اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل:

یک میلیون و 500 هزار رأس دام تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در قالب طرح واکسیناسیون دام‌ها بر علیه بیماری بروسلوز بیش از یک میلیون و 500 هزار رأس دام واکسینه می‌شوند.

یک میلیون و 500 هزار رأس دام تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صادق صالحی عصر امروز در جلسه هماهنگی برگزاری برنامه‌های واکسیناسیون دام‌ها در اردبیل اظهار داشت: بروسلوز یکی از بیماری‌های خطرناک مشترک دام و انسان است که آسیب‌های متعددی را در حوزه سلامت عمومی به همراه داشته که پیش‌بینی می‌کنیم با واکسینه کردن دام‌ها از بروز این بیماری جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: در این طرح ایمن‌سازی جمعیت دامی استان در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه بروسلوز مد نظر می‌باشد که انتظار می‌رود با پوشش کامل جمعیت دامی اهداف مورد نظر تحقق یافته و تأمین پیدا کند.

صالحی از رایگان بودن اجرای این طرح با کمک بخش خصوصی خبر داد و خاطر نشان کرد: این طرح از اول مردادماه در جمعیت دامی استان اجرا می‌شود و هدف اصلی نیز مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است.

این مسئول اضافه کرد: این طرح هدفمند و با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی به صورت رایگان اجرا می‌شود و همه صاحبان دامداری‌ها و دامپروری‌ها موظف به همکاری با مأموران و کارگزاران اجرای این طرح هستند.

وی سیاست سازمان دامپزشکی را در سال‌جاری افزایش برنامه‌های کنترلی و پیشگیری‌های اولیه از بروز بیماری‌ها توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به خطرناک بودن بیماری‌های مشترک دام و انسان به نظر می‌رسد بحث واکسیناسیون و همچنین رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه مد نظر باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل دامپزشکی استان از اجرای برنامه تست، کشتار، آموزش و ترویج به عنوان مهم‌ترین و استراتژی‌ترین برنامه‌های راهبردی در مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان یاد کرد و گفت: ‌اگر بتوانیم دامداران و فعالان این حوزه را نسبت به اهمیت واکسیناسیون و مبارزه با بیماری‌های مختلف آشنا کنیم قطعاً بسیاری از آثار نامطلوب در این باب از بین می‌رود.

صالحی در ادامه افزود: هر چقدر عملیات طرح‌های مبارزه‌ای دامنه‌دارتر و با پوشش مناسب انجام شود به همان میزان جلوی شیوع بیماری‌ها و افزایش آسیب‌ها در این زمینه گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: پیشگیری به مراتب هزینه‌ای کمتر و زیان‌های اقتصادی و روانی پایین‌تری نسبت به بروز و ظهور بیماری دارد به طوریکه زیان‌های اقتصادی، روانی، تحمیل مخارج سنگین درمان و از کار انداختن نیرو و توان از جمعیت انسانی به مراتب هزینه‌ای گزاف‌تر نسبت به امر پیشگیرانه است.

صالحی از بیماری بروسلوز به عنوان بیماری خطرناک و پرمخاطره از جنبه‌های اقتصادی یاد کرد و اظهار داشت:‌ کاهش شیر، گوشت، تولیدات متنوع دامی و کاهش جمعیت دامی به دنبال سقط جنین از مهم‌ترین زیان‌های اقتصادی بیماری بروسلوز یا همان تب مالت است که برای دامداران و دامپروران خسارت‌های هنگفتی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با همکاری بخش خصوصی و همچنین رسانه‌ها اطلاع‌رسانی و آموزش‌های همگانی ارائه شده است، خاطر نشان کرد: ما هر چند با برخی چالش‌ها نظیر مرزی بودن منطقه، نبود یک برنامه هدفمند کنترل بیماری، سنتی بودن پرورش دام و برخی بی‌اطلاعی‌های صاحبان دام روبه‌رو هستیم اما باید هر چقدر می‌توانیم با شیوه‌های نوین بکوشیم تا جلوی آسیب‌ها و خطرات احتمالی گرفته شود.

انتهای پیام/62001/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول