اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر ایری در ایران خبر داد

افزایش 3 برابری مصرف برنج در آسیای میانه و غربی

رئیس دفتر ایری در ایران از افزایش سه برابری مصرف برنج در کشورهای آسیای میانه و غربی از سال 1980 تاکنون خبر داد.

افزایش 3 برابری مصرف برنج در آسیای میانه و غربی

عباس شهدی کومله امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت تولید پایدار برنج در منطقه آسیای میانه و غربی به منظور رویارویی با تقاضای این محصول راهبردی در آینده با توجه به تغییرات آب و هوایی را مهم عنوان کرد.

وی برنج را یکی از مهم‌ترین محصولات غذایی در منطقه آسیای میانه و غربی دانست و اظهار کرد: تقاضا برای محصول مذکور رو به افزایش است.

شهدی کومله از افزایش سه برابری مصرف برنج در کشورهای آسیای میانه و غربی از سال 1980 تاکنون خبر داد و افزود: با توجه به اینکه تولید برنج بر مبنای تن در هکتار در منطقه مذکور افزایش پیدا کرده اما واردات برنج از دو میلیون تن در سال 1980 به شش میلیون تن در سال 2009 رشد داشته است.

رئیس و هماهنگ‌کننده مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج آسیای میانه و غربی تصریح کرد: طبق پیش‌بینی موسسه ایری مصرف برنج در منطقه مذکور از حدود 9 میلیون تن کنونی به میزان 12 میلیون تن در سال 2020 افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به افزایش 84 درصدی مصرف برنج در کشورهای آسیای میانه و غربی، اضافه کرد: مصرف برنج در کشورهای مذکور به 16.5 میلیون تن در سال 2035 افزایش پیدا می‌کند.

شهدی کومله به سرعت افزایش تقاضای مصرف برنج در کشورهای آسیای میانه و غربی اشاره کرد و گفت: کشورهای خاورمیانه با توجه به افزایش تقاضای برنج به‌ تنهایی قادر به تولید برنج مورد نیاز خود نیستند و به طور کامل وابسته به واردات برنج می‌شوند.

رئیس دفتر ایری در ایران با بیان اینکه ایران و عراق به ‌تنهایی 50 درصد تقاضای برنج منطقه را در سال 2035 به خود اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: میزان مصرف برنج ایران اکنون حدود 3.4 میلیون تن است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2035 این میزان به 5.1 تن معادل 50 درصد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود مصرف برنج در کشور عراق از 1.2 میلیون تن کنونی به 2.7 میلیون تن در سال 2009 معادل 120 درصد افزایش داشته باشد.

شهدی کومله 54 درصد وسعت منطقه برنج‌خیز کشورهای آسیای میانه و غربی را متعلق به ایران دانست و تصریح کرد: 61 درصد تولید برنج منطقه مذکور در ایران انجام می‌شود.

رئیس و هماهنگ‌کننده مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج آسیای میانه و غربی خاطرنشان کرد: تولید برنج در ایران از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین توسعه مناطق زیر کشت در 10 سال گذشته به سرعت افزایش پیدا کرده است.

وی عملکرد برنج در ناحیه مرکزی و غربی آسیا را به شدت دارای نوسان‌های معنادار خواند و اظهار کرد: تولید سالانه برنج در منطقه مذکور متغیر است.

شهدی کومله بسیاری از نوسان‌های تولید را به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش رقابت برای آب عنوان کرد و افزود: تغییرات اقلیمی سیستم‌های تولید برنج را نسبت به کمبود آب، شوری، گرما و دیگر تنش‌های محیطی آسیب‌پذیرتر کرده است.

رئیس دفتر ایری در ایران ایجاد اطمینان از امنیت غذایی، افزایش درآمد حاصل از رشد بهره‌وری سیستم‌های کشت برنج و افزایش مقاومت گیاه در برابر تغییرات جهانی آب و هوا را نیازمند تلاش منطقه‌ای هماهنگ و متناسب با جامعه علمی جهانی برنج برای تحقیق و توسعه این محصول در آسیای میانه و غربی دانست.

انتهای پیام/84001/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول