اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رمضان ماه نمود هنجارهای دینی و رعایت عدالت اجتماعی است

ماه مبارک رمضان، ماه نمود هنجارهای دینی و رعایت عدالت اجتماعی است و فضای عرفانی و ملکوتی این ماه نقش موثری در کاهش جرم و جنایت دارد.

رمضان ماه نمود هنجارهای دینی و رعایت عدالت اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، ایمان به خدا سبب نگرش مثبت در انسان می‌شود و این نگرش مثبت او را به انجام اعمال شایسته تشویق و از زشتی و ناپسندی باز می‌دارد در ماه رمضان میزان کنترل درونی شهروندان حتی افرادی که از پتانسیل بالایی برای ارتکاب جرم و تخلف برخوردارند، افزایش می‌یابد که این نوع کنترل پیش از هر عامل دیگری قادر است بر رفتار افراد جامعه تاثیر مثبت بگذارد، در این ماه فشار هنجاری برای عدم ارتکاب رفتارهای خلاف هنجار افزایش پیدا می‌کند که این نوعی خود کنترلی است که افراد مختلف را از گرایش به رفتارهای خلاف و جرم باز می‌دارد.

در نگاه قرآن کریم، فلسفه اساسی روزه، تقوی و پرهیز از محرمات الهی است همان گونه که در نگاه قرآن یکی از فلسفه‌های مهم نماز پرهیز از فحشا و منکر معرفی شده بنابراین می‌توان گفت عبادات الهی خصوصاً نماز و روزه عامل مهم و اساسی برای تقلیل گناه از جمله تقلیل جرائم و تخلفات اجتماعی است.

کاهش جرائم و تخلفات در ماه مبارک رمضان

رئیس شعبه 104 جزایی دادگستری کل سیستان و بلوچستان در این باره گفت: آمار و ارقام جرائم و تخلفات در ماه مبارک رمضان به مراتب کمتر از ماه‌های دیگر است، آمارها نشان می‌دهد حتی جرائم خشن در این ماه به شدت کاهش پیدا می‌کند به نظر می‌رسد روزه یک عامل بازدارنده از گناه باشد دلیل آن هم واضح است.

محمدعلی حمیدیان افزود: پرهیز از محرمات الهی شرط صحت و یا قبولی روزه است، روزه‌داری که زحمت گرسنگی و تشنگی و ترک بسیاری از لذات را بر خود هموار می‌سازد به راحتی راضی نمی‌شود آن را از دست بدهد، فایده و اثر مهم روزه تربیت روح و تقویت اراده و تعدیل غرایض نفسانی و مقاوم ساختن روح در برابر لذایذ و شهوات است روزه‌دار با روزه خود توفیق می‌یابد که نفس خود را از سرکشی و طغیان‌گری باز داشته و مهار کند.

مذهب درمانی بهترین شیوه برای درمان بزهکاران و اصلاح آنان در پیشگیری از جرم

این کارشناس ارشد حقوقی معتقد است؛ امروزه یکی از روش‌های رایج به منظور درمان بزهکاران و اصلاح آنان در پیشگیری از وقوع جرم در بیشتر کشورهای دنیا، شیوه مذهب درمانی است وقتی در جامعه‌ای نقش مذهب و عوامل معنوی پر رنگ می‌شود بی‌گمان و بی‌شک میزان جرم و جنایت نیز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در بررسی و تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که غالب مجرمان افرادی دور شده از دین و دینداری هستند و در خانواده‌هایی پرورش یافته‌اند که ارزش‌های معنوی در آن کم رنگ شده و ارزش‌های مادی جای آن را گرفته است.

این مسئول بیان داشت: در شریعت اسلام برخی از اعمال مذهبی وجود دارد که مسلمانان را به یکدیگر نزدیک ساخته و هم پیوستگی را در میان آنها مستحکم‌تر می‌کند و در نتیجه باعث ممانعت از ارتکاب بزه می‌شود نمونه بارز این اعمال مذهبی، نماز جماعت است که روح همکاری و تعاون و زندگی اجتماعی را بین مسلمین زنده نگه می‌دارد.

حمیدیان ادامه داد: کاهش جرائم در ماه مبارک رمضان تنها یک ادعا نیست همان طور که گفته شد همبستگی میان مسلمانان و میل رو به تزاید آنان برای شرکت در مراسم و مناسک جمعی همچون نمازهای جماعت برای تقویت روحی و افزایش پیوندهای عاطفی میان مسلمانان می‌شود و این پیوندها خود عاملی برای جرائم محسوب می‌شود.

وی گفت: در مورد نقش دین و تاثیر آن در جلوگیری از جرائم در بین جرم‌شناسان و غیر آنها حداقل دو دیدگاه وجود دارد، دیدگاه اول برخی بر این پندارند که عناصر سه‌گانه عقل، دستاوردهای علمی و وجدان اخلاقی برای ایجاد نظم عمومی و تعیین حدود و اختیارات و افراد و نحوه مناسبات آنها و کاهش جرم کافی است و هیچ نیازی به مذهب نیست و اصلاً مذهب توانایی انجام آن را ندارد.

حمیدیان عنوان کرد: مذهب ریشه در فطرت انسان دارد و با توجه به تمام تصمیمات عوامل محیطی رهنمودهایی ارائه داده که اولاً جنبه پیشگیری دارد و ثانیا اگر کسی به هر دلیل از وقوع جرم جلوگیری نکرد باید به روش‌های درمانی دین اسلام پناه ببرد همان گونه که می‌دانید عوامل کاهش دهنده جرم، راهکارهای اعتقادی، راهکارهای عبادی، راهکارهای اجتماعی و مجازات است.

رئیس شعبه 104 جزایی دادگستری کل سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: قرار گرفتن انسان در زمان و موقعیت‌هایی سرشار از معنویت همچون ماه مبارک رمضان باعث می‌شود تا از پدیده‌هایی که مغایر با ارزش‌های والای معنوی است دوری کند و این نوع رفتار ناشی از سرشت درونی است چرا که در چنین ایامی اعتقادات مذهبی تقویت می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: سیاست‌های کیفری در شریعت اسلام به دو منظور دنبال می‌شود؛ پیشگیری از ارتکاب گناه از طریق هدایت افراد و ترساندن از روز جزا تزکیه نفس، امر به معروف و غیره، اعمال کیفر در زمینه اجرای عدالت، نقش حالت خطرناک دفع اشخاص فاسد و غیره که گرایش به معنویات در این ماه یکی از عواملی است که مردم را از انجام کارهای خلاف باز می‌دارد و در ایام مذهبی و حتی در اعیاد و روزهای جشن و شادی وقتی مردم از نظر فکری و جسمی درگیر برپایی مراسم باشند کمتر به فکر مسائل دیگر می‌افتند.

وی افزود: وقتی وقوع جرم ارتکابی توسط مجرمان نیز در این گونه مواقع تغییر می‌کند از راه دیگری نیز می‌توان تاثیر روزه را در کاهش جرائم و تخلفات مورد بررسی قرار داد و آن اینکه وقوع بسیاری از جرائم و تخلفات به دلیل فقدان روح عاطفه و محبت و دردمندی نسبت به افراد جامعه است، جرائم و تخلفات ناشی از قساوت و کدورت روحی است که در این میان یکی از آثار تربیتی روزه ایجاد حس دردمندی نسبت به همنوعان و روح و مستقل بخشیدن به آن است انسان روزه‌دار با ریاضت خود روح خود را لطافت می‌بخشد به گونه‌ای که راضی نمی‌شود به ظلم، تعدی، سرقت، خیانت و جنایت آلوده شود.

تحقیقات جامعه‌شناسان و روانشناسان نشان داده که در ماه مبارک رمضان میزان جرم و جنایت و بزه‌کاری بسیار کاهش می‌یابد همچنین افراد به انسجام گروهی بیشتری رسیده و حس همدلی و همدردی با دیگران را تجربه می‌کنند.

به عقیده برخی از دانشمندان علوم اجتماعی، هم پیوستگی اجتماعی عاملی است برای ممانعت از ارتکاب عمل مجرمانه چراکه وقتی فردی احساس پیوند و هم بستگی با مجموعه‌ای داشته باشد سبب خواهد شد تا از روی اختیار و اراده به مقررات آن مجموعه احترام بگذارد و عمداً مقررات آن را نقض نکند.

جامعه‌شناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی نیز بر این باورند که تاثیر مردم بر پایبندی به اخلاقیات و پیوند با جلوه‌هایی از معنویت در ماه مبارک رمضان باعث کاهش چشمگیر انواع ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

به گفته روانشناسان علت کاهش وقوع انواع بزه‌کاری در ماه مبارک رمضان، افزایش ضریب تحمل بر افراد روزه‌دار است و در ماه مبارک رمضان میزان سرزنش‌های افراد به یکدیگر کاهش می‌یابد راز و نیاز با خداوند در این ماه زمان بیشتری از وقت افراد را به خود اختصاص می‌دهند صفا و صمیمیت در قلب‌ها ایجاد می‌کند و این تغییر درونی به تدریج در رفتارهای ظاهری افراد متجلی می‌شود.

ماه رمضان با حلول خود فضای عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و  فضای عمومی جامعه فضای معنوی، روحانی، عرفانی و عبادی می‌شود در چنین فضایی انگیزه‌ها و عوامل گناه و تخلف و ارتکاب جرم به شدت تقلیل پیدا می‌کند.

=============

گزارش از مریم سرگزی

=============

انتهای پیام/75005/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول