اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی قم خبر داد

واکسیناسیون 10 هزار راس دام سبک در قم

مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به اینکه 10 هزار بز و گوسفند بالغ در سه ماهه نخست سال‌جاری واکسینه شده‌اند، تصریح کرد: واکسیناسیون پنج هزار بره در مدت مشابه صورت گرفته است.

واکسیناسیون 10 هزار راس دام سبک در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مهدی رفیعی محمدی ظهر امروز در نشست خبری با اهالی رسانه به بیماری‌های مشترک انسان و دام پرداخت و اظهار کرد: 6 جولای مصادف با 16 تیر ماه روزی است که واکسن‌هاری توسط پاستور ساخته شد و به همین دلیل روز جهانی مبارزه با انتقال بیماری‌های انسان و حیوان نامگذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه قرار دادن عنوان و جداسازی بیماری‌های مشترک با هدف تقویت مسئولیت حرفه‌ای مشترک پزشکان و دامپزشکان است تصریح کرد: با انجام همکاری‌های مشترک میان این دو قشر در زمینه تحقیقات و نیز کنترل بیماری‌ها سلامت جامعه مدیریت خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به اینکه در زمینه تحقیقات مشترک پیشگیری و درمان شعار اصلی است خاطرنشان کرد: در زمینه پیشگیری از بیماری‌های مشترک اقداماتی نظیر واکسیناسیون و مایه کوبی صورت می‌گیرد.

رفیعی محمدی تصریح کرد: مسئله پیشگیری در زمینه دامپزشکی بسیار حائز اهمیت است چرا که با سلامت هزاران انسان ارتباط مستقیمی دارد.

وی در خصوص بیماری‌های مشترک انسان و دام ‌اظهار کرد: از میان 1709 عامل بیماری زای انسانی که در جامعه پزشکی شناخته شده‌اند 832 مورد نزدیک به 49 درصد بین انسان و دام مشترک هستند.

مدیرکل دامپزشکی قم اضافه کرد: از میان 156 بیماری نوپدیدی که در جامعه پزشکی در سالیان اخیر شناسایی شده 114 مورد یعنی حدود 73 درصد بین انسان و دام مشترک است.

رفیعی محمدی با تاکید بر اینکه امروزه وقتی حملات و تهدیدهای بیولوژیکی مطرح می‌شود یکی از عواملی که در این حملات مورد توجه است بحث بیماری‌های مشترک انسان و دام است، تصریح کرد: در این حملات توسعه و نفوذ گسترش عوامل مشترک مثل بیماری مثل سیاه زخم و مشمشه قابل انتشار است.

وی با اشاره به نقش دامپزشکی در زمینه پیشگیری بیماری‌های مشترک انسان و دام گفت: دامپزشکی نقش اساسی را در پیشگیری ایفا می‌کند و با اقدامات مختلف خود موجب کاهش هزینه‌های درمان، کاهش مبتلایان انسانی و ارتقای سلامت جامعه می‌شود. 

وی با تشریح بیماری‌های مشترک انسان و دام اظهار کرد: بیماری‌های مشترک انسان و دام سه دسته هستند؛ برخی بیماری‌ها نظیر آنفولانزای فوق حاد برای هر دو جامعه انسانی و واحدهای مرغداری و دامداری خطرناک هستند.

مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به اینکه علائم بیماری‌هایی نظیر تب کنگو برای جامعه انسانی خطرناک هستند اما در دام‌ها آسیبی ندارند، خاطرنشان کرد: برخی بیماری‌ها نیز نظیر نیوکاسل و تب برفکی در پرندگان و دام‌ها خسارت شدیدی دارند اما برای جامعه انسانی خطری ندارند.

رفیعی محمدی با اشاره به خسارت و خطر بیماری تب مالت در فرآورده‌های لبنی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اداره کل دامپزشکی برای پیشگیری از این بیماری اقداماتی نظیر واکسیناسیون دام‌ها است.

وی با اشاره به اینکه 10 هزار بز و گوسفند در سه ماهه نخست سال جاری واکسینه شده‌اند تصریح کرد: واکسیناسیون 5 هزار بره نیز در مدت یاد شده صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی قم با تاکید بر اینکه 4500 رأس گاو و گوساله در فصل بهار زیرپوشش مایه کوبی قرار گرفتند اضافه کرد: واکسیناسیون 10 هزار رأس جمعیت گوسفند بالغ و 50 هزار رأس بره و بزغاله تا پایان سال پیش‌بینی شده است.

رفیعی محمدی با اشاره به اینکه در زمینه گاو مایه کوبی 27 هزار رأس گاو و گوساله تا پایان سال‌جاری پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: مایه کوبی بروسلوز گوسفند و بز به دلیل محدود زمانی خاص تا پایان تیر ماه است.

وی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی در مایه‌کوبی و واکسیناسیون نداریم‌ تصریح کرد: از دامداران درخواست جدی داریم که با اداره کل دامپزشکی همکاری کنند تا درصد پوشش بالاتری از مایه کوبی داشته باشیم.

انتهای پیام/78008/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول