اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص کودکان:

واکسیناسیون دستگاه حساس ایمنی را سامان می‌دهد

متخصص کودکان گفت: واکسیناسیون می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را طوری سامان دهد که نسبت به حمله اجزام خارجی واکنش سریع نشان دهد.

واکسیناسیون دستگاه حساس ایمنی را سامان می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، واکسیناسیون یا ایمن‌سازی به انجام کارهایی گفته می‌شود که با هدف جلوگیری از ایجاد عفونت و یا کاهش حالت طبیعی بیماری در شخصی با تجویز آنتی بادی یا آنتی ژن به عمل آید.

واکسیناسیون با تزریق عضلانی یا وریدی (رگی) آنتی بادی ایمنی غیرفعال یا انتقالی ایجاد می‌شود و دوام این نوع ایمنی کوتاه مدت است و بسته به نیمه عمر آنتی بادی در بدن فرد دریافت کننده دارد و این مدت در حدود سه تا چهار هفته است و در صورت تجویز آنتی ژن که شامل میکرو ارگانیسم ضعیف شده، کشته شده و یا اجزاء آن می‌شود و دستگاه ایمنی فرد دریافت کننده تحریک و به طور فعال آنتی بادی تولید می‌کند، ایمنی به دست آمده در این حالت را ایمنی فعال گویند.

دوام این نوع ایمنی، طولانی‌تر از نوع غیرفعال است و واکسیناسیون اقدام مهمی است که به وسیله آن با هزینه کم می‌توان از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد.

واکسیناسیون یا ایمن سازی به انجام کارهایی گفته می‌شود که با هدف جلوگیری از ایجاد عفونت و یا کاهش حالت طبیعی بیماری در شخصی با تجویز آنتی بادی یا آنتی ژن به عمل آید.

محمدرضا انصاری در مورد واکسیناسیون اظهار کرد: واکسیناسیون با تزریق عضلانی یا وریدی (رگی) آنتی بادی ایمنی غیرفعال یا انتقالی ایجاد می‌شود و دوام این نوع ایمنی کوتاه مدت است.

این متخصص کودکان افزود: البته بسته به نیمه عمر آنتی بادی که در بدن فرد دریافت کننده وجود دارد و این مدت در حدود سه تا چهار هفته است، در صورت تجویز آنتی ژن که شامل میکرو ارگانیسم ضعیف شده، کشته شده و یا اجزای آن دستگاه ایمنی فرد دریافت کننده تحریک می‌شود و به طور فعال آنتی بادی تولید می‌کند و ایمنی به دست آمده در این حالت را ایمنی فعال گویند و دوام این نوع ایمنی، طولانی‌تر از نوع غیرفعال است.

وی تاکید کرد: واکسیناسیون اقدام مهمی است که به وسیله آن با هزینه کم می‌توان از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد.

*واکسن از ویروس ضعیف شده است

در این راستا متخصص کودکان در پاسخ به این سوال که طرز ساختن واکسن چگونه است، اظهار کرد: برای ساختن واکسن، نخست حیوانی را دچار بیماری مورد نظر می‌کنند سپس ویروس آن بیماری را از بدن حیوان مزبور جدا می‌سازند و این ویروس را به حیوان دیگری تزریق می‌کنند و پس از بیمار شدن آن حیوان ویروس را از بدنش جدا می‌سازند و آن قدر این عمل را تکرار می‌کنند تا به قدری ویروس ضعیف شود که اگر آن را به بدن انسانی تزریق کنند نه تنها او را بیمار نمی‌کند بلکه برایش مصونیت نیز پدید می‌آورد.

مینو شرافت در مورد عملکرد واکسن در بدن ادامه داد: واکسن علاوه بر تولید فعال پادتن‌های در گردش در موارد خاص و در هنگام بروز آلودگی‌های بعدی سریعا موجب واکنش لنفوسیت‌ها می‌شوند و دستگاه حساس ایمنی را طوری سامان می‌دهند که می‌تواند نسبت به حمله اجزام خارجی واکنش سریع نشان دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا واکسن می‌تواند عوارض جدی داشته باشد و یا منجر به مرگ شود، تصریح کرد: واکسن‌ها بسیار بی‌خطر هستند و قبل از آنکه مورد استفاده قرار بگیرند باید استانداردهای ایمنی سازمان غذا و دارو را به طور کامل کسب کنند که این موضوع به چند سال زمان نیاز دارد و سپس سه مرحله کار آزمایی بالینی نیز لازم است تا واکسن پروانه ساخت بگیرد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

این متخصص کودکان در ادامه در اینباره که در کدام موارد نباید واکسیناسیون انجام شود، ادامه داد: در صورتی که دوز قبلی واکسن، موجب بروز عوارض جدی و خطرناک شده باشد، در صورت وجود حساسیت شدید به جزیی از واکسن، در کودکان مبتلا به ایدز، سرطان خون یا سایر سرطان‌هایی که دستگاه ایمنی را ضعیف می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر که آیا در صورت ابتلای کودک به بیماری‌های خفیف مانند سرما خوردگی، اسهال خفیف، عفونت گوش و غیره باید واکسیناسیون را به تعویق انداخت، ادامه داد: خیر در این شرایط واکسن همچنان موثر است و بیماری کودک را نیز تشدید نخواهد کرد.

انتهای پیام/2301/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول