اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علیه بیماری آنتروتوکسمی صورت گرفت

واکسیناسیون 21 هزار رأس‌ دام در نرماشیر‌

‌مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت‌:‌ آنتروتوکسمی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام تلقی می‌شود که از ابتدای سال جاری تاکنون‌ 21 هزار و 542 مورد دام سبک در این ارتباط واکسینه شدند.

واکسیناسیون 21 هزار رأس‌ دام در نرماشیر‌

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نرماشیر اظهار داشت‌:‌ آنتروتوکسمی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام تلقی می‌شود و عامل آن باکتری کلستریدیوم پرفرنژنس است.

وی افزود‌: از آن جا که این عامل در شرایط بی‌هوازی رشد و تکثیر می‌کند، ‌با تغییر در جیره غذایی دام به ویژه در اوایل فصل رشد و مصرف خوراکی زیاد‌، علوفه در دستگاه گوارش انباشته شده و با ایجاد ‌شرایط بی‌هوازی رشد و تکثیر این باکتری در روده دام حاصل می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر گفت‌: این باکتری با تولید توکسین و جذب آن از طریق دیواره روده به کبد، مغز، ریه‌، کلیه و ... دام وارد شده و سبب بروز‌ ‌پرخونی و مرگ بافتی این ارگان‌ها می‌شود‌.

جعفری تصریح کرد‌: برای کنترل این بیماری باید بالانس جیره غذایی دام را انجام و با ‌واکسیناسیون به موقع که به صورت بازه شش ماهه و با بوستر 14 روزه تکرار می‌شود، توجه کرد.

وی عنوان کرد‌: از دامداران و عشایر نرماشیر تقاضا می‌شود با مراجعه به مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه این بیماری مهم اقدام کنند.

‌جعفری ابراز داشت‌: با توجه به نقش برجسته آموزش و ترویج در افزایش آگاهی دامداران از ابتدای سال جاری تاکنون چهار مورد کلاس آموزشی در دو بخش مرکزی و روداب برگزار شده و میزان واکسیناسیون انجام شده علیه این بیماری از ابتدای سال جاری تاکنون 21 هزار و 542 مورد بوده است.

انتهای پیام/80026/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول