اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قزوین:

قزوین دارای 853 هزار و 485 هکتار مرتع است

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قزوین گفت: استان قزوین دارای 853 هزار و 485 هکتار مرتع است.

قزوین دارای 853 هزار و 485 هکتار مرتع است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین، یدالله بغدادی با بیان اینکه این استان دارای 853 هزار و 485 هکتار مرتع است، اظهار داشت: هم‌اکنون تعداد دام‌هایی که از مراتع استفاده می‌کنند 1.5 برابر ظرفیت مراتع است.

وی با تأکید بر اینکه این مسأله فشار زیاد و مضاعفی را بر مراتع کشور وارد می‌کند، افزود: مراتع استان قزوین ظرفیت 650 هزار واحد دامی را دارد، این در حالی است که 950 هزار واحد دامی متکی به مراتع در این استان تعلیف می‌کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قزوین با اشاره به تولید علوفه در مراتع استان بیان کرد: مراتع خوب استان قزوین بیش از 261 هزار هکتار بوده که میانگین تولید علوفه قابل برداشت از این مراتع 280 کیلوگرم در هکتار است.

بغدادی خاطرنشان کرد: مراتع متوسط این استان نیز بیش از 421 هزار هکتار با تولید علوفه 175 کیلوگرم در هکتار و مراتع ضعیف این استان بیش از 170 هکتار با تولید 115 کیلوگرم علوفه در هکتار است.

وی ادامه داد: داشتن سواد و علم نحوه مصرف از مراتع در حفظ و نگهداری آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است این در حالی است که به دلیل کم‌سوادی تعداد زیادی از بهره‌برداران آنان بدون توجه به عواقب استفاده بی‌رویه از مراتع دام‌های خود را در مراتع رها می‌کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قزوین با تأکید بر اینکه با بهره‌‌‌برداری بی‌رویه از مراتع پوشش گیاهی آن از بین می‌رود، عنوان کرد: با توجه به این امر ضرورت توجه برنامه‌ریزان منابع طبیعی برای حفظ و بهره‌برداری پایدار از این منابع امری اجتناب‌ناپذیر است.

بغدادی به چالش‌های پیش روی مراتع اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع، تخریب ناشی از تغییر کاربری اراضی، بهره‌برداری مشاعی از مراتع و نبود تعادل بین تولید و مصرف از جمله چالش‌های این بخش است.

وی اضافه کرد: تبدیل دیم‌زارهای کم بازده به مراتع دست کاشت، ارائه طرح‌های مدیریت پایدار در مراتع، استفاده از ظرفیت‌‌های عرصه با مشارکت بهره‌برداران و توانمندسازی علمی، فنی و مهارتی از جمله راهکارهای این چالش‌ها است.

انتهای پیام/77002/ق/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول