اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی 3 ماهه سال‌جاری صورت گرفت

واکسیناسیون 154 هزار دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از واکسیناسیون 154 هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز طی سه ماهه نخست سال‌جاری خبر داد.

واکسیناسیون 154 هزار دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سید سعید حسینی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت 13 تیرماه، روز ملی مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان گفت: این تعداد دام توسط بخش دولتی و خصوصی و به منظور مقابله و پیشگیری از بیماری بروسلوز مایه‌کوبی شده‌اند.

وی تصریح کرد: امروزه تب مالت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام بوده و به عنوان یکی از مشکلات اقتصادی‌ بهداشتی جامعه نیز مطرح است که ابتلای دام‌ها به این بیماری صدمات اقتصادی جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با تأکید بر این‌که میزان کنترل بیماری‌های مشترک در جمعیت دامی ارتباط مستقیمی با میزان مبتلایان انسانی دارد، خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر با اجرای طرح واکسیناسیون دامی میزان ابتلای جمعیت انسانی به بیماری‌های مشترک بسیار کاهش یافته است.

حسینی با بیان این‌که تنها راه کنترل بروسلوز انسانی، کنترل و ریشه‌کنی این بیماری در حیوانات است، گفت: لازمه پیشگیری بروسلوز در افرادی که در رابطه با شغل خود در معرض خطر شدید ابتلا به این بیماری هستند آموزش، بهسازی و ریشه‌کنی حیوانات آلوده و آگاهی از راه‌های انتقال بیماری است که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.

وی شناسایی حیوانات آلوده از طریق تست‌های مکرر، آزمایش خون و کنترل شیر آن‌ها و ذبح حیوانات آلوده را از دیگر راهکارهای مقابله با این بیماری عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه واکسن‌های تهیه شده برای انسان یا مؤثر نیستند و یا سالم نیستند و به این دلیل در حال حاضر پیشگیری از طریق واکسیناسیون انسان، ممکن نیست و اینگونه افراد باید از دستکش و عینک ایمنی چشم، استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان در بخش دیگری از سخنان خود از 830 هزار نوبت‌سر واکسیناسیون علیه انواع بیماری‌های واگیردار در این مدت خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم دامپزشکی مبارزه با بیماری‌ها به‌‌ویژه بیماری‌‌های مشترک بین انسان و دام است که در این راستا طی سه ماهه گذشته 830 هزار نوبت‌سر واکسیناسیون علیه انواع بیماری‌های واگیردار دامی از جمله هاری، تب مالت، شاربن و ... در جمعیت دامی استان صورت گرفته است.

حسینی، خونگیری 940 رأس دام به منظور تشخیص تب مالت و تست سل بیش از دو هزار رأس دام سنگین، تست مشمشه 96 رأس اسب را از دیگر اقدامات دامپزشکی در راستای مقابله با بیماری‌های مشترک عنوان کرد.

وی عنوان کرد: دامپزشکی استان مرکزی در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در سه ماهه اول سال‌جاری همچنین یک‌هزار و 565 قلاده سگ خانگی و گله را واکسیناسیون و قلاده‌گذاری کرده است.

انتهای پیام/87002/م20/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول