اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی اعلام کرد

بیش از 2 میلیون هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در آذربایجان‌غربی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: بیش از 2 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در استان آذربایجان‌غربی داریم.

بیش از 2 میلیون هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در آذربایجان‌غربی

علی پیرمرادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: در استان آذربایجان غربی بدون احتساب مساحت دریاچه ارومیه 3 میلیون و 740 هزار هکتار عرصه خشکی داریم که از این میزان بیش از 2 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی داریم.

وی افزود: از 2 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی، 2 میلیون و 660 هزار هکتار مرتع و 101 هزار جنگل بوده که بیشترین مساحت جنگل‌ها در پیرانشهر و سردشت قرار دارد که این جنگل‌ها به صورت طبیعی است.

پیرمرادی با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی دومین استان پر آب کشور است، ابراز داشت: استان آذربایجان غربی دارای اقلیم خوش آب و هوا بوده و میانگین بارش در شمال و جنوب بین 300 تا 1200 میلیمتر است.

وی اضافه کرد: در این اقلیم کمترین میانگین بارش در شهرستان‌های ماکو و پلدشت بین 300 تا 350 میلیمتر بوده و بیشترین میانگین بارش در جنوب استان شامل شهرستان سردشت بین یک هزار تا 1200 میلیلیتر است.

پیرمرادی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی پتانسیل منابع طبیعی فوق‌العاده بالا بوده و با استعداد است، ادامه داد: در این استان در جوار دریاچه ارومیه و در فاصله 500 متر از دریاچه ارومیه گندمکاری صورت می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود‌های موجود در حوزه کاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان، اظهار داشت: مهم‌ترین چالش در عرصه منابع طبیعی بحث کمبود نیروی انسانی بوده و با وجود گستره 2 میلیون و 700 هزار هکتاری عرصه‌های مرتعی و جنگلی، 300 تا 350 نفر نیروی انسانی جوابگوی این میزان نیست به طوری که اگر این میزان را بر تعداد نیروی انسانی موجود تقسیم کنیم به هر نفر بین 90 هزار تا 100 هزار هکتار می‌رسد.

پیرمرادی به کمبود اعتبارات در زمینه فرهنگسازی  اشاره کرد و عنوان داشت: در حالت کلی تخصیص اعتبارات خوب بوده ولی در اعتبارات فرهنگ‌سازی کمبود داریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرهنگ ترافیک تا حدودی بالا رفته که از بابت سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها و فرهنگسازی صورت گرفته که این کار در زمینه منابع طبیعی مستلزم وجود اعتبارات در زمینه اطلاع‌رسانی است.

پیرمرادی اضافه کرد: اگر اطلاع‌رسانی صورت نگیرد و از طریق رسانه‌های عمومی به مردم آموزش داده نشود دیدگاه‌ها در زمینه حفاظت از منابع طبیعی تغییر پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر به هر هکتار از این 2 میلیون و 700 هزار هکتار فقط یک هزار تومان در سال برای تبلیغ و فرهنگسازی تخصیص یابد در سال 2 میلیارد و 700 میلیون تومان فقط برای فرهنگسازی در استان نیاز داریم.

پیرمرادی افزود: اعتبار بخش فرهنگی در زمینه منابع طبیعی در استان خیلی کم است.

وی کمبود در بخش سخت‌افزاری را از دیگر کمبودهای پیش روی منابع طبیعی عنوان کرد و ادامه داد: بدون ماشین‌آلات و ابزارآلات نمی‌توان به عرصه منابع طبیعی رفت، به عنوان مثال در زمینه آتش‌سوزی در عرصه منابع طبیعی بدون امکانات لازم نمی‌توان عملیات لازم را انجام داد.

انتهای پیام/61009/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول