اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی:

43.5 درصد جمعیت سالمند خراسان جنوبی زیر خط فقر هستند

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد 12.9 درصد سالمندان کشور تنها از نهادهای حمایتی مستمری می‌گیرند، گفت: 43.5 درصد جمعیت سالمند خراسان جنوبی زیر خط فقر هستند.

43.5 درصد جمعیت سالمند خراسان جنوبی زیر خط فقر هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد‌حسن اکبری‌مطلق صبح امروز در شورای ساماندهی سالمندان، با بیان اینکه کمک فرزندان خانوارهای سالمند به سالمندان در کشور 26.2 درصد است، اظهار داشت: این مهم در خراسان جنوبی 10 درصد است.

وی افزود: مشکلات روانی، تنهایی، جسمی و حرکتی، کاهش نیروی سالمندان و مشکلات شنوایی و بینایی سبب نگرش منفی این قشر از سالخوردگی خودشان می‌شود.

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به سالمندانی که تنها از نهادهای حمایتی در کشور مستمری می‌گیرند، گفت: تعداد 12.9 درصد سالمندان تنها از نهادهای حمایتی مستمری می‌گیرند.

اکبری‌مطلق ادامه داد: تعداد 43.5 درصد از جمعیت سالمند خراسان جنوبی زیر خط مطلق فقر هستند.

وی تصریح کرد: تعداد اعضای ثابت شورای ساماندهی سالمندان در استان 17 نفر است.

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه 75 درصد مصوبات شورای سالمندان محقق شده است، یادآور شد: از ابتدای این شورا یعنی سال 88 تعداد هفت جلسه برگزار شده و تعداد مصوبات این شورا نیز 81 مصوبه بوده است.

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات شاخصی که در شورای سالمندان انجام شده است، اضافه کرد: در این شورا تشکیل کمیته‌های فرعی شورا، امور بهداشتی و درمانی انجام شده است.

اکبری‌مطلق یادآور شد: تشکیل کانون بازنشستگی در تمام دستگاه‌های خراسان جنوبی پیگیری شده است.

وی اضافه کرد: کمیته ویژه پیگیری نیازهای خاص سالمندان زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی خراسان جنوبی تشکیل شده است.

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه شورای ساماندهی سالمندان در سال گذشته 26 مصوبه داشته است، اضافه کرد: تدوین سند جامع سالمندان و اجرای آن، کارت منزلت و بنیاد فرزانگان از اقدامات انجام شده شورای سالمندان در سال گذشته بوده است.

اکبری‌مطلق تصریح کرد: شهرستان بشرویه به عنوان شهر پایلوت در زمینه ایجاد محله یا شهر دوستدار سالمند شناخته شده است.

وی پراکندگی جمعیتی و گسترگی جغرافیایی بالای خراسان جنوبی، رویکرد فرهنگی، اعتقادی و نگرش مبتنی بر ناتوان انگاری سالمندان و عدم اختصاص اعتبار متناسب در موضوع توانمندسازی سالمندان را از مشکلات عمده و پیش‌روی ساماندهی سالمندان برشمرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی مشکلات تغذیه، مراقبت‌های بهداشت فردی و مشکلات دهان و دندان سالمندان را از ضروریات آموزش سالمندان دانست.

سید جواد رضوی ادامه داد: عدم آگاهی سالمندان برای مراقبت‌ از خودشان سبب ایجاد افسردگی در سالمندان می‌شود که باید آموزش‌هایی به سالمندان داده شود.

وی اضافه کرد: ازدواج فرزندان سالمندان، عدم وجود بسته‌های تشویقی برای سالمندان نیازمند مراقبت و عدم تراز مالی برای تجهیز بسته‌های کمک از مشکلات اساسی این قشر است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی با بیان اینکه کمیته امداد خراسان جنوبی برای حمایت سالمندان روستایی رنج می‌برد، یادآور شد: این سالمندان مشکل تامین دارو و درمان دارند.

رضوی مشاوره تغذیه و برخورداری از بسته‌های سبد غذایی سالمندان و برگزاری دوره‌های آموزشی سالمندانی که در منزل نگهداری می‌شوند را مهم دانست.

وی تصریح کرد: سالمندانی که در خانه نگهداری می‌شوند باید پرستار داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی احداث مراکز روزانه یا ویژه سالمندان برای ایجاد روحیه سالم و صدور کارت منزلت برای سالمندان را در این جلسه پیشنهاد داد و اذعان داشت: دبیرخانه شورای سالمند فعال نیست و باید فعال شود.  

انتهای پیام/69013/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول