اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رییس اداره بهزیستی قاینات:

معلولیت اجتماع شاخصه اصلی ناتوانی معلولان از امکانات شهری است

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قاینات گفت: عدم توانایی معلولان در دسترسی به تسهیلات و فضاهای شهری در واقع به دلیل معلولیت آنها نیست بلکه به لحاظ معلولیت اجتماع و ناتوانی آن در سازگاری با امکانات شهری با نیازهای معلولان است.

معلولیت اجتماع شاخصه اصلی ناتوانی معلولان از امکانات شهری است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد خزاعی صبح امروز در جمع مسئولان قاینات اظهار داشت: شهرستان قاینات دارای هشت پایگاه توانبخشی مبتنی بر جامعه هدف است.

وی با بیان اینکه 25 معلول در پایگاه CBR اسفشاد شناسایی شده است، افزود: از این تعداد سه نفر صرع، 9 نفر جسمی و حرکتی، هشت نفر ترکیبی هستند.

رئیس اداره بهزیستی قاینات با اشاره به پایگاه CBR محمد‌آباد علم افزود: در این پایگاه 80 معلول شناسایی شده‌اند که از این تعداد 22 نفر معلول جسمی حرکتی و 22 نفر ترکیبی، 12 نفر معلول شنوایی، چهار نفر بینایی، چهار نفر روانی، هفت نفر صرع و 9 نفر معلول ذهنی هستند.

خزاعی گفت: در پایگاه‌های CBR اسفدن 49 معلول، پایگاه گرماب 100 نفر، پایگاه کره 111 نفر و پایگاه سیمیدر 79 نفر شناسایی شده است.

وی مراکز توانبخشی تحت نظارت حوزه توانبخشی را چهار مرکز برشمرد و گفت: تاکنون در مرکز شبانه‌روزی توانبخشی کم‌توانان ذهنی نشاط  37 معلول کم‌توان ذهنی متوسط و شدید خدمات‌رسانی می‌کنند و این مرکز از مراکز درجه دو خراسان جنوبی است و به صورت هیئت امنائی اداره می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قاینات تصریح کرد: در مرکز توانبخشی سالمندان گوهر با دو بخش مراقبت در منزل و شبانه‌روزی که در بخش مراقبت در منزل 30 نفر و در بخش شبانه‌روزی 16 سالمند از خدمات مرکز استفاده می‌کنند.

خزاعی با بیان اینکه مرکز روزانه آموزشی حرفه‌آموزی کوشا با پذیرش 10 معلول ذهنی و جسمی فعالیت خود را آغاز کرده است، اذعان داشت: این مرکز از مراکز درجه دو خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: پذیرش تمامی توانخواهان در مراکز آموزشی قاینات به صورت رایگان انجام می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قاینات با اشاره به مناسب‌سازی محیط برای استفاده معلولان، یادآور شد: باید خدماتی که سبب ایجاد تسهیلات و برابرسازی فرصت‌ها برای سالمندان و معلولان می‌شود، بیشتر شود.

خزاعی هدف از مناسب‌سازی فضاهای عمومی را بهره‌وری از امکانات و تعدیل فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی برای عموم جامعه مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولان و گسترش عدالت اجتماعی در قالب کالبد شهر دانست.

وی یکی از عمده‌ترین وظایف مدیریت شهری را آماده نمودن بستر شهر برای استفاده مناسب و بجای شهروندان برشمرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قاینات ادامه داد: این بستر پیش‌فرض‌هایی لازم دارد که عمده‌ترین آنها مشارکت عموم شهروندان در یک همکاری مشترک با مسئولان شهر است که امروزه به آن حکمرانی مطلوب شهری می‌گویند.

خزاعی تصریح کرد: تأمین شرایط انسانی از مهمترین عوامل جذب افراد کم‌توان و ناتوان به ویژه معلولان در جامعه به شمار می‌رود و ایجاد اتحاد و همبستگی با آنها را امکان‌پذیر می‌سازد.

وی اذعان داشت: عدم توانایی معلولان در دسترسی به تسهیلات و فضاهای شهری در واقع به خاطر معلولیت آنها نیست بلکه به لحاظ معلولیت اجتماع و ناتوانی آن در سازگاری با امکانات شهری با نیازهای معلولان است.

انتهای پیام/69013/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول