اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز صورت گرفت

نخستین جشنواره انتخاب تجارب برتر ناظران فنی کشاورزی در زاهدان

نخستین جشنواره انتخاب تجارب برتر ناظران و نمایشگاه فن بازار و تجلیل از مقام والای تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در زاهدان برگزار شد.

نخستین جشنواره انتخاب تجارب برتر ناظران فنی کشاورزی در زاهدان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، ظهر امروز نخستین جشنواره انتخاب تجارب برتر (یادگیری افقی) بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان با پیام مدیرکل مرکز توسعه یکپارچه روستایی آسیا و اقیانوسیه «سیرداپ» در محل مجتمع فرهنگی ورزشی سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد.

این جشنواره با حضور استاندار، مسئولان و مدیران جهادکشاورزی استان، تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و ناظران فنی کشاورزی در تالار اجتماعات جهاد کشاورزی برگزار شد.

دکتر سسپ افندی در پیامی به رضا نجفی، رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان، ابتکار و موفقیت سازمان جهادکشاورزی استان را در نوآوری و اجرای جشنواره تجارب برتر ناظران فنی کشاورزی تبریک گفت.

وی در این پیام آورده است: «سیرداپ» این تجربه موفق شما را در سایر کشورهای عضو بنام ایران و استان شما عرضه می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جشنواره خاطرنشان کرد: با توجه به 15 سال خشکسالی در استان امروز با همت و تلاش همه تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی شاهد رونق این بخش در سطح استان هستیم.

حاتم نارویی افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار خوبی که این استان در زمینه منابع طبیعی از جمله باد، آفتاب و امواج دریای عمان و... دارد، ضروری است برای تولید انرژی از آنها استفاده بهینه شود.

وی بیان داشت: از همه تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان خواسته می‌شود با بهره‌گیری از دانش روز، زمینه رشد و شکوفایی استان را بیش از پیش فراهم کنند.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با وجودی که طرح‌های توسعه‌ای زیادی طی سال‌های اخیر در بخش کشاورزی استان انجام شده است، اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب و مناسب در این بخش راه زیادی در پیش داریم که مستلزم همت همگانی است.

نارویی اذعان داشت: از مهم‌ترین مواردی که باید در اولویت کار مسئولان مربوطه قرار گیرد، اتمام طرح‌های نیمه تمام بخش آبخیزداری و منابع طبیعی و مرمت و احیای قنوات خشک شده در سطح استان است.

بهره‌برداری از 124 پروژه بخش کشاورزی در استان

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این جشنواره بیان داشت: همزمان با افتتاح پروژه‌های جهادکشاورزی سراسر کشور، 124 پروژه بخش کشاورزی در سطح استان با صرف اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

رضا نجفی بیان کرد: طرح توسعه بخش کشاورزی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان است.

وی اذعان داشت: تا کنون مبلغ 227 میلیارد تومان تسهیلات از محل طرح توسعه بخش کشاورزی برای اجرای یک‌هزار و 495 طرح به تصویب رسیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: اجرای 160 طرح با 290 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بسیار مهم است زیرا با اجرای این طرح‌ها، تحول بزرگی در سطح استان پهناورمان ایجاد خواهد شد.

نجفی به دیگر اقدامات شاخص این سازمان در استان اشاره کرد و گفت: جذب 500 نفر از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی، تجهیز 2 هزار و 730 هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری نوین، اجرای 610 کیلومتر انتقال آب با لوله، ایجاد 13 هزار شغل پایدار و احیای 2 هزار و 300 هکتار از باغات استان، 53 هزار هکتار محصولات زراعی و باغی و 6 میلیون و 760 هزار قطعه طیور و پرداخت 53 میلیارد ریال غرامت به تولیدکنندگان از جمله این اقدامات است.

39 اثر به عنوان ایده‌های برتر جشنواره شناخته شده‌اند

دبیر نخستین جشنواره تجارب برتر ناظران در زاهدان نیز گفت: این جشنواره برای نخستین‌بار در کشور با هدف انتقال تجربیات و به‌کارگیری دانش فنی- بومی در طرح‌های کشاورزی و همچنین آشنایی کارشناسان و کشاورزان با این تجربیات برگزار شده است.

عباس نورزایی بیان داشت: از تعداد 146 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، تعداد 107 اثر به عنوان تجربه پذیرفته شده و تعداد 39 اثر به عنوان ایده‌های برتر شناخته شده است.

وی ادامه داد: از تعداد 107 تجربه پذیرفته شده تعداد 40 تجربه به عنوان آثار برگزیده، 10 اثر به عنوان تجربه برتر، 30 اثر به عنوان آثار واجد دریافت جایزه و 67 تجربه شایسته تقدیر شناخته شده است.

دبیر نخستین جشنواره تجارب برتر ناظرین تصریح کرد: حاصل تلاش و آثار تعداد 87 نفر از ناظران فنی بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان به منظور آشنایی بیشتر فعالان این بخش در قالب نمایشگاهی با عنوان «فن برتر» در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نورزایی با اشاره به اهمیت تجارب بومی بیان داشت: تجارب بومی از شیوه‌های بیرونی و وارداتی بسیار ارزان‌تر و برای به‌کارگیری در طرح‌های استانی به سرمایه‌گذاری اندکی نیاز دارد.

وی افزود: تجارب بومی در هنگام برنامه‌ریزی طرح‌ها برای مردم محلی و همچنین مجریان طرح‌های توسعه حق انتخاب بیشتری را فراهم می‌کند و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

دبیر نخستین جشنواره تجارب برتر ناظرین متذکر شد: با توجه به گستردگی نیازهای عمومی در جهان به مواد غذایی و آسیب پذیری منابع طبیعی باقیمانده، الگوی مورد نیاز کشاورزی پایدار باید آمیزه‌ای از دانش و تجارب فنی و بومی باشد.

در این مراسم ضمن تجلیل از تجارب برتر مهندسین ناظر فنی کشاورزی از 41 تولیدکننده و بهره‌بردار نمونه بخش کشاورزی استان تجلیل شد که سه نفر از این نمونه‌ها، رتبه برتر کشوری را کسب کردند.

انتهای پیام/75002/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول