اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ساخت 11 هزار مسکن مقاوم در ریگان جایگزین منازل خشت و گلی و کپری

با پیگیری‌های صورت گرفته و نیاز شهرستان تاکنون بیش از 11 هزار و 500 واحد مسکونی در شهرستان ریگان ساخته شده و تحویل مردم این شهرستان شده است.

ساخت 11 هزار مسکن مقاوم در ریگان جایگزین منازل خشت و گلی و کپری

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، نظر به اینکه هر شهر متناسب با توان خود خدمات‌رسانی را به انجام می‌رساند، لذا توجه بیشتر در بحث عمران شهری در راستای ارتقای سطوح خدمات‌رسانی و بالا رفتن شاخص‌های رفاهی آن را متذکر می‌شود.

شهرستان ریگان شامل دو بخش، یک نقطه شهری با مجموع جمعیت بالای 67 هزار نفر است که رشد شهرنشینی به دلایلی محسوس و در حال صعود بوده که به تناسب سیر صعودی باید خدمات شهری بیشتری عرضه شود.

طبق آخرین سرشماری این شهرستان دارای 262 آبادی دارای سکنه بوده که از این تعداد فقط 75 روستا دارای دهیاری است و این دهیاری‌ها خدمات لازم را در این روستاها انجام می‌دهند که با توجه به وضعیت موجود، این شهرستان به 50 دهیاری دیگر نیاز دارد.

مجید اعتمادی فرماندار ریگان گفت: با توجه به زلزله‌خیزی این شهرستان و وقوع چندین زلزله و ایجاد تلفات انسانی و مالی، اهالی پس از وقوع زلزله پنجم دی ماه، توجه ویژه‌ای به احداث مسکن مقاوم در این شهرستان کردند، اما به دلیل توسعه و رشد جمعیت این پروژه برای تمام متقاضیان تخصیص نیافته و در سال 88 تعداد 500 واحد و در سال 89 تعداد 3 هزار و 500 واحد آن در اختیار این شهرستان قرار گرفته است.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و نیاز شهرستان تاکنون بیش از 11 هزار و 500 واحد مسکونی در شهرستان ریگان ساخته شده و تحویل مردم این شهرستان قرار گرفته است.

اعتمادی بیان داشت: این واحدهای مسکونی 60 متر مربعی با تسهیلات 70 میلیون ریالی و 100 میلیون ریالی در این شهرستان ساخته و در اختیار مردم ریگان قرار گرفت و جایگزین منازل خشت و گلی و کپری در این شهرستان شد.

فرماندار ریگان افزود: با توجه به خشکسالی‌های چند ساله اخیر در این شهرستان و به ویژه در مناطق عشایری این عشایر را دچار خساراتی کرد که برای جلوگیری از پراکندگی آنها سایت‌های اسکان عشایر در این شهرستان راه‌اندازی شد.

اعتمادی عنوان کرد: برای نخستین‌بار در استان کرمان در شهرستان ریگان سایت‌های اسکان عشایر در شش نقطه از مناطق عشایری احداث و در این سایت‌ها واحدهای مسکونی مقاومی ساخته شده است.

وی تصریح کرد: در هر کدام از این سایت‌های اسکان 100 تا 150 واحد مسکونی مقاوم 60 متری با تسهیلات 100 میلیون ریالی ساخته شده و در این سایت‌های اسکان به جز ساخت واحدهای مسکونی اجرای طرح هادی، راه مناسب، مخابرات، پوشش صدا و سیما، واحدهای آموزشی و بهداشت نیز راه‌اندازی شده است.

فرماندار ریگان افزود: با توجه به احداث واحدهای مسکونی مقاوم در روستاهای شهرستان ریگان و اجرای طرح‌های هادی، مهاجرت معکوس از شهر به روستاهای شهرستان صورت گرفته است.

اعتمادی گفت: تاکنون از 88 روستای بالای 500 خانوار برای 66 روستا طرح هادی تهیه شده و برای 22 روستا اجرا شده و سالانه به تهیه و اجرای طرح هادی 20 روستا نیاز است.

وی ابراز داشت: تخصیص اعتبار ساخت مسکن روستایی به منظور اجرای طرح جایگزینی واحدهای کپری در نقاط عشایرنشین و ارتفاعات این شهرستان ضروری است و هدف اصلی بنیاد مسکن شهرستان این است که تمام روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت دارای طرح هادی شده و در روستاهای بالای 50  خانوار طرح هادی اجرا و خدمات‌رسانی پرداخت تسهیلات مسکن به افراد واجد شرایط به‌روزرسانی شود.

خدامراد هاشم‌زهی یکی از اهالی مناطق عشایری به خبرنگار فارس گفت: قبلا منازل ما از سنگ و چوب بودند و احتمال ریزش آنها بر سر ما وجود داشت، اما دولت در این منطقه برای ما منازلی مستحکم ساخت و اکنون با آسایش در این منازل زندگی می‌کنیم.

علی دستیار حقیقی یکی از اهالی فردوس ریگان می‌گوید: قبلا منازل ما کپری و از نوع شاخ و برگ درختان بود که با وزیدن باد این منازل تخریب می‌شد و یا احتمال آتش‌سوزی در آنها وجود داشت و در سرما سرد و در گرما بسیار گرم بودند، اما با ساخت منازل مسکونی مقاوم اکنون در رفاه هستیم.

محسن رشیدی یکی از اهالی روستاهای ریگان بیان داشت: قبلا منزل ما خشت و گلی بود، فرزندانم ترس و وحشت داشتند از اینکه بارندگی این منزل را دچار خسارت کند، اما با خدمات دولت و ساخت واحدهای مسکونی مقاوم اکنون در منزلی مستحکم زندگی می‌کنیم.

انتهای پیام/80014/س30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول