اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شور و نشاط کشاورزان ریگانی در گرمای بالای 50 درجه

این روزهای گرم تابستان، که هوا هر روز بیشتر از روز قبل گرم‌تر می‌شود تاثیری در تلاش ریگانی‌ها برای توسعه و آبادانی شهرشان ندارد.

شور و نشاط کشاورزان ریگانی در گرمای بالای 50 درجه

 به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، مردم این شهرستان با کار و تلاش در زمینه‌های مختلف از جمله عمرانی و کشاورزی سعی و تلاش می‌کنند تا این شهرستان را به قطب مهم تولیدات در زمینه‌های مختلف تبدیل کنند.

کار و تلاش در باغات نخیلات در گرمای بالای 50 درجه شور و نشاطی دو چندان در بین کشاورزان ریگانی ایجاد کرده است و کشاورزان با تلاش‌های خود یک ماه دیگر سرمایه خود یعنی خرما را برداشت می‌کنند، محصولی که با تلاشی شبانه‌روز و طاقت‌فرسا به دست می‌آید و در سفره مردم در ایام ماه مبارک رمضان قرار می‌گیرد.

با توجه به وسعت زیاد این شهرستان در مناطق کوهستانی و پیشگیری و مهار سیلاب‌های مخرب و کاهش خطرات ناشی از بارندگی‌های منطقه بالادست شهرستان و جلوگیری از افت سفره‌های زیرزمینی، افزایش آبدهی قنوات و جلوگیری از فرسایش خاک چندین حوزه آبریز در این شهرستان نظیر حوزه وجود دارد.

اجرای پروژه وسیع آبخیزداری و حفاظت از خاک از بهترین اقداماتی است که می‌توان ضمن کاهش خسارات سیل و فرسایش مورد تغذیه آبخوان‌ها و تولید مواد غذایی قرار گیرد.

مجید اعتمادی فرماندار ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: سطح زیرکشت محصولات زراعی شهرستان بالغ بر 10 هزار و 370 هکتار با میزان تولیدی معادل 91 هزار تن است.

وی افزود: از عمده‌ترین محصولات زراعی این شهرستان می‌توان به نباتات علوفه‌ای و غلات اشاره کرد، نباتات علوفه‌ای یونجه با 68 درصد زیر کشت بیشترین سطح زیرکشت زراعی را دارا است و در مقایسه با استان کرمان از نظر سطح زیرکشت و میزان تولید جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است.

فرماندار ریگان بیان داشت: غلات با سطح زیرکشت 2 هزار و 500 هکتار 24 درصد از اراضی زراعی این شهرستان و محصولات باغی با سطح زیرکشت بیش از 14 سالانه 50 تن تولیدی دارد.

وی افزود: خرما با سطح زیرکشت 8 هزار و 500 هکتار 57 درصد از اراضی باغی این شهرستان را به خود اختصاص داده به طوری که از نظر تولید و سطح زیرکشت خرمای استان در جایگاه بالایی قرار گرفته است.

اعتمادی گفت: بعد از خرما بیشترین سطح زیرکشت به مرکبات اختصاص دارد که 16 درصد از سطح زیرکشت اراضی این شهرستان را شامل می‌شود و در مجموع سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی شهرستان ریگان برابر 25 هزار هکتار است.

فرماندار ریگان عنوان کرد: کشاورزان این شهرستان این روزها با کار و تلاش در باغات نخیلات خود تلاش می‌کنند تا حماسه اقتصادی را به وجود آورند و یک محصول کاملا ارگانیک و با کیفیت روانه بازار مصرف کنند.

اعتمادی افزود: یکی از قشرهایی که در این هوای گرم تابستان تلاش می‌کند، دامداران این شهرستان هستند، زیرا ریگان از نظر پرورش گاو و گوساله به ویژه گاو جرسی رتبه قابل قبولی در استان کرمان دارد و سالانه 3 هزار و 300 تن شیر خام در این شهرستان تولید می‌شود.

وی گفت: در این شهرستان به دلیل بالا بودن تعداد گاو و تولید شیر فراوان بخشی از تولید شیر مازاد بر مصرف به شهرستان‌های بم، کرمان و زاهدان در کارخانه‌های شیر پاستوریزه مصرف می‌شود.

فرماندار ریگان تعداد دام‌های سنگین این شهرستان را بیش از 14 هزار رأس و دام‌های سبک را بیش از 250 هزار رأس عنوان کرد و اظهار داشت: میزان تولید گوشت قرمز این شهرستان 373 تن و میزان تولید گوشت مرغ 50 تن است.

اعتمادی افزود: در شهرستان ریگان 205 چاه عمیق، 300 چاه نیمه عمیق و 52 رشته قنات و 35 چشمه وجود دارد که مردم این مناطق مشغول به کار کشاورزی هستند.

فرماندار ریگان تصریح کرد: با توجه به وجود رودخانه‌های دائمی و چشمه‌های پر آب در ارتفاعات و آب شیرین در مناطق روستایی اعم از قنوات و موتور پمپ‌ها توسعه و حمایت علاقمندان به این بخش با توجه به ظرفیت این شهرستان در پرورش شیلات می‌تواند، زمینه اشتغالزایی بیش از یک‌هزار نفر را فراهم سازد.

انتهای پیام/80014/س20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول