سه میلیون نفر از مردم آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به مهاجرت مجبور می‌شوند.

این نماینده مجلس رکود صنعت کشاورزی، تعطیلی کارخانه‌های تولید کنسانتره و بیکاری کارگران فصلی و دائمی، وقوع طوفان نمک را بدیهی‌ترین آثار خشکی 100 درصد این دریاچه عنوان کرد و اظهار داشت: در صورت بروز این خشکی مردم به کوچ کردن دست می‌زنند، و احداث مسکن برای مهاجران در استان‌های مختلف بودجه میلیاردی را می‌طلبد، بنابراین آیا بهتر نیست قبل از بروز چنین مشکلات عظیمی مبلغ ناچیز مورد نیاز را برای نجات دریاچه اختصاص دهند.

وی از میزان کمک مالی سازمان‌های بین‌المللی برای احیای این دریاچه اظهار بی‌خبری کرد و ادامه داد: تاکنون هیچ گونه قدم موثری برای احیای این دریاچه و زنده نگه داشتن آن برداشته نشده است، حال آنکه 12 نماینده مردم این استان در مجلس و سایر استان‌ها به طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ارزان‌ترین، موثرترین و زودبازده‌ترین طرح را انتقال آب از رودخانه ارس به این دریاچه، عنوان کرد و افزود: وزارت نیرو در این ارتباط مطالعات گسترده‌ای انجام داده، ولی تاکنون حرکتی نشده است حال آنکه برای احداث کانال انتقال آب مدعی هستند.     

وی از عدم دقت مسئولان هنگام خرید تجهیزات بارورسازی ابرها شکوه کرد و بیان داشت: به کارگیری این تجهیزات و بارورسازی ابرها موجب افزایش 20 درصدی نزولات جوی می‌شود، ولی هنگام خریداری این تجهیزات دستگاه بارورکننده ابرها را دریافت کرده‌اند،اما تفنگ شلیک‌کننده را تحویل نگرفته‌اند.                              

وی با خطاب قرار دادن خبرنگاران قلم‌فرسایی در زمینه مسکن مهر را از آن‌ها خواستار شد و خاطرنشان کرد:  اهمیت مسکن و تاثیر آن بر رشد، بالندگی و آرامش اعضای خانواده بر کسی پوشیده نیست، ولی واحدهای مسکونی که با عنوان مسکن مهر در ارومیه ساخته می‌شود، تنگ و کم‌ارتفاع است.

قاضی‌پور مساکن مهر این شهرستان را فاقد شبکه فاضلاب، مسجد و مدرسه دانست و افزود: خبرنگاران اصلاح و رفع نواقص این طرح را باید از دولت یازدهم پیگیری کرده و اختصاص مسکن مهر کارگری و پرداخت یارانه به این امر را مطالبه کنند.

وی از چگونگی تخصیص زمین برای احداث مسکن برای طبقه‌های مختلف اجتماعی انتقاد کرد و اظهار داشت: واحدهای مسکونی اداره‌های سرمایه‌دار را در محل‌هایی مانند رودکی، آزادگان و به طور کلی در بهترین نقاط شهر می‌سازند، واحدهای اداره‌هایی که وضعیت نسبتا مطلوبی دارند در طرزلو ساخته می‌شود، ولی مسکن خانواده‌های بی‌بضاعت را در نقاط نامساعد مانند گلمان احداث می‌کنند.

این نماینده مجلس با اظهار به اینکه خانواده‌های کم‌درآمد در صورت سکونت در گلمان ارومیه برای رفت و آمد فرزندان خود به مدرسه دچار مشکل می‌شوند، ادامه داد: در این منطقه مدرسه در دسترس مردم قرار ندارد، پس به دلیل هزینه سنگین رفت و آمد به شهر برای ترک تحصیل مجبور می‌شوند.

*انتظارات متقابل خبرنگاران و قاضی‌پور

این نماینده مجلس بازدید از حوزه‌های علمیه سلماس و تلاش برای توسعه مراکز علوم دینی، پیگیری احداث کنارگذر در ارومیه، احداث سدهای نیمه‌تمام استان، احداث راه‌آهن ارومیه مراغه، ساخت بیمارستان 540 تختی طالقانی، جاده ارومیه به سرو، گازرسانی به مناطق محروم از جمله سیلوانا و سرو، راه‌اندازی معدن تیتان قره‌آغاج را از جمله انتظارات خود از اصحاب رسانه عنوان کرد.

وی با طرح چند سئوال از خبرنگاران به صحبت‌های خود ادامه داد به ترتیب که آیا می‌دانید نخستین دانشکده طب کشور در ارومیه تاسیس شده است، ولی اکنون بعضی استان‌ها هفت دانشگاه علوم پزشکی دارند اما آذربایجان غربی یک دانشگاه دارد، استان ما چرا دانشکده کشاورزی ندارد، چرا تعداد دانشجویان ما نسبت به میانگین کشوری پایین است، چرا ده‌ها نفر از جوانان این خاک در ترکیه و باکو تحصیل می‌کنند و چرا توان و زمان خود را در این جاده‌ها اتلاف می کنند.

قاضی‌پور با این جمله که «ارومیهَ بیزیمیدی، پس بو توپراق اوچون چٰالیشین» نظر حاضران را به خود جلب کرد و گفت: در ارتباط با شورای شهر و انتخاب شهردار به دلیل پیشگیری از تنش اظهار نظر نمی‌کنم، اما کسانی که برای خود کت و شلوار استانداری را دوخته‌اند، باید از این خواب سنگین بیدار شوند، زیرا برای این خطه استانداری متعهد و بومی انتخاب می‌شود، نه استاندار بومی و مهمان که خانواده‌اش پایتخت نشینی را بر همنشینی با مردم خود ارجح بدانند.

وی حضور توام با هوشیاری خبرنگاران در صحنه‌های گوناگون را خواستار شد و در خطاب به اصحاب رسانه بیان داشت: هر موقع در هر زمینه‌ای در ارتباط با هر نقطه از ایران اسلامی موضوعی نظرتان را جلب کرد، آن را با نماینده خود در مجلس در میان بگذارید حتی با یک پیام کوتاه!

قاضی‌پور خبرنگاران را دیده‌بان‌های نظام نامید و اظهار داشت: چه بسا مشکلی که از طرف یک خبرنگار به نماینده منعکس می‌شود، با یک جلسه، یک تذکر و یک تماس کوتاه بتوان آن دغدغه را رفع کرده و از وسیع شدن دامنه معضل و جنبه امنیتی پیدا کردن آن پیشگیری کرد.

وی در این نشست از خبرنگار گرفتار در بند این استان نیز سخن به میان آورد و گفت که برای آزادی وی پیگیری‌های لازم را می‌کند، پیرو این مطلب ضرورت طرح مسئله و انتشار اخبار درست و مطابق با واقعیت و همراه با مستندات را مورد تاکید قرار داد و اینکه خبرنگاران باید از درگیری مستقیم با اصحاب قدرت خودداری کرده، و این امور را به وکلای خود در مجلس بسپارند.

در پایان نمایندگان خبرگزاری‌ها، مطبوعات و نشریات بومی پیگیری وام خبرنگاران را از نماینده خود در مجلس شورای اسلامی خواستار شدند، که قاضی‌پور در صورت تعیین شدن یک نفر برای پیگیری این امر، تلاش برای تحقق آن را به خبرنگاران قول داد.

گزارش از سونیا بدیع

انتهای پیام/61002/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول