اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

کلاس‌های هنری بدون مجوز آسیب‌زا است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه کلاس‌های فرهنگی و هنری بدون مجوز آسیب‌زا است، از خانواده‌ها خواست فرزندان خود را به چنین اماکنی نفرستند.

کلاس‌های هنری بدون مجوز آسیب‌زا است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هر ساله با آغاز فصل تابستان و به سبب تعطیلی مدارس، بیشتر خانواده‌ها فعالیت‌هایی را برای فرزندان خود در نظر می‌گیرند که متناسب با سطح درآمد و دغدغه‌های فرهنگی آنان است.

برخی خانواده‌ها سعی می‌کنند در این ایام فرزندان خود را با به کار گماردن در واحدهای شغلی تولیدی یا تجاری خانوادگی در نزد پدر یا بستگان با مشغله آبا و اجدادی آشنا کرده علاوه بر مهارت‌آموزی به فرزند به نوعی استمرار فعالیت معیشتی خانواده را نیز تضمین کنند.

خانواده‌هایی نیز هستند که به سبب سطح پایین درآمد و اشتغالات کمتر فرهنگی، فرزندان خود را به کارهایی با قابلیت درآمدزایی صرف سوق می‌دهند که واجد آموزش مهارت ویژه‌ای نیست.

دستفروشی در خیابان، فروختن اقلام ارزان‌قیمت و ارائه خدمات سطح پایین در سر چهار راه‌ها و معابر از جمله اشتغالات نوجوانان در اوقات فراغت بدون کارکرد مهارت‌آموزی است و این قسم پر کردن اوقات فراغت جز اینکه گاه در شمول سوء‌استفاده از کودکان قرار می‌گیرد احتمال آسیب‌زایی نیز دارد.

برنامه‌های اوقات فراغت اما در سال‌های اخیر پرشمار و متنوع شده چنان که دستگاه‌ها و نهادهایی مانند کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اداره کل کتابخانه‌های عمومی، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و... در قالب‌های متعدد به ارائه آن می‌پردازند.

ارائه نیم‌بهای بلیط بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی، سینما‌ها، استخر‌ها و ورزشگاه‌های شیراز و همچنین برگزاری گفتمان‌ها و نشست‌های علمی، پاسخگویی به شبهات مذهبی و دینی، برپایی اردوهای درون و برون استانی، مسابقات ورزشی، مسابقات کتابخوانی همراه با نمایشگاه‌های کتاب و کلاس‌های آموزشی در رشته‌های مختلف تحصیلی، علمی، هنری از جمله برنامه‌هایی است که دبیرخانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان فارس در تابستان ارائه می‌کند.

اداره کل تبلیغات اسلامی فارس نیز با برنامه‌ریزی طرح هسته‌های فرهنگی و بوستان‌های معرفت امکان بهره‌مندی رایگان نوجوانان از سرویس‌های فرهنگی و ورزشی را فراهم آورده است.

حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز هشت فرهنگ‌سرا شامل فرهنگ‌سراهای علوی، سلامت، خانواده، کارآفرینی، جوان، هنر و نجوم را به ارائه خدمات در طرح اوقات فراغت تابستان اختصاص داده که 151 رشته مختلف در موضوعات مذهبی را در قالب 525 عنوان کلاس، 25 رشته علمی با یک‌هزار و 200 کلاس و 15 رشته ورزشی با یک‌هزار و 500 کلاس در آن در نظر گرفته شده است.

کرسی‌های آزاداندیشی، حوزه سلامت شهری ویژه کودکان، محیط‌ زیست، آموزش‌های شهروندی در حوزه پسماند و ترافیک و کارگاه‌های تحکیم بنیان خانواده برخی از سرفصل‌های طرح اوقات فراغت شهرداری است.

اگر این برنامه‌ها را به برنامه‌های بسیج، اداره کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش اضافه کنیم به لیست بلند بالایی از فعالیت‌هایی می‌رسیم که در ظاهر نباید هیچ جای خالی برای وقت‌های فراغت جوانان باقی گذارد اما وضعیت در واقع این‌گونه نیست.

اقبال به برنامه‌های غیر دولتی همچنان پر رنگ است

با وجود بهره‌مندی بسیاری از خانواده‌ها از برنامه‌های در نظر گرفته شده توسط دولت در مدارس، مراکز اداره کل فرهنگ و ارشاد، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کتابخانه‌ها، بقاع متبرکه و اماکن ورزشی، هنوز و همچنان استفاده از خدمات غیردولتی رونق دارد.

استفاده از آموزشگاه‌های آزاد فرهنگی هنری، کلاس‌های تقویتی، کلاس‌های زبان و کلاس‌های آموزش ورزش به صورت حرفه‌ای و مدارس فوتبال و... در شمار فعالیت‌هایی هستند که مورد توجه اقشاری از جامعه قرار دارند.

استفاده از آموزش موسیقی در کلاس‌های خصوصی، ورزش‌های جدید اعم از یوگا، آیروبیک و اسب‌سواری، کلاس‌های خلاقیت، آموزش آواز، حرکات هیپ هاپ و... در شمار گزینه‌هایی هستند که تعدادی از خانواده‌ها برای استفاده فرزندان خود بر می‌گزینند و برخی از این کلاس‌ها البته به صورت غیرقانونی برگزار می‌شود.

این مقال در پی پاسخ دادن به سئوال در مورد علت گرایش برخی خانواده‌ها به استفاده از برنامه‌های بدون مجوز نیست که بهترین هشدار را در این زمینه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس می‌دهد آنجا که ضمن تاکید بر اهمیت افکارسنجی تشکیل اتاق فکر، هماهنگی و برنامه‌ریزی در زمینه اوقات فراغت را یک ضرورت ذکر می‌کند.

فارغ از مسائلی که از نظر اجتماعی و فرهنگی بر کلاس‌های غیرمجاز مترتب است گاهی کارکرد واقعی این کلاس‌ها از نظر آموزشی نیز مخدوش است چنان که آموزش گیتار در 10 جلسه به صورت تضمینی و 15 جلسه آموزش کامل سه‌تار که در تبلیغات عنوان می‌شود، چندان علمی به نظر نمی‌رسد.

برخی عنوان می‌کنند که کیفیت کم آموزشی آموزشگاه‌های مجوز‌دار در گرایش به آموزش‌های غیررسمی موثر است، اما آموزشگاه‌ها نیز سخنان خود را دارند که در جای خود شنیدنی است.

در این میان اما گرایش برخی خانواده‌ها به موسیقی را شاید بتوان از شمار افراد جوان در گذر از خیابان‌ها و پیاده‌روها که کیف حمل یک آلت موسیقی را به دست گرفته‌اند دریافت.

مرز ظریف بین موسیقی مجاز و غیرمجاز در جای خود قابل بررسی است اما از سوی دیگر در کشور ما هنوز مرز میان نوازندگی و تدریس شناخته نشده است و با وجود آن که برخی تاکید دارند باید رشته مربیگیری موسیقی در ایران وجود داشته باشد، این روزها وضع چنین شده که هر کسی قادر باشد سازی بنوازد می‌تواند در منزل خود به تربیت شاگرد نیز بپردازد.

به هر روی بنابر قانون، اشخاصی‌ که‌ بدون‌ اخذ مجوز از مراجع‌ قانونی‌ اقدام‌ به‌ ایجاد مؤسسات‌ و واحدهای‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی‌ و فرهنگی‌ کنند مورد تعقیب‌ قانونی‌ قرار می‌گیرند و حتی برگزاری مسابقات‌ دینی‌، فرهنگی‌ و هنری‌ نیز مشمول مقررات و مجوزهایی ویژه‌ است.

در این زمینه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: انجام هرگونه فعالیت فرهنگی و آموزشی بدون مجوز با عنوان آموزشگاه یا کلاس آموزشی در منزل یا مکان اجاره‌ای خلاف قانون است و تنها افرادی می‌توانند به امور آموزش هنری بپردازند که از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند.

احمد همتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس افزود: اکثر قریب به اتفاق آموزشگاه‌ها از یک سری ضوابط و شرایط تعیین شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیروی می‌کنند که مواردی مانند سن استاد، اینکه چه هنرجویی در چه رشته و مقطعی آموزش ببیند و کیفیت آموزش دختران و پسران در آن مشخص شده است.

وی ادامه داد: قوانین و مقررات مراکز مجاز فرهنگی و هنری پس از سال‌ها بررسی برای کاهش آسیب‌ها به این مرحله رسیده است و اجرای آن از طرف بازرسان و کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کنترل می‌شود اما در مورد تدریس خصوصی و عمومی بدون مجوز این موارد جدی گرفته نمی‌شود.

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: به طور کل هر کار فرهنگی که بدون مجوز انجام گیرد خلاف قانون است و با آن برخورد می‌شود.

همتی تصریح کرد: مواردی از این دست تا زمانی که بدون اطلاع ما انجام شود قابل پیگیری نیست چنانکه ممکن است کسانی در فضای خصوصی خود اعمال خلاف دین انجام دهند و این کار تا زمانی که علنی نشده قابل پیگرد قانونی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر افرادی حقیقی یا حقوقی از یک برند و عنوان مجاز برای کلاس‌های غیرمجاز استفاده کنند خلاف قانون است و به طور قطع مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان داشت: در این استان در هر محله حداقل یک آموزشگاه و موسسه آموزشی وجود دارد که مورد تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مردم می‌توانند به آن مراجعه کنند.

این مسئول ادامه داد: مردم آگاه باشند که اگر فرزندان خود را به اماکن غیرمجاز بفرستند ممکن است این افراد فرزندان آنها را به گونه‌ای هدایت کنند که آموزش موسیقی به محملی برای آموزش‌های تخریبی فرهنگی و اعتقادی بدل شود.

همتی از خانواده‌ها خواست به این امر مهم توجه نشان دهند و از ثبت‌نام فرزندان خود در این نوع کلاس‌ها پرهیز کنند.

وی اذعان داشت: خانواده‌ها قبل از ثبت‌نام استعلامی از مراکز ذی‌صلاح بگیرند یا اینکه به سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان مراجعه و از فهرست آموزشگاه‌های مجاز، موارد نزدیک به محل سکونت خود را انتخاب کنند.

این مسئول متذکر شد: در تارنمای FARS.FARHANG.GOV.IR حدود 60 آموزشگاه موسیقی مجاز، 21 شرکت تولید فیلم‌های کوتاه غیرسینمایی، حدود چهار استودیو صدابرداری و صداگذاری آثار صوتی، 85 موسسه فرهنگی هنری چند منظوره و موسساتی با زمینه آموزش هنرهای مختلف با ذکر آدرس و شماره تلفن فهرست شده است.

انتهای پیام/‌2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول