اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی تنکابن خبر داد

رتبه نخست تنکابن در تولید 4 محصول استراتژیک کشاورزی

معاون مدیرکل و رئیس جهاد کشاورزی گفت: شهرستان تنکابن در تولید چهار محصول استراتژی چای، کیوی، گل و گیاه و مرکبات رتبه نخست استان را دارد.

رتبه نخست تنکابن در تولید 4 محصول استراتژیک کشاورزی

نریمان اوجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در تنکابن بیان داشت: بخش کشاورزی با برخورداری از میزان قابل توجه اشتغال، تولید و نیز با ارزش افزوده متولی امنیت غذایی کشور است و در اقتصاد ملی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی با برخورداری از میزان قابل توجهی از اشتغال، تولید و ارزش افزوده متولی امنیت غذایی در کشور است، گفت: در اقتصاد ملی نیز کشاورزی جایگاه ویژه‌ای دارد.

اوجانی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت: 98 درصد کشاورزی کشور توسط بخش خصوصی و تعاونی‌های تولیدی این بخش اداره می‌شود و امیدواریم با بکارگیری از فرهنگ و مدیریت جهادی در کنار تخصص و نیروی کار جوان و با تجربه در سال حماسه سیاسی و اقتصادی با فراهم آوردن زمینه‌های بیشتر مشارکت مردمی علاوه بر افزایش تولید و بهره‌وری رضایت هرچه بیشتر تولیدکنندگان بخش کشاورزی نیز برآورده شود.

اوجانی با بیان اینکه شهرستان تنکابن با موقعیت ویژه آب و هوایی و اقلیم مناسب پرورش میوه و گیاهان رتبه نخست تولید چهار محصول استراتژی چای، کیوی، گل و گیاه و مرکبات را در استان به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: که این شاخصه از جمله ویژگی‌های ممتاز عرصه کشاورزی در این شهرستان تاریخی است.

وی با اشاره به قابلیت‌های فراوان صنعت کشاورزی در تنکابن که می‌تواند با توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و جنبی به اقتصاد کشور به لحاظ ارزآوری کمک شایانی کند، افزود: در بخش زراعت برنج تنکابن دارای سطح زیر کشت 6 هزار هکتار و تولیدی بالغ بر 25 هزار تن شلتوک در سال در تولید محصل استراتژیک برنج نقش آفرینی می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی تنکابن با بیان اینکه26 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تنکابن به زیر کشت محصول کیوی می‌رود، گفت: در سال  بیش از 75 هزار تن کیوی از باغات این شهرستان برداشت می‌شود.

اوجانی با اعلام اینکه تولید مرکبات با 16 هزار و 200 هکتار و تولید گل و گیاه زینتی و آپارتمانی و فضای سبز با سطح زیرکشت معادل 81 هکتار موقعیت ویژه‌ای را به لحاظ کشاورزی به این شهرستان داده است، گفت: 66 هکتار  کشت گل در این شهرستان در فضای باز و 15 هکتار آن فضای گلخانه‌ای است.

وی ادامه داد: این شهرستان دارای 375 هزار واحد دامی است که سالانه 9 هزار و 200 تن شیر و 3 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند.

اوجانی همچنین با بیان اینکه 31 واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیتی معادل 510 هزار تن و تولید سالانه 6 هزار تن گوشت مرغ در این شهرستان خاطر نشان کرد: در کنار آنها پنج واحد پرورش مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 165 هزار تن قطعه به تولید اشتغال دارند.

رئیس جهاد کشاورزی تنکابن گفت: یک واحد تولید مرغ اجداد با ظرفیت 115 هزار و 500 قطعه نیز تنکابن را به یک مرکز تولید گوشت سفید استان در کشور تبدیل کرده است.

وی از فعالیت 28 هزار کلونی زنبور عسل با تولید 300 تن عسل در سال و نیز 159 واحد صنایع تبدیل و تکمیلی بخش کشاورزی در تنکابن خبر داد و تأکید کرد: تنکابن با توجه به وجود رودخانه‌های بسیار پرآب در طول سال دارای شرایط بسیار مناسب در تولید ماهیان سردآبی است و 85  واحد تولیدی در این راستا با ظرفیت 5 هزار و 600 تن سالانه تنکابن را به قطب ماهیان سردآبی تبدیل کرده است.

اوجانی گفت: در راستای مبارزه بیولوژیک و حذف سموم آفات نیز در سطح شهرستان با توجه به وجود تخصص رشته‌های متناسب با این بخش کشاورزی سه واحد تولید حشرات مفید مبارزه بیولوژیک زراعی و باغی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/‌86020/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول