اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری صورت گرفت

واکسیناسیون بیش از یک‌میلیون دام در خراسان جنوبی

معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک‌میلیون و 438 هزار و 795 نوبت سر دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام واکسینه شدند.

واکسیناسیون بیش از یک‌میلیون دام در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمود قربان‌زاده ظهر امروز در نشست خبری مشترک اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی و دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: حدود یک‌هزار و 709 عامل بیماری‌زای موجود در انسان وجود دارد.

وی با اشاره به عوامل بیماری‌زا در انسان ادامه داد: میزان 49 درصد از عوامل بیماری‌زا مشترک بین انسان و دام هستند.

شناسایی 146 بیماری نوپدید و بازپدید

معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی از مجموع عوامل بیماری‌زا 146 مورد را نوپدید و باز پدید دانست و تصریح کرد: از این تعداد 114 مورد بیماری مشترک بین انسان و دام است.

قربان‌زاده با بیان اینکه از عوامل میکروب‌های بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در جنگ‌ها استفاده می‌شود، ابراز داشت: این میکروب‌ها برای ساخت سلاح‌های بیولوژیک کاربرد دارد.

این مسئول توجه به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را مهم دانست و افزود: کنترل و ریشه‌کنی این بیماری‌ها بسیار مشکل است.

افزایش تنوع گونه‌های حیوانی

معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی اضافه کرد: عدم کنترل این بیماری‌ها به سبب وجود تنوع گونه‌های حیوانی است.

قربان‌زاده با بیان اینکه دامپزشکی در چهار محور به طور مستقیم و غیرمستقیم در بهداشت عمومی جامعه مؤثر است، متذکر شد: یکی از آن عوامل کنترل بیماری‌های مشخص دام است که می‌تواند به طور غیرمستقیم سبب بیماری انسان شود.

وی با بیان اینکه کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌تواند به طور مستقیم سبب انتقال بیماری به انسان شود، یادآور شد: تولید، استحصال و فرآوری انواع فرآورده‌های دامی نیز باید کنترل شود.

واکسیناسیون 819 هزار دام علیه بیماری واگیر دام

معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی عدم توجه به حمل و نقل دام و فرآورده‌های دامی به صورت بهداشتی را سبب انتقال بیماری به صورت مستقیم و غیرمستقیم به انسان عنوان کرد و گفت: باید بر حمل و نقل دام و فرآورده‌های دامی نظارت کامل صورت گیرد.

قربان‌زاده با اشاره به بیماری‌های واگیر دام ادامه داد: در سال گذشته 3 میلیون و 308 هزار و 495 نوبت سر دام علیه بیماری‌های واگیردار واکسینه شدند.

این مسئول با بیان اینکه در سال جاری 819 هزار و 495 نوبت سر دام علیه بیماری واگیر دام واکسینه شدند، اذعان داشت: این بیماری می‌تواند علاوه بر دام سلامت انسان را نیز به خطر بیندازد.

واکسیناسیون 3 میلیون نوبت سر دام در سال گذشته

معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به بیماری‌های مشترک میان انسان و دام تصریح کرد: در سال جاری یک‌میلیون و 438 هزار و 795 نوبت سر دام علیه بیماری‌های واگیردار واکسینه شدند.

قربان‌زاده اذعان داشت: در سال گذشته 3 میلیون و 352 هزار و 876 نوبت سر دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام واکسینه شدند.

انتهای پیام/69010/ن30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول