اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر ایری در ایران خبر داد

افزایش تولید برنج در آسیای مرکزی و غربی

رئیس دفتر ایری در ایران از افزایش تولید برنج از 9 میلیون تن به 12 میلیون تن در کشورهای آسیای مرکزی و غربی خبر داد.

افزایش تولید برنج در آسیای مرکزی و غربی

عباس شهدی کومله امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به افتتاح دفتر ایری در ایران اظهار کرد: هفدهمین دفتر ایری در رشت افتتاح شده و نخستین مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش تولید برنج در آسیای مرکزی و غربی است.

وی افتتاح دفتر ایری در ایران را بر مبنای شناسایی قابلیت‌های کشور عنوان کرد و افزود: چالش‌هایی در کشت برنج وجود دارد.

شهدی کومله تغییر جهانی آب و هوا، رشد جمعیت و تغییر کاربری اراضی را از چالش‌های تولید برنج دانست و تصریح کرد: تولید برنج با توجه به چالش‌های مذکور افزایش پیدا کرده اما رشد جمعیت از تولید برنج جلو زده است.

رئیس و هماهنگ‌کننده مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج با بیان اینکه پنج درصد تولید برنج در بازار جهانی داد و ستد می‌شود، اذعان کرد: دورنمای موسسه ایری کاهش فقر، توسعه سلامتی و کشاورزی، حمایت از مصرف‌کنندگان، پایداری حفظ محیط زیست و توجه به ترویج تحقیقات است.

وی موسسه ایری را غیرانتفاعی و مستقل عنوان کرد و افزود: ایری تاکنون توانسته تغذیه نیمی از مردم جهان را تامین کند.

شهدی کومله با اشاره به فعالیت 26 مرکز ملی و 34 مرکز تحقیقاتی با 2 هزار و 600 کارشناس در بخش کشاورزی ایران، خاطرنشان کرد: موسسه‌های تحقیقات برنج کشور، بیوتکنولوژی، خاک و آب، گیاه پزشکی، اصلاح بذر و ... از توانمندی‌های موسسه ایری استفاده می‌کنند.

رئیس دفتر ایری در ایران بیش از 600 هزار هکتار اراضی کشور را زیر کشت برنج دانست و اظهار کرد: 75 درصد برنج تولیدی کشور در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان تولید می‌شود.

وی از افزایش تولید برنج از 9 میلیون تن و 12 میلیون تن در کشورهای آسیای مرکزی و غربی خبر داد و تصریح کرد: نیاز برنج کشورهای منطقه در سال 2020 به 33 درصد افزایش پیدا می‌کند و نیاز به واردات برنج در سال 2035 به 84 درصد می‌رسد.

شهدی کومله ایجاد دفتر ایری در ایران را فرصتی برای استفاده از توانمندی‌های کشور با همکاری موسسه تحقیقات برنج عنوان کرد و یادآور شد: برنج 70 درصد کالری روزانه انسان را تامین می‌کند.

انتهای پیام/84001/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول