اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اردوهای جهادی خدمتی ماندگار برای رضای خدا

اردوهای جهادی به عنوان غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان از مهم‌ترین اقدامات برای محرومیت‌زدایی در مناطق محروم محسوب می‌شود که در راستای خدمت‌رسانی به محرومان انجام می‌شود.

اردوهای جهادی خدمتی ماندگار برای رضای خدا

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اردوهای جهادی تمرینی برای از خودگذشتگی و ایثار است که دانشجویان در مراحل مختلف زندگی خود می‌توانند از آن استفاده کنند.

هفتمین دوره اردوهای هجرت دانشجویی در عرصه‌های آموزشی، علمی، فرهنگی، بهداشتی، سازندگی و بهسازی در استان زنجان آغاز شده است.

برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی از جمله برگزاری نماز جماعت، احکام، یادواره شهدا و برنامه‌های مختلف فرهنگی از برنامه‌ریزی‌های این اردوها محسوب می‌شود.

خدماتی که به مناطق محروم از طریق این حرکت‌ها ارائه می‌شود قابل توجه بوده و حضور جوانان در میان مردم مناطق محروم و لمس کردن محرومیت از نزدیک، نگاهشان را به دنیا و نعمت‌های موجود در آن عوض می‌کند.

اردوهای جهادی انسان را از انحصارطلبی خود بیرون آمده و وجدانش کمی بیدار می‌شود، هم قدر نعمت‌های در دسترس خود را بیشتر می‌فهمد و هم کم‌کاری خود را نسبت به دیگران بیشتر احساس می‌کند، چنین شخصی اگر موقعیتی برایش پیش بیاید محرومان جامعه را فراموش نمی‌کند و همیشه با روحیه‌‌ای متفاوت‌تر از قبل با جامعه و مردم روبرو می‌شود.

حضور در مناطق محروم، حضور خدمت‌رسانی است و اولویت خدماتی که به مناطق محروم ارائه می‌شود مسائل فرهنگی است و اگر برخی خدمات دیگر ارائه می‌شود، بخاطر این است که کار فرهنگی در اثنای سایر خدمات با مقبولیت بیشتری از طرف مردم مورد پذیرش واقع می‌شود، چراکه مردم می‌بینند افرادی مطالب فرهنگی را بیان می‌کنند که به فکر سایر امور مردم از قبیل مسائل رفاهی هستند، لذا راحت‌تر مورد پذیرش واقع می‌شوند.

اردوهای جهادی سوق دادن مردم به سازندگی، تلاش و خروج از روحیه امدادی است، سعی بر این است در مدت کمی که اردو برگزار می‌شود، مردم منطقه به این باور برسند که خیلی از مسائل بدون کمک دیگران به راحتی قابل انجام است.

از طرف دیگر تاثیرگذاری در فرهنگ سایر مردم اعم از مسئولان و مردم عادی در توجه بیشتر به محرومان و توسعه فرهنگ ایثار، گذشت و همکاری و از برنامه‌های این نگاه است.

اصل عدالت‌گستری و خدمت‌رسانی به محرومان جامعه بر اساس تعالیم دینی ما هدف است و مورد تاکید بسیار قرار گرفته است، هر چند که مسائل فرعی دیگری مثل غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان، مشارکت عمومی در سازندگی کشور از اهداف این اردوها محسوب می‌شود.

اردوهای جهادی که چند سالی بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد کارگاه کوچکی است که در مجموعه آن انسان‌ها در حال تمرین و تعالی‌اند و پس از گذشت دوره کوتاه برکات بی‌نظیر خود را نشان می‌دهد، برکتی که تنها گام نخستش انتقال پیام هدایتگر انبیا به جامعه‌ای کوچک است.

*اردوهای جهادی موجب انتقال مفهوم جهاد و از خودگذشتگی می‌شود

رئیس ناحیه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان معتقد است، اردوهای جهادی تمرینی برای از خودگذشتگی و ایثار است که دانشجویان در مراحل مختلف زندگی خود می‌توانند از آن استفاده کنند.

عباس بابایی ادامه داد: هفتمین دوره اردوهای هجرت دانشجویی در عرصه‌های آموزشی، علمی، فرهنگی، بهداشتی، سازندگی و بهسازی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در این اردوها دروس دوره ابتدایی و راهنمایی به دانش‌آموزان روستایی ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: تقویت علمی دانش‌آموزان در دروسی همچون زبان، علوم و ریاضی در قالب این اردوها صورت می‌گیرد.

رئیس ناحیه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان از ارائه آموزش زبان انگلیسی به علاقه‌مندان خبر داد و گفت: برگزاری نماز جماعت، احکام، یادواره شهدا و برنامه‌های مختلف فرهنگی از برنامه‌ریزی‌های این اردوها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نماز جماعت در اردوهای هجرت تصریح کرد: فضاهای فرهنگی روستاها با برگزاری این طرح فعال می‌شود.

بابایی با اشاره به اینکه در عرصه عمرانی روستاها نیز اقدامات مطلوبی از سوی این گروه‌ها انجام می‌شود، یادآور شد: احداث مسجد، مدرسه، تعمیر و آبرسانی از دیگر خدمات این اردوها است.

وی برگزاری اردوهای جهادی را در انتقال مفهوم جهاد و از خودگذشتگی مهم ارزیابی کرد و افزود: دانشجویان با حضور در این اردوها با فرهنگ جهاد آشنا می‌شوند.

بابایی با بیان اینکه دانشجویان با حضور در این اردوها با درد و رنج افراد جامعه آشنا می‌شوند، تصریح کرد: این اردوها موجب خودسازی و خداشناسی دانشجویان می‌شود.

وی اردوهای هجرت را فرصت معنوی برای دانشجویان عنوان کرد و گفت: اردوهای جهادی تمرینی برای از خودگذشتگی و ایثار است که دانشجویان در مراحل مختلف زندگی خود می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی یادآور شد: اردوهای جهادی در استان زنجان از اول تیرماه سال‌جاری آغاز شده است.

رئیس ناحیه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان از حضور 3 هزار دانشجوی استان زنجان در این طرح خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌‌های لازم برای اجرای این طرح انجام شده است.

بابایی از حضور 34 گروه دانشجویی در اردوهای سال‌جاری خبر داد و افزود: در هر گروه به طور متوسط 70 دانشجو حضور دارد.

* تربیت نیروهای کارآمد برای جامعه هدف اردوهای جهادی است

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان زنجان اظهار کرد: طرح هجرت از طرح‌های ماندگار سازمان بسیج سازندگی است که هر ساله در طول سال به ویژه ایام تابستان برگزار می‌شود.

ذبیح‌الله بابایی با بیان اینکه طرح هجرت سه برای دانش‌آموزان و رسم هجرت برای دانشجویان برگزار می‌شود، افزود: برنامه افتتاحیه این اردوها در زنجان برگزار شده است.

وی از برگزاری مراسم اختتامیه این دوره طرح هجرت در 25 شهریور ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: امسال به دلیل تقارن این برنامه با ماه رمضان تدابیر لازم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی اندیشیده شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان زنجان با بیان اینکه رسم هجرت به عنوان اردوهای دانشجویی در استان زنجان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: این طرح علاوه بر برگزاری در تابستان در طول سال نیز با حضور دانشجویان دانشگاه‌های استان برگزار می‌شود.

وی اردوهای هجرت را گام مهمی در خودسازی دانش‌آموزان و دانشجویان دانست و گفت: این دو قشر با شرکت در این اردوها تحولات چشمگیری در خود مشاهده می‌کنند.

بابایی با بیان اینکه برنامه‌های معنوی و فرهنگی مختلفی در طول طرح برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود، افزود: برنامه‌ریزی‌های این طرح طوری است که افراد بتوانند از فرصت معنوی این اردوها استفاده کنند.

وی بر ضرورت غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان تاکید کرد و گفت: اردوهای هجرت رسم مطلوبی برای غنی‌سازی اوقات فراغت است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان زنجان با بیان اینکه افراد شرکت‌کننده در این طرح حرفه‌های مورد نیاز خود را یاد می‌گیرند، افزود: یکی از اهداف این طرح تربیت نیروهای کارآمد برای جامعه است.

وی از حضور 3 هزار و 126 نفر اردو دانش‌آموز در این طرح خبر داد و افزود: یک‌هزار و 128 نفر اردو دانشجو نیز در این طرح حضور دارند.

بابایی با اشاره به اینکه طرح هجرت سه و اردوهای جهادی در عرصه‌های بهسازی، آموزشی، فرهنگی، علمی، بهداشتی، درمانی، عمران و سازندگی در مناطق محروم اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: دانشجویان و دانش‌آموزان با شرکت در این طرح‌ها با مفهوم کار و فعالیت جهادی آشنا می‌شوند.

انتهای پیام/73003/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول