اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر ایری در ایران:

افزایش تولید برنج در کاهش فقر تاثیرگذار است

رئیس دفتر ایری در ایران گفت: افزایش 25 درصدی تولید برنج در برقرار کردن امنیت غذایی و کاهش فقر تا سال 2035 در منطقه آسیای میانه و غربی تاثیرگذار است.

افزایش تولید برنج در کاهش فقر تاثیرگذار است

عباس شهدی کومله امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: تولید جهانی برنج در پنج دهه اخیر به دلیل انجام تحقیقات در بخش‌های دولتی در کشورهای تولیدکننده به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

وی افزایش 25 درصدی تولید برنج به منظور رویارویی با افزایش تقاضا، برقرار کردن امنیت غذایی و کاهش فقر تا سال 2035 در منطقه آسیای میانه و غربی را تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: گریسپ به عنوان نخستین مگا پروژه جدید تحقیقاتی در ژانویه سال 2011 مطرح شده است.

شهدی کومله با اشاره به اینکه برنامه گریسپ با مدیریت ایری رهبری می‌شود، تصریح کرد: موسسه تحقیقات برنج تلاش می‌کند سیاست‌های تحقیقاتی کشورها به منظور افزایش سودمندی زارع و مصرف‌کننده با ظرفیت‌های برنامه تحقیقاتی در سراسر دنیا اجرا شود.

رئیس و هماهنگ‌کننده مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج آسیای میانه و غربی مگا پروژه جهانی گریسپ را بستری تازه برای تحقیقات موثرتر دانست و بیان کرد: گریسپ برای دانشمندان این فرصت را ایجاد کرده تا به پیشرفت‌های علمی متعددی دست یابند که به سادگی با سیستم‌های رایج تحقیق و توسعه امکان‌پذیر نیست.

وی اذعان کرد: شرکای راهبردی که مایل به ایفای نقش رهبری در تحقیقات مناطق عمده زیر کشت برنج هستند موفقیت مگا پروژه جهانی گریسپ را تضمین می‌کنند.

شهدی کومله با بیان اینکه شرکت سازمان‌های تحقیقاتی در گریسپ توانایی نسبی تمام اعضا را افزایش داده است، خاطرنشان کرد: کشورهای زیر پوشش قادر می‌شوند در خارج از مرزهای کشورهای خود به فعالیت‌های علمی بپردازند.

رئیس دفتر ایری در ایران به سه هدف مگا پروژه جهانی گریسپ اشاره کرد و گفت: افزایش بهره‌وری تولید برنج با در نظر داشتن ارزش اقتصادی آن برای فقرا و همچنین ارزیابی تغییرات جهانی آب و هوایی و تاثیر آن بر عملکرد برنج از طریق توسعه پرشتاب تقاضا محور برای ارقام اصلاح شده و دیگر فناوری‌ها در امتداد زنجیره ارزش اقتصادی نخستین هدف گریسپ است.

وی گسترش سیستم‌های تولید پایدار بر پایه کشت برنج که از منابع طبیعی به صورت کارآمدتری استفاده می‌کنند، به طوری که با تغییرات جوی سازگار از لحاظ اکولوژیکی انعطاف‌پذیر و دارای اثرات مضر محیطی کمتر باشند، را دومین هدف مگا پروژه جهانی گریسپ عنوان کرد.

شهدی کومله توسعه کارآیی متوازن در بخش برنج از طریق دسترسی به اطلاعات بهتر توسعه کشاورزی پیشرفته، اجرای سیاست‌های تحقیقاتی و خدمات‌رسانی قوی‌تر مکانیزاسیون را سومین هدف مگا پروژه جهانی گریسپ برشمرد.

رئیس و هماهنگ‌کننده مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج آسیای میانه و غربی مشارکت را محرک اصلی برای دستیابی به موفقیت‌های گریسپ خواند و اذعان کرد: گریسپ چتر تازه‌ای برای تقویت و توسعه ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه شش مرکز بین‌المللی در گریسپ وجود دارد، اظهار کرد: مراکز مذکور دارای 900 بخش تحقیقات و توسعه هستند.

شهدی کومله موسسه‌های تحقیقاتی و تشکل‌های مردم‌نهاد را از دیگر شرکای گریسپ دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ راهبردی موقعیت ممتازی برای انجام تحقیقات و آموزش در آسیای مرکزی و غربی دارد.

این مسئول به وجود تولیدکننده‌های بزرگ در ایران اشاره کرد و افزود: بازار مصرف از رونق ویژه‌ای در ایران برخوردار بوده ضمن اینکه از لحاظ علمی دارای پایه‌های قدرتمندی است.

وی شرایط اکولوژی کشاورزی ایران را گسترده خواند و بیان کرد: ایران از مناطق عمده تولید محصول برنج در آسیای مرکزی و غربی است و می‌تواند به صورت موثر نقش رهبری و قدرتمندی برای حمایت تحقیق و توسعه برنج داشته باشد و کشورهای منطقه را به مگا پروژه جهانی گریسپ متصل کند.

انتهای پیام/84001/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول