اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کسب مقام نخست نظارت بر تولید محصولات زراعی سالم در کشور

محصولات کشاورزی ایران از نظر سلامت جزو 10 کشور اول جهان قرار دارند

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: براساس آمارهای موجود، محصولات کشاورزی ایران از نظر سلامت جزو 10 کشور اول جهان قرار دارند و باقیمانده سموم در تولیدات کشاورزی ایران کمتر از استاندارد جهانی است.

محصولات کشاورزی ایران از نظر سلامت جزو 10 کشور اول جهان قرار دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در زمینه سطح مبارزه بیولوژیکی با آفات محصولات کشاورزی در جایگاه خوبی در کشور قرار دارد، افزود: مهندس آقارضا فتوحی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، همزمان با هفته جهادکشاورزی با ارسال نامه‌ای، عملکرد سازمان را در سال 91 در نظارت بر تولید محصولات زراعی سالم موفقیت آمیز دانسته و از احراز مقام اول کشور توسط مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این زمینه تجلیل کرده است.

وی با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته با هدف مبارزه با آفات کشاورزی و توسعه و ترویج فرهنگ تولید و مصرف مواد غذایی سالم و ارگانیک گام‌های بلندی در استان برداشته شده است، ادامه داد: در سال گذشته با مشارکت تعدادی از شرکت‌های داخلی بدون استفاده از سموم شیمیایی و تنها با بهره‌گیری از زنبور تریگو گراما، براکون و ماده بیولوژیکی بی تی با آفات مزارع استان شامل ذرت، پنبه، گوجه فرنگی و برنج و در باغات میوه در محصول انار به شیوه بیولوژیکی مبارزه گسترده‌ای انجام شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر تولید محصولات زراعی سالم در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: سال گذشته همچنین افزون بر مزارع کشاورزی با مشارکت کارشناسان ناظر شبکه مراقبت و همکاری کلینیک‌های گیاه پزشکی استان، علیه آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع به روش تلفیقی یا همان آی پی ام مبارزه شد.

وی با بیان اینکه با هدف تولید مواد غذایی و پروتئینی سالم در دو سال گذشته مرغ بدون آنتی بیوتیک با ضریب بهداشتی بالا، در استان تولید و روانه بازار مصرف شد ادامه داد: برای دستیابی به امنیت غذایی، مدیریت اصولی و منطقی در استفاده مناسب از ظرفیت‌های فنی آذربایجان‌شرقی برنامه‌ریزی شده است که امیدوارم با کمک بهره‌برداران بخش بتوانیم قدم‌های موثری در این خصوص برداریم.

محمدیان با اشاره به تعریف محصول سالم اضافه کرد: محصول سالم‌، محصولی است که دارای حد مجاز باقیمانده آفت‌کش، عناصر، فلزات سنگین بوده و تحت نظارت کارشناسان ناظر تولید گردیده است.

وی افزود: براساس برنامه پنجم توسعه و دربند«و» ماده 34 و بند «د» ماده 153 الزامی برای ایجاد شرایط تولید محصول سالم و امکان فراهم ساختن استفاده مردم از این محصولات و وظیفه‌مندی بخش دولتی از مزرعه تا سفره پیش‌بینی شده است و باید تا پایان برنامه 25 درصد از سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای تحت پوشش مدیریت تلفیقی آفات (IPM) قرار گیرد که در این خصوص تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی صورت گرفته و در این بخش از کارشناسان فنی استفاده شده است.

محمدیان اضافه کرد: براساس آمارهای موجود، محصولات کشاورزی ایران از نظر سلامت جزو 10 کشور اول جهان قرار دارند و باقیمانده سموم در تولیدات کشاورزی ایران کمتر از استاندارد جهانی است، از این رو محصولات ایرانی سالم‌ترین محصولات جهان به‌شمار می‌روند بطوری که میزان مصرف سم در جهان یک کیلوگرم در هکتار بوده ، اما در ایران 0.7 است.

در کشور ما حدود 607 عامل خسارت‌زا وجود دارد که حدود 50 درصد از این عوامل شامل آفات گیاهی هم‌چون سن‌ غلات، مگس میوه، ملخ، 27 درصد بیماری‌های گیاهی و 23 درصد شامل علف‌های هرز می‌شود که این عوامل در کاهش محصولات نقش دارند از این رو اگر بتوان این آفات و بیماری‌ها را کنترل کرد، افزایش کمی و کیفی تولید را در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول